זעזוע אדום. 11 בפברואר. הפועל ת"א, בשיאה של עונה נהדרת ורגע אחרי חגיגות העלייה לרבע גמר היורוקאפ, מתארחת אצל מכבי ת"א שמגיעה אחרי שלושה הפסדי יורוליג רצופים. האדומים פייבוריטים, והאוהדים מרגישים שכמו שלושה שבועות קודם לכן, גם בסיום הדרבי הזה הם יחגגו על חשבון היריבה המושבעת. אף אחד בוודאי לא האמין שבנקודה הזו תתחיל הידרדרות פתאומית שתוביל בתוך פחות מחודשיים לפרידה מהמאמן דני פרנקו ולזעזוע עמוק במועדון.
הפועל ת"א הפסידה בדרבי הזה, בזמן שמכבי ת"א החלה לצאת מהמשבר שלה, וזה רק היה האות לסדרה של הפסדים קשים במשחקי הכרעה, בעיות ביחסי המאמן וההנהלה ותקריות מחוץ למגרש שהעיבו על עונה שעד לא מזמן הייתה כולה ורודה. הפיטורים של דני פרנקו הם רק חלק מהסיפור שעובר על האדומים בחודשיים האחרונים.
כרוניקה של התפרקות. כמה ימים לאחר הדרבי הגיע עוד הפסד כואב, הפעם בחולון. לא חלף זמן רב ופרצה לה סערת אקסבייר מנפורד, שהושעה לאחר ששרידי מריחואנה נמצאו בבדיקת סמים שעבר. אחרי שלושה שבועות הוא חזר לפרקט, אבל הפועל ת"א עדיין לא קיבלה בחזרה את הכוכב המוכר והטוב. אבל כל זה מתגמד לעומת השבר הגדול: ההדחה מהיורוקאפ. האדומים כבר הובילו ב-21 נקודות מול בשיקטאש בדרך הבטוחה לחצי הגמר, אלא שאז השחקנים קפאו והוציאו את הטורקים גדולים. חלום היורוליג התנפץ לרסיסים.
אם לא הספיקו המכות המקצועיות, כמה אוהדי הפועל ת"א ביישו את המועדון כשתקפו בסיום ההפסד להפועל חיפה אוהד של היריבה. חמישה נעצרו והוגשה נגדם הצהרת תובע לפני כתב אישום. המקרה זיעזע את המדינה, ואף אחד לא הופתע כשהמשטרה הודיעה על סגירת האולם של הפועל ת"א לחודש, ובית הדין גזר על הקבוצה ארבעה משחקי רדיוס בפועל והורדת שלוש נקודות על תנאי למשך שנה.
ואז הגיעה התאוששות רגעית: בהפועל ת"א היו בטוחים שההצגה בארנה בליגה תחזיר אותם למסלול, אלא ששבועיים אחרי, אותה הפועל ירושלים הגישה להם את הנקמה קרה במיוחד: הדחה ברבע גמר הגביע. עוד תואר הלך. זה כבר היה יותר מדי עבור הבעלים עופר ינאי, שסיים את תפקידו של פרנקו אחרי שלוש שנים בקבוצה.
עקיצה אחת יותר מדי. ובכל זאת, מי שקרוב למועדון לא היה מופתע מהמהלך של ההנהלה, שלא אהבה את העקיצות של המאמן. פרנקו לא חשש להשמיע ביקורת פומבית, גם על הבעלים. "מהרגע שהתחלנו לדבר, כל אחד חושב שאנחנו כבר איזו קבוצת יורוליג", אמר אחרי ההפסד בחולון, כשהמשבר עוד לא ממש פרץ. אחרי ההדחה מאירופה הוא כבר התבטא בצורה בוטה יותר. "אנחנו משלמים על זה שהשחקנים לא במצב רוח טוב, לא מרוכזים ולא בכושר", האשים המאמן. "אנחנו לוקים בחוסר פרופורציה מאז הכניסה של עופר ינאי. עניין הכסף השפיע".
בהנהלה כעסו על כך שפרנקו לא לוקח אחריות, ומאז מעמדו החל להתערער. גורם במועדון סיפר כי תמך בפיטוריו כבר אז, אבל בקבוצה רצו לתת לו הזדמנות נוספת. "בדיעבד, יכול להיות שזעזוע היה מונע את ההדחה מהגביע, אבל אי-אפשר לדעת", אמר. מקורבים לפרנקו סיפרו: "מאז שעופר ינאי הגיע למועדון יש מעין לחץ כזה שכל דבר שנעשה, לא יהיה מספיק. כל הזמן מדברים על דרך, אבל בפועל במשבר הכי קטן מחליטים לחתוך דברים".
ליגה אחרת. צריך לזכור שעד לא מזמן דיברו על הפועל ת"א במושגים של עונה היסטורית. גם עכשיו הקבוצה מדורגת במקום השני בליגה, אבל הבעיה היא משחקי הנוקאאוט. משהו רע קורה לקבוצה במאני-טיים: מצד אחד הצגות בליגה, מצד שני קריסה במפגשים שאין מהם דרך חזרה. לראיה, הפועל ת"א ניצחה את ירושלים ארבע פעמים בשנתיים האחרונות, כולל פעמיים העונה. ואז, כשמגיע משחק גביע, פתאום ירושלים נראית כמו אימפריה. וצריך לזכור שגם לקבוצה מהבירה יש צרות משלה – לכן האכזבה מפרנקו היא עצומה.
נפרדנו כך. פרנקו בחר להתייחס לפיטורים בהודעה פרטית: "ההישגים שרשמנו יחד הם פרי מאמץ משותף של השחקנים הישראלים המדהימים שזכיתי לעבור איתם כברת דרך משמעותית, של הזרים ושל הצוות כמובן, והם משקפים את המחויבות, העבודה הקשה והתשוקה שכולנו הפגנו במטרה להצטיין ולהביא גאווה לקבוצה. נותר לי להביט אחורה בהכרת תודה על כל מה שהעניקה לי הפועל ת"א. אני מאחל לקבוצה ולכל מי שממשיך במסע הזה את כל ההצלחה שבעולם".
בורסת השמות. בהפועל ת"א לא מעוניינים לפעול מהבטן ומעדיפים לחכות עם המאמן, אבל המטרה היא למנות שם גדול באירופה. אחד השמות שעלו הוא המאמן הטורקי ארדם ג'אן (43), שפוטר מאנאדולו אפס בפברואר. טרם נעשתה אליו פנייה, וישנה פסימיות באשר לאפשרות שיחתום בשל היחסים המתוחים בין טורקיה לישראל. מועמד ריאלי יותר שהוזכר הוא ננו גינזבורג, שאימן את נבחרת צ'כיה, וכיום עומד על הקווים של פרומיטיי האוקראינית.