מה ההטבה לחופשי חודשי?
בפעימה הראשונה של התוכנית תינתן הנחה של 50% ברכישת חופשי חודשי לתושבי יישובים ברמה 1־5 לפי מדד הפריפריאליות של הלמ"ס (דירוג של 1־10, כש־1 הוא הפריפריאלי ביותר וב־10 נכללות הרשויות המקומיות המרכזיות ביותר, כמו תל־אביב). הנוסעים שיזכו להנחה הזו יקבלו גם הוזלה משמעותית במחירי החופשי־חודשי לרכבות ולאוטובוסים בנסיעה של מעל 75 קילומטר - מ־610 שקלים ל־305 שקלים.
1 צפייה בגלריה
yk13852147
yk13852147
(איור: גיא מורד)
האם יש הטבות לחיילים ולצעירים?
בפעימה הראשונה תיכנס לתוקף גם ההטבה לחיילים ולבני שירות - שיוכלו בשנה הראשונה שלאחר שחרורם לנסוע בחינם באוטובוס וברכבת. ילדים עד גיל 18 יזכו להנחה של 50% ברכישת חופשי־חודשי, וצעירים מגיל 18 עד 26 (כולל) יזכו ל־33% הנחה על נסיעות ועל רכישת חופשי־חודשי מכל הסוגים. זכאי ביטוח לאומי ואנשים עם מוגבלות יזכו בהנחה של 50%. העובדה שהתוכנית מעניקה הטבות לא רק לסטודנטים ולחיילים אלא גם לצעירים באופן כללי, מהווה כנראה קריצה מרומזת לציבור החרדי.
האם יש הטבות לאזרחים ותיקים?
הפעימה השנייה בתוכנית, שתיכנס לתוקף לקראת סוף השנה, תכלול הורדת גיל הזכאות לנסיעות בחינם עבור אזרחים ותיקים - מגיל 75 לגיל הפנסיה (67 לגברים ו־62 לנשים). כמו כן, תתווסף לתוכנית הנחה של 50% על נסיעות ועל רכישת חופשי־חודשי לתושבי הפריפריה החברתית בשכונות באשכולות סוציו־אקונומיים 1־5 (לפי הגדרות הלמ"ס). מדובר בדירוג שונה מהדירוג הפריפריאלי, ובכך התוכנית תעניק הנחות גם לתושבי שכונות "חלשות" יותר בערים כדוגמת תל־אביב או חיפה.
כמה המחירים החדשים אמורים לחסוך לנו?
במשרד התחבורה חישבו את החיסכון שאמורים להשיג נוסעים בעקבות הרפורמה: כך למשל חייל משוחרר יחסוך במשך שנה בין 1,188 שקלים על חופשי־חודשי באזור 1 שבמרכז (99 שקלים לחודש), ויוכל להגיע לחיסכון של עד 7,320 שקלים אם ינצל את הטבת הנסיעה חינם בכל רחבי הארץ כולל רכבת - במקום לשלם כל חודש 610 שקלים עבור מנוי ארצי משולב.
תושב הפריפריה יוכל לחסוך בשנה בין 594 שקלים (50% הנחה על חופשי־חודשי אזור 1) ועד 3,660 שקלים לנסיעות חינם בכל רחבי הארץ (50% הנחה על חופשי־חודשי ארצי, הכולל רכבת, בעלות של 305 שקלים במקום 610 שקלים). צעיר עד גיל 26 (כולל) יוכל לחסוך בין 392 שקלים בשנה (33% הנחה על חופשי־חודשי אזור 1) ועד 2,415 שקלים (33% הנחה על חופשי־חודשי ארצי כולל רכבת).
אפשר כמה דוגמאות מהמחירים החדשים?
בחברת Moovit ופנגו ערכו גם הם השוואות לגבי המחירים החדשים במטרה לחשוף מי ייהנה יותר. על פי הבדיקה, סטודנט המתגורר בנהריה ונוסע פעמיים בשבוע מנהריה לחיפה באוטובוס ורכבת הלוך וחזור משלם היום 28 שקל ביום ו־224 שקל באופן חודשי. לאחר הנחת הפריפריה ישלם באפליקציה בעבור אותן נסיעות (וגם מעבר להן) עד 127.5 שקל - 50% מעלות חופשי חודשי.
סטודנט צעיר (עד גיל 27) המתגורר בת"א ומתנייד בתוכה, משלם כיום בעבור 2 נסיעות באוטובוס מקומי ביום 7.33 שקל, וב־22 ימים 161 שקל. לאחר הנחת צעיר ישלם באפליקציה עד 150 שקל בלבד, 33% הנחה מעלות חופשי־חודשי באוטובוסים, וזאת ללא הגבלה בכמות הנסיעות. אם אותו סטודנט הינו חייל משוחרר או בוגר שירות לאומי עד שנה מתום השחרור, כל נסיעותיו יהיו בחינם.
אדם מבוגר מאריאל שעובד בת"א ומגיע ישירות בקו 286 הלוך וחזור משלם כיום 24 שקל ביום ובעבור 22 נסיעות בחודש משלם את עלות החופשי החודשי - 225 שקל. לאור זאת שאריאל הינו יישוב ברשות מקומית זכאית להנחה ישלם 112.5 שקל בלבד לנסיעות באוטובוסים ללא הגבלה באפליקציה.
מבוגר המתגורר בדימונה ונוסע לב"ש הלוך חזור משלם באופן יומי 24 שקל, ובעבור הנסיעות הללו בכל יום בשבוע משלם 99 שקל (אזור 1) באפליקציה. לאחר קבלת פרופיל רשות מקומית זכאית ישלם באפליקציה 45 שקל בלבד בעבור כלל הנסיעות באוטובוסים למרחק של עד 40 ק"מ (אזור 1).
איך מעדכנים את הפרופיל כדי לקבל הנחה?
אייל זיו, מנהל הפעילות Moovit - Pango אומר כי האופן הפשוט והמשתלם ביותר ליהנות ממירב ההנחות הוא שימוש באפליקציות. "הקמנו חמ"ל ייעודי לטיפול בכלל הבקשות לעדכון פרופילים ואנו מקווים שכל אלה יהוו תמריץ לשימוש בתחבורה הציבורית בקרב קהלי היעד".
חייל משוחרר יכול לחסוך במשך שנה בין 1,188 שקלים על חופשי־חודשי באזור 1 שבמרכז (99 שקלים לחודש), ויוכל להגיע לחיסכון של עד 7,320 שקלים אם ינצל את הטבת הנסיעה חינם בכל רחבי הארץ כולל רכבת