הפיגוע הזוועתי שביצעו מחבלי דאעש־חורסן במתחם ההופעות הגדול "קרוקוס סיטי" מערבית למוסקבה, שבו נרצחו לפחות 137 בני אדם ומאתיים נפצעו, החזיר את אזרחי רוסיה לימים שחשבו שכבר שלא ישובו, תחת נשיא שמשדר באופן עקבי תדמית של עוצמה ונחישות.
הפיגוע האכזרי היה הקשה ביותר ברוסיה ב־20 השנים האחרונות, מאז הפיגוע בבית הספר בבסלאן ב־2004, שבו נרצחו 334 בני אדם ונפצעו 800, רבים מהם מורים ותלמידים. היו כמובן עוד לא מעט פיגועים במהלך שני העשורים שחלפו, בהם זה בתיאטרון "דוברובקה" במוסקבה באוקטובר 2002 שבו נרצחו 130 בני אדם, ופיגועים קשים בתחנות המטרו של מוסקבה ובנמלי התעופה שלה.
1 צפייה בגלריה
yk13854634
yk13854634
(צילום: Mikhail Metzel, אי-פי)
לכל הפיגועים היו אחראים גורמי איסלאם רדיקלי בזהויות שונות - מחבלים מהרפובליקות של צפון הקווקז כמו דגסטן ואינגושטיה וכמובן צ'צ'ניה, שריד לשתי המלחמות הקשות שניהלה שם רוסיה. הנשיא פוטין, ואחריו כל התקשורת הממלכתית ותועמלנים לסוגם, ניסה להטיל את האחריות לפיגוע על אוקראינה, מבלי שסיפק ראיות ברורות או חותכות. לעומתם פירסם דאעש־חורסן תיעוד מזעזע של הפיגוע שצילמו המחבלים עצמם, והארגון גם נטל אחריות בהודעה שפירסם.
עבור רוסים רבים הפיגוע הזה מהווה עדות נוספת לפער בין תדמיתו של הנשיא פוטין למצב האמיתי ולמציאות הכואבת. שנתיים אחרי הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה, ערים רוסיות סמוכות לגבול סופגות הפגזות קשות ומתקפות כטב"מים ואזרחים רוסים משלמים בחייהם. התוצאות הקשות של הפיגוע ביום שישי פוגעות, שלא לומר מפוררות, את תדמיתו הניצית של הנשיא פוטין כמי שמצליח להבטיח את ביטחונם של אזרחיו. פחות משבוע לאחר "ניצחונו" בבחירות לנשיאות רוסיה, והבטחת כהונה חמישית בקרמלין עד 2030, פוטין סופג מכה קשה בדמות הפיגוע הרצחני.
גורמי ממשל בארה"ב סיפרו לתקשורת האמריקאית שוושינגטון העבירה בשבועיים האחרונים לרוסיה מידע שלפיו גורמים איסלאמיסטיים מתכננים פיגוע המוני ברוסיה. לא ברור מה הייתה רמת הפירוט של המידע, אך שגרירויות ארה"ב ובריטניה הזהירו את אזרחיהן ברוסיה מפני האפשרות של פיגוע כזה. ובכל זאת - רוסיה נכשלה באיתור המפגעים ובסיכול הפיגוע הקשה. עצם העובדה שארבעה מחבלים חמושים מכף רגל ועד ראש הצליחו במשך 18 דקות שלמות לטבוח באזרחים שהגיעו למתחם ההופעות וגם להימלט ללא פגע (עד שנלכדו שעות מאוחר יותר) - מהווה ללא ספק אות קלון לשירותי הביון הרוסיים ולפוטין עצמו, שהגיב לאירועים רק לאחר 20 שעות.