4 צפייה בגלריה
yk13865779
yk13865779
(צילום: DYSON)
הו החדר הכי מאובק בבית שלכם? לא, לא הסלון ולא חדר הילדים – זה חדר השינה. ואם אתם משפחה ממוצעת, הבית שלכם מייצר כ-40 קילו אבק בשנה, כשגרם אחד של אבק מכיל כ-1,000 קרדיות אבק, אותם יצורים זעירים שאינם נראים לעין בלתי מזוינת, ניזונים מתאי העור המתים שלנו, ויכולים לגרום לאלרגיות ואסתמה. כך לפחות לפי הנתונים שקיבלנו מחברת Dyson, יצרנית שואבי האבק המובילה בעולם, שביקרנו במטה שלה באנגליה. בסיור נחשפנו בין היתר למעבדות הסודיות של החברה שעוסקות בבינה מלאכותית, רובוטיקה ועוד, ושבדרך כלל נשמרות רחוק מעיני עיתונאים. פסח, חג הניקיון ושיא המכירות של שואבי אבק לאורך השנה, הוא זמן טוב לספר על הסיור.
מטה דייסון ממוקם בעיירה הציורית מאלמסבורי (Malmesbury) בצפון מחוז וילטשייר שבדרום-מערב אנגליה. עיירה שלווה וידידותית, יפהפייה והיסטורית, שנבנתה על רצועת גבעות בסמוך לנהר האייבון ונחשבת לאחת מהערים העתיקות ביותר באנגליה. בימי הביניים היא הייתה מרכז דתי ותרבותי חשוב. כאן, לצד המבנים העתיקים שמספרים את ההיסטוריה של האי הבריטי, הקים סר ג'יימס דייסון (77) את החברה שלו, שהיום משווקת את מוצריה ליותר מ-60 מדינות, ונחשבת ליצרנית שואבי האבק הגדולה בעולם.
דייסון, מהנדס מכונות בהכשרתו, שזכה בפרסים רבים על המצאותיו, וגם לתואר אצולה מבית המלוכה, נחשב לאחד היזמים המצליחים בעולם. לתחום שואבי האבק הגיע במקרה כשתהה למה השואב הביתי שלו מקרטע, וגילה שהסיבה לכך היא שצריך להחליף את השקיות שמתמלאות באבק. דייסון פיתח בחצר ביתו אב טיפוס מהפכני, ללא שקיות, בשיטה שמכונה "ציקלון" ואף לווה לצורך כך מהבנק 50 אלף פאונד. ההצלחה לא הייתה מיידית — השוק לא היה ממש מוכן להמצאה של דייסון שחיזר במשך תקופה ארוכה אחרי רשתות השיווק. הפריצה האמיתית התרחשה רק בשנות ה-90. היום דייסון נחשב לשם גנרי — ממש כמו פריג'ידר — לשואבי אבק אלחוטיים.
4 צפייה בגלריה
yk13856959
yk13856959
צילום: Sindbad Bonfanti
דייסון הקים את החברה הנושאת את שמו בעזרת מהנדסים צעירים שאותם משך לאזור הכפרי העתיק של אנגליה שבו מיקם את החברה, ובעיקר נתן להם את החופש להיכשל כמה שצריך — כדי להשתפר. הוא חולל מהפכה בשורה של מוצרים שונים – משואבי אבק ועד מייבשי שיער – והפך לאחד מחמשת האנשים העשירים בבריטניה. בשלב מסוים אף דורג למשך תקופה קצרה כאיש העשיר ביותר בממלכה. הונו הפרטי מוערך כיום בכ-20 מיליארד דולר.
במדינות רבות בעולם דייסון מובילה את שוק מכירות השואבים. גם בישראל היא נחשבת למותג הדומיננטי ונתח השוק שלה מוערך בכ-50%. לפני כשנה וחצי רכש איש העסקים ג'ורג' חורש כ-45% מיבואנית דייסון בישראל, לפי שווי של כ-70-80 מיליון שקל. בפסח האחרון נאמדו מכירות שואבי האבק בישראל ביותר מחצי מיליארד שקל.

70 דקות עבודה

לדייסון יש כיום כמעט 6,000 פטנטים רשומים ברחבי העולם. מאמצי המחקר שלה מתמקדים במגוון הולך וגדל של תחומים, כולל אחסון אנרגיה, בינה מלאכותית, למידת מכונה, מנועים דיגיטליים, מחקר אלקטרוניקה, טכנולוגיית חישה ומדעי החומר. הפיתוחים מיושמים על שואבי אבק, מוצרי טיפוח שיער, מסנני אוויר, מוצרי תאורה וגם מוצרים חדשים שטרם הוכרזו. המהנדסים שלה מתמחים במגוון תחומים, בהם אווירודינמיקה, מכונות טורבו, תרמודינמיקה ועוד, ובמתקן המחקר החדש שנבנה במאלמסבורי הושקעו יותר מ-200 מיליון דולר.
את כל המוצרים האייקוניים של החברה אפשר לראות בחנות הדגל שלה, ברחוב אוקספורד בלונדון, שהיא החנות הראשונה של החברה שנפתחה. כאן לא רק נמכרים כל המוצרים הידועים של המותג, אלא אפשר גם להתנסות בהם באזורים ייעודיים. את שואבי האבק מוזמנים המבקרים לנסות על משטחים שונים שעליהם פוזרו סוגי לכלוך שונים. גם מוצרים אחרים ניתן לנסות בחנות, שעברה שיפוץ גדול לפני כשנתיים ונראית קצת כמו מקום עתידני, עם גופי תאורה בשחור ולבן, קוביות תצוגה ומסכי וידיאו שמצפים את הקירות. "זה קריטי לנו שאנשים יוכלו לחוות את הטכנולוגיה במו עיניהם, כדי שיוכלו לא רק להבין איך זה עובד אלא גם את מידת ההשקעה שלנו בכל הפרטים שלצרכנים נראים כמובנים מאליהם. כל חלל החנות תוכנן מתוך מחשבה על כך", הסבירו בחנות.
4 צפייה בגלריה
yk13865921
yk13865921
צילום: איריס ליפשיץ קליגר
אז התנסינו בשואב השוטף V15s Detect Submarine, שכבר נמכר בארץ, וראינו איך הוא מסיר כתמים קשים מרצפה, פרקט ואריחים. צפינו גם בביצועים של הלהיט דייסון 360 HYPERDYMIUM, שטרם עלה לארץ, שואב רובוטי שמבטיח עוצמת שאיבה גדולה עד פי שישה מהמתחרים, ומגיע עם תג מחיר בהתאם – בארץ הוא יימכר ביותר מ-6,000 שקל. לשואב מערך חיישנים לניווט ומיפוי הבית ב-360 מעלות ו-26 חיישנים מובנים לזיהוי אבק ולהימנעות ממכשולים. לדברי החברה, הוא מסנן 99.99% מהחלקיקים והאלרגנים עד לגודל של 0.3 מיקרומטר שבאוויר. העיצוב שלו לא עגול באופן מלא, אלא יש לו חלק קמור וחלק ישר, מה שמסייע לו לנקות היטב פינות. אפשר להפעיל אותו באמצעות אפליקציה, והוא מציע זמן פעולה מקסימלי של עד 50 דקות.
בחנות הציגו לנו גם את השואב החכם Gen5detect, שכבר נמכר בארץ, ומאפשר 70 דקות עבודה ולכידת פי שניים אבק משאר השואבים. הצוות הראה לנו גם את המסנן החדש purifier hot+cool formaldehyde, שעדיין לא משווק בארץ, והסבירו שהוא מסנן חלקיקי אבק, אלרגנים עדינים וגם חלקיקי פורמלדהיד – חומר כימי שמצוי בחפצים ביתיים רבים ועלול להיות בעייתי למערכת הנשימה.
גם מייבש השיער החדש של החברה שהוצג לנו, Supersonic Nural, טרם הגיע לארץ. לדברי הצוות, הוא מצויד בחיישן הגנה שיודע למדוד את המרחק בין המכשיר לקרקפת, כך שכאשר הוא מתקרב יותר מדי אל הראש, המכשיר מפחית אוטומטית את מידת החום ל-55°, הטמפרטורה האופטימלית לייבוש שיער. באגף השיער ראינו גם מחליק שיער חדש שפועל על אוויר חם, גם הוא עדיין לא הגיע לארץ. בקיצור, אם אתם גם חובבי ניקיון וגם חובבי טכנולוגיה, החנות הזו היא בהחלט גן עדן בשבילכם.

חילוץ עצמות ביער

בדייסון מדברים הרבה על חדשנות. במטה החברה פועל קמפוס לימודי שמכשיר את דור העתיד של מהנדסי החברה. הקמפוס הוקם ב-1993, שנתיים אחרי שהוקמה החברה, שמעסיקה יותר מ-3,500 עובדים. "מכון דייסון להנדסה וטכנולוגיה" מציע תוכניות לתואר ראשון ושני בהנדסה, עיצוב וטכנולוגיה, המשלבות לימודים תיאורטיים עם ניסיון מעשי, בדגש על חדשנות. מה שהתחיל כבניין אחד, התפתח לקמפוס טכנולוגי הפרוס על פני יותר מ-60 דונם. "המעבדות שלנו מכסות שטח גדול יותר משל חמש בריכות שחייה אולימפיות וכוללות כמה ממעבדות אגירת האנרגיה הגדולות והמתקדמות ביותר בבריטניה", מסביר לנו המדריך. "המקום כולל גם תאי תאימות אלקטרומגנטית (לבדיקת תאימות בין מכשירים אלקטרוניים שונים הפועלים בחלל פיזי משותף), מעבדות מיקרוביולוגיה, מעבדות למדעי השיער, תאי סינון אוויר ועוד".

4 צפייה בגלריה
דייסון והמתחרים
דייסון והמתחרים
דייסון והמתחרים
(-)

בקמפוס הענק הוקמו מערכות אקולוגיות מקומיות לצורכי מחקר, כולל יער פסטורלי, בריכות אקולוגיות, מלונות לחרקים, תיבות לציפורים, וגם שבילי טבע המאפשרים הליכה לאורך 1.7 ק"מ ביער, ומציעים לעובדי החברה סביבה חלופית וטבעית לפגישות, סיעור מוחות, ארוחת צהריים או סתם חילוץ איברים.
האווירה הכפרית משתלבת עם המבנים המודרניים בעלי העיצוב המינימליסטי וחלונות הזכוכית, והכל מרגיש קצת כמו עולם אחר. במעבדות השקטות נראות מכונות ענק שמנתחות את הרכב האוויר, וגם רובוטים קטנים שמסתובבים. בגן הטכנולוגי, בין עצים ושיחים, פזורות פיסות של טכנולוגיה: מסכים דיגיטליים שמציגים נתונים בזמן אמת על מזג האוויר והסביבה, וספסלים חכמים שמטעינים את הטלפונים בעזרת סוללות שמש. בדייסון אומרים שכמעט 70% מצריכת החשמל של המתחם מופקים מפאנלים סולריים שמוצבים על הגגות.
אנחנו עוברים בשבילים הירוקים בין הבניינים ורואים עשרות מהנדסים שפורקים ציוד ומתמקמים בחדריהם שבבניין המעונות, ליד מעבדות המחקר. הם מזכירים לנו קצת סטודנטים שחוזרים למעונות אחרי שבת בבית. בבניין המחקר, שנקרא כאן D9, תפקידם "להתנסות ללא מורא, להיכשל ללא הרף", כפי שאומר המדריך, ולתעד את הכשלים כדי שיהיו בסיס לעוד ניסויים ועוד כשלים – עד להצלחה שתהיה לבסוף גדולה. "מעגל הכישלון הבלתי נגמר יביא למוצר המהפכני הבא. כך נוצר שואב האבק הראשון ללא שקית, הרובוט Eye 360 או מייבש השיער Supersonic. כשאתה ממציא משהו, אתה עושה מעשה יצירתי. כמו לכתוב רומן או מוזיקה. אתה שם את הלב והנשמה בזה, וגם כסף כמובן. זה לוקח שנים מהחיים שלך, זה הבית שלך", אומר לנו מהנדס בכיר. לדברי אנשי דייסון, כדי לשפר את היצירתיות גם מתקיים בחברה מדי שנה אירוע פנימי בשם "Challenge Dyson", שנמשך שבוע ובו משתתפים המהנדסים בפעילויות חשיבה מאתגרות, בהן חדרי בריחה, הרכבת פאזלים מסובכים ועוד.
בסיור במעבדות מדגימים לנו את ה-purifier hot+cool formaldehyde, שנראה כמו רמקול בס, והוא למעשה מסנן אוויר לחדר, שמתפקד בו זמנית גם כמכשיר חימום או כמאוורר לחלופין לפי העונה. בהמשך הראו לנו תחת מיקרוסקופ איך נראית קרדית האבק. אני מודה שהמראה המוגדל היה די מבעית. 70% מקרדיות האבק הביתיות, הסבירו לנו, נמצאות בחדר השינה שלנו, בפרט אם אנחנו חולקים את מיטתנו עם חיית מחמד.
עוד מגלים לנו במעבדות, שמחקר גלובלי שערכה לאחרונה החברה ובחן את נתוני איכות האוויר שנאספו מיותר מ-2.5 מיליון מסנני אוויר שלה, שמותקנים בבתים ברחבי העולם, הראה שהאוויר ברוב הבתים היה מזוהם יותר מזה שמחוץ לבית. בכל המדינות שהשתתפו במחקר נמצא שיש חריגה מהנחיות ארגון הבריאות העולמי לגבי איכות האוויר הנדרשת, שהן 5 מיקרוגרם/מ"ק חלקיקי PM2.5 (חלקיקים שקוטרם קטן מ-2.5 מיקרומטר). ישראל נמצאת ב"מקום טוב" באמצע, קצת מתחת לממוצע העולמי. אם הבדיקה הזו הייתה נערכת בפסח כנראה שהתוצאה הייתה שונה.
הכתבת הייתה אורחת חברת דייסון