ליברפול או באיירן מינכן, אלו היו האופציות היחידיות עבור צ'אבי אלונסו כיעד לעונה הבאה, כך לפחות לפי תקשורת הספורט העולמית. אלא שביום שישי הפתיע הספרדי בן ה-42, המאמן המבטיח ביותר בתבל, כשהודיע כי החליט להאריך את חוזהו בבאייר לברקוזן ויאמן אותה גם בעונה הבאה - אפשרות שלא נלקחה בחשבון.
מדובר בסטירת השכמה עבור מי שחושב שרק המועדונים הכי גדולים חשובים, ובניצחון גדול עבור הרומנטיקנים. לברקוזן אולי שייכת לענקית התרופות באייר - שמעסיקה 100 אלף עובדים ברחבי העולם והכניסה 55 מיליארד דולר ב-2023 - אבל לעומת אלו שחיזרו אחרי אלונסו, באיירן (33 אליפויות, שש זכיות בליגת האלופות ו-20 גביעים מקומיים) וליברפול (19 אליפויות, שש זכיות בצ'מפיונס ו-18 גביעים מקומיים), מדובר בלא יותר מגור צ'יוואווה חמוד.
1 צפייה בגלריה
yk13862153
yk13862153
(צילום: אי-פי-איי, FRIEDEMANN VOGEL)
"זה המקום הנכון בשבילי", הצהיר אלונסו, שבעונה המלאה הראשונה שלו כמאמן בליגה בכירה, מוביל את לברקוזן - קבוצה שתחגוג ביולי 120 וזכתה רק בשני תארים, הגביע הגרמני ב-1993 וגביע אופ"א ב-1988 - לאליפות היסטורית, כאשר שבעה מחזורים לסיום העונה היא מוליכה את הבונדסליגה בהפרש 13 נקודות על פני באיירן שבמקום השני (הפסידה אתמול לדורטמונד 2:0). אתמול לברקוזן כבר הייתה בפיגור מול הופנהיים עד לדקה ה-88, אבל שערים של רוברט אנריך ופטריק שיק סידרו מהפך (1:2) ולא פחות חשוב - השאירו אותה בלתי מנוצחת העונה לאחר 39 משחקים בכל המסגרות. היא גם עלתה לחצי גמר הגביע הגרמני ולרבע גמר הליגה האירופית, כך שהיא מכוונת לטרבל. כל זאת תוך שהיא משחקת כדורגל מהעתיד.
לא נסחף
המאמן חי כרגע את החלום, אך לא סתם בתקשורת העולמית הסיקו שהוא יעזוב את לברקוזן בקיץ. בנוסף לכסף ולפרסום שמקבל מי שמגיע למעצמות, בכדורגל ישנה מערכת מעמדות מאוד ברורה. למועדונים הכי גדולים ועשירים יש יתרון עצום, מה שיוצר מצב שבו הם בדרך כלל מנצחים - באיירן למשל תאבד בקרוב את צלחת האליפות אחרי 11 זכיות ברציפות - ובגלל זה השחקנים והמאמנים שפורצים בקבוצות אחרות מבצעים בדרך כלל את הקפיצה קדימה תוך זמן קצר. במקרה של מאמנים זה נכון במיוחד - כי רק לעיתים רחוקות מתפנות משרות במועדונים הכי גדולים.
אלונסו היה יכול לנסות להיכנס לנעליו הענקיות של יורגן קלופ שבדיוק התפטר או להחליף את תומאס טוכל שבדיוק פוטר, ולעמוד על הקווים של קבוצה במדיה כיכב כשחקן, אבל הוא החליט להישאר. הוא בחר להוביל את לברקוזן בליגת האלופות, למרות העובדה שזה יהיה כמעט בלתי אפשרי להשיג תוצאות דומות בעונה הבאה, מאחר שהוא כנראה יאבד כמה מהכוכבים שלו הקיץ, בעוד באיירן תעשה הכל בשוק ההעברות כדי להחזיר את האליפות.
זו החלטה נועזת של הבאסקי, שהותירה כמה לסתות על הרצפה, אבל אפשר להבין מדוע הוא קיבל אותה. הוא לא נופל להתלהבות האדירה שיש סביבו כרגע, אלא מאמין בהמשכיות. לא במקרה הוא בילה שלוש שנים כמאמן קבוצת המילואים של ריאל סוסיאדד. למעשה, במארס 2021 הוא נתקל בצומת דומה, גם אם קטן בהרבה. אז הפריך את הדיווחים שקבעו כי יעבור למנשנגלדבאך וחתם על חוזה חדש בקבוצה שהובילה את הליגה השלישית בספרד. את אלונסו אימנו בין היתר פפ גווארדיולה, ז'וזה מורינו, קרלו אנצ'לוטי ורפא בניטס - ונראה שהוא למד מהם שהצלחה היא לא רק תוצר של כריזמה, אלא בעיקר של למידה ועבודה קשה. הוא עוד יגיע בעתיד למועדון גדול מאוד. אולי זו לא תהיה ליברפול או באיירן, אבל הוא יהיה בשל יותר. בינתיים גם מרוויח לעצמו אלונסו מעמד של מישהו שכולם אוהבים.