לקראת פסח יבואני מוצרי החשמל מתקשים למלא את המחסנים, ומה שכבר מגיע הרבה יותר יקר מהמחירים בחו"ל.
רשתות מוצרי חשמל ויבואנים מדווחים על קשיי יבוא מתמשכים. לדבריהם "בעיית החות'ים לא נפתרה". במקביל, ישראלים ממשיכים לסבול מפערי מחיר גדולים בין המותגים שנמכרים בארץ לבין אותם דגמים או דגמים דומים באמזון ועלי אקספרס, בעיקר במוצרי מחשוב, מוצרים למטבח וצעצועים. בחברת לוגיסטיקר, מקבוצת ממן, שמנהלת מחסנים עבור יבואנים רבים מתחום החשמל טוענים שנכון להיום חסרות 900 מכולות שהיו אמורות להגיע לארץ בחודשים דצמבר-ינואר. לפי החברה: "כל אוניית מכולות שמגיעה לארץ פורקת כ־50% מהמכולות שהוזמנו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ולכן אין אפשרות למלא את המחסנים במלאי לקראת פסח". מרשת מחסני חשמל נמסר כי כרגע יש בארץ מחסור בשואבי אבק, מקררים, מיקסרים, מסכים ומדיחי כלים. "יש לנו המון עיכובים. כל משלוח הפך למלחמת עולם", אמר לממון לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי ברשת מחסני חשמל. "הרשת עושה מאמצים אדירים על מנת ליישר קו עם העיכוב באספקה מהמזרח וכל מלאי שמגיע לארץ בטפטופים מועבר באופן מיידי לחנויות או ללקוחות הסופיים. אין כמעט ימי אחסנה במחסנים".
עיכובים במכס ובים
לפי כץ, יש ארבעה גורמים מרכזיים לעיכובים: חלק מהאוניות מהמזרח ביטלו את הגעתן לישראל; מי שכן מגיעה לישראל - עושה את זה בדרך כף תקווה הטובה ולא דרך תעלת סואץ, תוך שינוי תכוף של מסלולים ובנוסף: המכס החל להעביר כל משלוח שני שיקוף פיזי. "הם בודקים את תוכן המכולות שמגיעות לארץ ולא מכניסים את המשלוחים במסלול האוטומטי הרגיל לפי הצהרת יבואן, מה שמעכב עוד יותר את המכולות שכבר היו חודשיים בים. זה עיכוב של עוד כעשרה ימים", הוא מסביר. "בנוסף, יצרנים אירופיים, שהמפעלים שלהם תלויים בחלקי חילוף מהמזרח, מתעכבים בייצור המוצרים. ככל שנתקרב לפסח נראה יותר מחסורים בחנויות. כדי לקצר תהליכים, אנחנו מעבירים חלק מהמוצרים באוויר במקום בדרך הים. בענף אחר, תחפושות, היה מחסור לפני פורים, כי לא העריכו נכון את זמן ההגעה. לכן אנחנו מעדיפים לשלם יותר על הובלה באוויר".
מבצעים לפסח הוקדמו
לדבריו, "יצרנו גם קשר עם יצרנים עולמיים שיכולים לספק לנו באופן מיידי מוצרים שהביקוש אליהם גבוה והצטיידנו באופן אגרסיבי מהרגיל. בנוסף, החלטנו להקדים בשבוע את מבצעי פסח ולהתחיל אותם בשבוע האחרון של מארס, כדי למתוח את הביקושים על פני תקופה ארוכה יותר'".
ומה לגבי המחירים?
ישראלים עדיין משלמים יותר. למרות ההצהרות של משרד האנרגיה על מסלול יבוא נוסף שבו ניתן יהיה לייבא מוצרי חשמל לישראל גם על בסיס הוכחת שיווק המוצרים באירופה. מהלך שאמור להקל באופן משמעותי על יבואני מוצרי החשמל ויבואנים מקבילים, ולהוריד את עלויות היבוא ולהגדיל את התחרות בשוק. בפועל מתברר שפערי המחיר עדיין כאן. יניב פורת שמנהל את קבוצת Alibuy בפייסבוק ומרוויח עמלה מהמלצה על מוצרים באמזון, עלי אקספרס ואתרים נוספים: "יש קטגוריות מסוימות שבהן הפערים חריגים. למשל: צעצועים, מוצרי תינוקות, גיימינג. יש לי עשרות ומאות דוגמאות של מוצרים זהים ודומים שנמכרים בארץ בעשרות אחוזים יותר לעומת אתרים סיניים ואמריקאיים. יוקר המחיה בארץ בלתי ייאמן. אוזניות אלחוטיות של שיאומי רדמי פרו 5 נמכרות בעלי אקספרס ב־36 דולר (130 שקל) לעומת 469-439 שקל בארץ. למה"? רונן ברקוביץ, מחברת בי קונקט, שמייבאת לארץ מותגים כמו ג'ברה, SteelSeries, באנג אנד אולפסן ובלקין אמר: "זה משרת גם אותנו, לראות שהמחירים באמזון נמוכים, כי אז אנחנו פונים ליבואן ומבקשים הורדת מחירים. כשאנחנו רואים מבצעים באמזון אנחנו מגיבים, אבל צריך להיזהר מפופוליזם. יש לקחת בחשבון שמקלדות בארץ נמכרות עם חריטה בעברית שעולה ליבואן בין 50-40 שקל. דבר שני לצערי אנחנו היבואנים משלמים מע"מ ולקוח שקונה בחו"ל בפחות מ־75 דולר לא משלם. הלקוח לא משלם על משלוח מאמזון ארה"ב ואני משלם 30 שקל על משלוח ממודיעין. אני צריך להדביק מדבקת אחריות – אמזון לא צריכה. אנחנו גם מתפעלים מערך תמיכה ושרות - כל זה עולה כסף".
המקררים התייקרו
לדבריו "אנחנו חיים בשוק משוגע: חצי שנה הדולר היה 4.2 שקלים, עכשיו הוא 3.2 שקלים. ההובלה הייתה אלפיים דולר פתאום עלתה ל־9,000 דולר בגלל החות'ים, כשבקורונה המחירים הגיעו ל־18 אלף שקל. כרגע מחירי ההובלות החלו לרדת, אבל לא לרמות שלפני המלחמה והבעיה העיקרית היא שההובלות ממושכות. משלוח מסין יכול לקחת חודשיים. אמזון שולחים באוויר וזה תוך שבוע בארץ. אנחנו לצערי לא בתנאי תחרות שווים ומנסים לעשות את הכי טוב שאפשר. אחרי 18 שנים שיש לי את החברה אני עדיין לא עשיר וכנראה גם לא אהיה".
האם השיח על העיכובים בים הוא דרך להכין את הקרקע לעוד העלאת מחירים? יכול מאוד להיות. הרי מחירי ההובלה אמנם עלו אבל לא כמו בימי הקורונה. "כרגע בגלל התייקרות ההובלה, יתייקרו מקררים לקראת פסח בכ־250 עד אלפיים שקל, בהתאם לנפח המקרר. ביתר מוצרי החשמל לא צפוי כל שינוי במחיר", אומר כץ.