העלאת גיל הפטור מגיוס לחרדים צפויה לאפשר השתמטות של כרבע ממחזור הגיוס לצה"ל בשנים הקרובות ולגרום נזק למשק של כ-100 מיליארד שקלים בעשור. זאת, כאשר ישראל מצויה במלחמה קשה שעלותה עצומה, ובתקציב המדינה קיים גירעון ענק – הגדול בתולדות המדינה, 6.6%. לפי החוק המוצע רבע מאזרחי המדינה ישוחררו למעשה לחלוטין מתרומה למשק, באמצעות אי־הצטרפותם לשוק העבודה עד גיל 35 לפחות.
הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה הכלכליים כבר הפנימו שמדובר ביוזמה איומה ונוראה, שתגרום נזק כבד, למשך שנים רבות, למשק ולחברה הישראלית. לכולם ברור: אסור בתכלית האיסור שתוואי אומלל כזה יאושר. אתמול שיגר ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס מכתב דחוף לראש הממשלה ולשר האוצר ובו הוא מביע התנגדות למתווה "חוק ההשתמטות" שהם מתכוונים לאשר וממליץ לבטל את "הסדר תורתו-אומנותו" המעניק לחרדים פטור גורף משירות צבאי. גרדוס מזהיר כי העלאת גיל הפטור לצד הצורך בהגדלת מספר המשרתים בצה"ל, בסדיר ובמילואים, יעלה בעשור הקרוב לא פחות מ-104 מיליארד שקל. לכן מציע גרדוס לגייס את החרדים לצה"ל ולשירות משמעותי ככל האפשר ולקבוע רק מכסות של משוחררים.
1 צפייה בגלריה
yk13853460
yk13853460
(צילום: עמית שאבי)
לפי גרדוס, במידה והאוכלוסייה הנמצאת כיום במעמד "תורתו אומנותו" הייתה מתגייסת בדומה לאוכלוסייה היהודית הלא-חרדית, ניתן היה לקצר את משך שירות החובה בכ-7 חודשים לכולם. לחילופין, אם האוכלוסייה הזו הייתה מתגייסת לשירות החובה בדומה לאוכלוסייה היהודית הלא חרדית, ניתן היה לצמצם את היקף ימי המילואים הצפויים להיות מופנים לתעסוקה מבצעית בשנת 2024 (ובשנים הבאות ככל שהיקף הימים יישאר דומה) בכ-86%.
גרדוס טוען שהגיע הזמן לשקול גם תמריצים שליליים: "רצוי לשקול גם סנקציות כלכליות על הפרט שאינו משרת. כלים מסוג זה צפויים להגביר את מספר המתגייסים וזאת מבלי לייצר משמעויות כלכליות שליליות. החלת סנקציות כלכליות עבור הפרט צפויות להיות אפקטיביות במידה מוגברת, שכן שיעור ההעברות הממשלתיות מתוך ההכנסה הפנויה של משקי הבית החרדיים גבוה ביחס לאוכלוסיות מקבילות" הוא כותב. בכיר באוצר הוסיף אתמול: "אין מדינה בעולם שבה אנשים עד גיל 35 משוחררים לפי חוק מעבודה, והמדינה משלמת להם קצבאות. איש לא שיתף אותנו בגיבוש המתווה הגרוע והמזיק הזה. דילגו עלינו כאילו אנחנו איזה עציץ בפינת חדר במשרד ממשלתי. איך מגבשים החלטה כה מרחיקת לכת בלי להתייעץ עם הגורמים המקצועיים במשרד האוצר?".
על פי נתונים דמוגרפיים, החרדים מהווים כבר כיום כ־14% מהאוכלוסייה, אך בגיל הגיוס הם מהווים כבר 25%. בשנת 2050 הם צפויים להגיע ל־25%–27% מהאוכלוסייה ול־41% מגיל הגיוס, וזה מצב שלדעת גורמים באוצר יהפוך בלתי אפשרי.
מי שתומך בהעלאת גיל הפטור, טוען מנגד כי העלאתו לגיל 35 דווקא תגרום לאברכים להכריז כי חדלו ללמוד בישיבה בשל הצורך שלהם להתפרנס עוד לפני הגיעם לגיל 35.
כיום יש חרדים לא מעטים כבר שמתחילים ללמוד מקצוע ולהשתלב בשוק העבודה כאשר יש להם בממוצע שלושה ילדים בגיל 26, וגם כך הם חיים לרוב במחסור ובעוני. גורם באוצר הזהיר כי העלאת גיל הפטור ל־35 תגרום לכך שעוד עשרות אלפי משקי בית חרדיים יחיו בעוני, כאשר יהיה קשה מאוד לגבר חרדי להתחיל ללמוד מקצוע ולהשתלב בעבודה כשהוא בגיל 40 או 45. זהו הבדל עצום לעומת גבר חרדי שישתלב בשוק העבודה בגיל 23 או 26". כיום מקבלים המוסדות החרדיים מהמדינה תמיכה כספית עבור כ־56 אלף מחויבי גיוס. התמיכות הללו יגדלו בעוד אלפים עם העלאת גיל הפטור.