התיעוד החריג שהופץ אתמול מאירוע הירי בתחנת אוטובוס סמוך לאלעזר שבגוש עציון, רק מוסיף על המסתורין האופף את האירוע.
בצילום הבלעדי שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו־ynet, נראה דוד בן אברהם, הפלסטיני שהתגייר ונורה למוות ביום חמישי שעבר בידי לוחם מילואים, שניות לפני הירי.
2 צפייה בגלריה
yk13854629
yk13854629
(דוד בן אברהם | צילום: חיים פרג)
בתיעוד נראה בן אברהם מרים את ידיו והולך לאחור. בשלב זה ניגש אליו לוחם המילואים, שאובטח על ידי איש ביטחון, קרא לבן אברהם להרים את ידיו, ושניות לאחר מכן, כשבן אברהם שלא היה חמוש התחיל להוריד את ידיו לכיוון קו החגורה שלו, ירה הלוחם לכיוונו מטווח של מטרים אחדים. לאחר מכן הוא נראה מתמוטט על הכביש.
לפי החשד, הלוחם ירה בו למוות אחרי שבמהלך בידוק נמצאה בתיקו סכין - שנשא, ככל הנראה, לצורך הגנה עצמית בלבד, וממילא לא השתמש בה בעת הירי. חקירת מצ"ח נפתחה, ולוחם המילואים שירה נחקר תחת אזהרה.
2 צפייה בגלריה
yk13854456
yk13854456
שלב אחרי שלב, הירי בדוד בן אברהם
בית הדין הצבאי בבית ליד האריך בסוף השבוע בשלושה ימים את מעצרו של לוחם המילואים שירה למוות בפלסטיני, שהתגייר אך לא הוכר על ידי הרשויות כיהודי. לפי גרסת הלוחם בחקירתו, בן אברהם ירד בתחנה ממונית פלסטינית כשכיוון נסיעת ההמשך שלו היה ירושלים. עובדה זו עוררה את חשדו של הלוחם שניגש לבדוק את בן אברהם.
"הוא סירב להזדהות במשך מספר דקות, אמר שהוא בדרך לירושלים כי יש לו אישור שהייה בישראל, ורק לאחר מכן השליך לכיוון שלנו תעודת זהות פלסטינית", תיאר הלוחם בחקירתו.
"מבדיקה שעשינו במערכות התברר כי שיקר ואין לו אישור שהייה בישראל. במקביל בדקנו את תיק הלפטופ שהביא עימו ומצאנו בתוכו סכין. באותו רגע הוא נחשד כמחבל לכל דבר".
עוד תיאר לוחם המילואים בחקירתו כי בשלב זה התבקש החשוד להרים את ידיו כדי שיחלו לבדוק את גופו בזמן שהיה לבוש בבגדים עבים וכהים, אך כאמור כשהחל להוריד את ידיו נורתה לטענת הלוחם האש לכיוון ברכו, ולא ברור כיצד מת מפצעיו. בסביבת הלוחם אומרים עוד כי הגופה טרם נותחה וכמובן שהוא לא ידע על עברו האישי של החשוד, כאשר בזירה ובאקלים הביטחוני הנפיץ בגזרה היו את כל ההצדקות לחשוד שמדובר במחבל.
"לא הייתה כאן הגנה עצמית אלא סיכול פיגוע ובמשורה, ולכן הירי היה לרגל החשוד", טענו מכרים של לוחם. "רק לפני כחודש הוא סיכל פיגוע דריסה באותה גזרה וקיבל על כך אות הצטיינות מצה"ל".
מיד לאחר הירי, ניתן טיפול רפואי לחשוד עם חוסם עורקים והוזעק אמבולנס למקום. מחר החייל היורה צפוי לערוך שחזור בזירה וגופתו של בן אברהם צפויה לעבור ניתוח בימים הקרובים כדי לקבוע מהי סיבת המוות המדויקת. צו איסור פרסום הוצא על פרטי זהות הלוחם, שנחשד בעבירת המתה בקלות דעת ומיוצג על ידי הסניגוריה הצבאית.
עורכי הדין עידן פסח, מיה כץ ויסמין יונס, שמייצגים את לוחם המילואים מטעם הסניגוריה הצבאית, מסרו: "מדובר בלוחם מצטיין שסיכל לאחרונה מספר פיגועים בגזרת עציון, ואשר פעל בהתאם להוראות הפתיחה באש במהלך כל האירוע".
תגובת דובר צה"ל: "התביעה הצבאית ביקשה את הארכת מעצרו של החייל החשוד בהמתה בקלות דעת עד ליום שני לצורך ביצוע פעולות חקירה. בית הדין הצבאי נעתר לבקשה והאריך את המעצר כמבוקש. קיים איסור פרסום על פרטיו המזהים של החשוד".
לפי נעם ארנון, בן אברהם (ששמו לפני גיורו היה סמאח זיתון), החליט להצטרף לעם היהודי בעקבות דרכו של סבו - עיד אל זיתון, שהציל כ־25 יהודים בזמן פרעות תרפ”ט בחברון.
"הוא ביקש לעבור הליך גיור מקובל, אך רשויות הגיור הישראליות אינן מוכנות לקבל פנייה מערבי תושב ארץ ישראל", אמר: "הוא ניסה שוב ושוב, ללא הועיל. בסופו של דבר, הוא הצליח להתקבל לתוכנית גיור בבית הדין לגיור של הרב קרליץ בבני ברק. לאחר הליך ממושך ויסודי עבר את ההליך, קיבל אישור לגיור, ונקרא שמו בישראל - דוד בן אברהם".
בדצמבר 2019 שוחרר דוד מהכלא בחברון, שם שהה 58 ימים אחרי שנעצר על־ידי הרשות הפלסטינית. הוא העיד כי נעצר אחרי שהתגייר, וספג מכות במהלך מעצרו.
"שמו אותי בבניין הממשל בחברון עם עוד אנשים והשומרים אמרו לכולם שהתגיירתי ושאני יהודי", סיפר אז: "כל פעם התנפלו עליי אסירים, חנקו אותי והכו אותי חזק מאוד". בהמשך הועבר זיתון לצינוק, שבו שהה עד ששוחרר.
אנשי דת מוסלמים ניסו לשכנע את זיתון לחזור בו מהגיור. "לא הסכמתי בשום אופן", הוא אמר. "בחרתי להיות חלק מהעם היהודי, ואין לי שום כוונה לחזור בי. סבלתי מאוד, נתנו לי לאכול לחם יבש כמו אבן וקצת תפוח אדמה. אפילו עכבר לא יכול לשבוע מזה. לא נתנו לי מים, שלוש פעמים התעלפתי ואז הוציאו אותי מהצינוק ולקחו אותי לבית חולים".
לדברי ארנון, "דוד למד יהדות במכון מאיר, ולמד עם רבנים בירושלים ובבית שמש. הוא ציפה להתקבל כאזרח במדינת ישראל, אך הרשויות הישראליות דחו אותו והתעלמו ממנו. הוא גם לא קיבל רשות כניסה קבועה וזכות לעבודה בישראל, ולא יכול לעבוד לפרנסתו".