לפני שנים לא כל כך רבות הדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה הכלכליים היו בעלי מעמד מיוחד. לא התקבלה החלטה במשרדי ראש הממשלה, האוצר, הביטחון, הכלכלה או העבודה, מבלי להיוועץ קודם לכל עם המומחים – הכלכלנים הוותיקים והמנוסים במשרדי הממשלה. אלה היו שם הרבה לפני שהגיעו השרים, וברוב המקרים, אך לא תמיד, גם אחרי שהשרים כבר עזבו מזמן. הם ידעו לספק את המספרים והנתונים שחייבים לקחת בחשבון כשמקבלים החלטה שיש לה השלכות כלכליות על אזרחי המדינה.
נשמע הגיוני, אבל כמו בהרבה תחומים, ההיגיון הבריא נזרק לפח. זה התחיל במשרד האוצר בימי שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ, שהתנהל לא אחת בניגוד לעמדת בכירי משרדו והביא למשבר חריף במשרד הכלכלי החשוב ביותר כשבכירי הדרג המקצועי פשוט התפטרו בזה אחר זה. החשב הכללי רוני חזקיהו, ראש אגף התקציבים שאול מרידור ואפילו קרן טרנר־אייל, המנכ"לית, משרת אמון של השר, עזבו את המשרד בראשותו. שאול מרידור הסביר אז במילים ברורות מאוד את סיבת עזיבתו: "היכולת לבצע את תפקידי הפכה לבלתי אפשרית. אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים באגפים השונים במשרד האוצר ובמשרדי ממשלה אחרים, לעשות את מה שאנו יודעים לעשות - לגבש, להציע, לנתח ולבקר צעדי מדיניות".
והנה, חלפו רק שלוש שנים וחצי מאז, ובמשרדי הממשלה הכלכליים, ובמיוחד במשרד האוצר, ההתעלמות מאנשי המקצוע ממשיכה. רק לפני חודשים אחדים נדהמו בכירי משרד האוצר, בהם אפילו מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, לשמוע שללא כל התייעצות עימם הודיע אחד מעוזריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי "הוחלט להעניק 100% פיצוי לעסקים בבאר־שבע ובאשדוד". על העלות – 9 מיליארד שקל – כלל לא היה דיון מוקדם. ואכן כעבור זמן התברר שאין לכך כסף והתוכנית בוצעה באופן חלקי. ולמרות ההתבזות הלקח לא נלמד.
השבוע התבשרו בכירי משרד האוצר, באמצעות התקשורת כי גובשה תוכנית להעלאת גיל הפטור לחרדים מ־26 ל־35 שנה. עלות הצעד כ־100 מיליארד שקלים לעשור הקרוב. אבל גם סכום העתק הזה לא שיכנע את רה"מ להתייעץ עם בכירי משרד האוצר. בסך הכל מדובר ב־100 מיליארד שקל. ביג דיל.
בימים כתיקונם היו כנראה אחדים מבכירי משרד האוצר מגישים מכתבי התפטרות. אולם, בעיצומה של מלחמה קשה, וכאשר הגירעון בתקציב הרקיע לשיא חדש, וכשעל הפרק החשש מהורדת דירוג אשראי נוספת לישראל - הפקידים הבכירים חשים אחריות ועדיין לא נוטשים. את העלבון הביע בפנינו אחד הבכירים ביותר, ששאל בתמיהה: "מה חושבים שם בלשכות ראש הממשלה ושר הביטחון, שאנחנו עציצים?".