אפקט המלחמה על שוק השכירות עדיין ניכר ברבעון הראשון של 2024: אחרי כמה חודשים של עליות, מחיר שכר הדירה ברוב הערים בישראל רשם ירידה בחודשים ינואר-מארס השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בירידה בשיעור ממוצע של עד כ־15%. ירידה בשכר הדירה נרשמה גם לעומת הרבעון האחרון של 2023, שבו פרצה המלחמה. ניתוח של אתר יד 2 עבור "ממון" בחן את מחירי השכירות של דירות 3-4 חדרים בהתבסס על מודעות להשכרה שעלו באתר ברבעון הראשון של 2024, ברבעון הרביעי של 2023 וברבעון הראשון של 2023. ירידות במחירי השכירות נרשמו ב־28 מתוך 37 הערים שנבדקו.
לדברי שמאי המקרקעין אוהד דנוס, "מחירי השכירות במרבית היישובים בישראל יורדים. מעבר לדוגמאות המובהקות כמו שדרות, גם ביישובים שסבלו מ'טראומה קטנה יותר' כמו הוד־השרון, או כלל לא חוו אזעקות כמו נתניה וחריש, אנו רואים ירידה במחירי השכירות. הסיבה העיקרית היא הפאניקה שבה מצויים משכירי הדירות. בין אם מדובר במשקיעי נדל"ן או במשפרי דיור, מי שמשכיר את דירתו הישנה מעדיף בתקופה זו שוכר – גם במחיר של מתן הנחה משמעותית עד יעבור זעם. שוכרי הדירות לא ממהרים לחתום ולהתחייב בתקופה של חוסר ודאות. למעשה, שוק השכירות היום הוא יותר שוק של חששות מאשר כלכלה טהורה המבוססת על ביקושים והיצעים".
2 צפייה בגלריה
yk13870512
yk13870512
(צילום: יונתן בלום)
מהנתונים עולה כי מחירי השכירות הממוצעים הכלל־ארציים של דירות 4 חדרים ברבעון הראשון של 2024 עלו ב־2% בהשוואה לרבעון הראשון ב־2023, וירדו ב־1.1% בהשוואה לרבעון הרביעי 2023. הממוצע הארצי של דירות 3 חדרים עלה ב־2.3% וירד ב־3.4% בהתאמה בין התקופות.
בפלח הדירות בנות 4 חדרים נרשמו ירידות שנתיות במחירי השכירות ב־28 מתוך 37 הערים שנבדקו. מהשוואה שנתית עולה כי העיר המובילה בירידות מחירי השכירות היא שדרות, שבה שכר הדירה ירד ב־14.5%. במקום השני ניצבת קריית-גת עם ירידה של 10.3% ואחריה נהריה, שם ירד שכר הדירה בשיעור של 8.6% לסכום חודשי של 3,971 שקל. בהמשך מופיעות ערים במרכז הארץ – רמת־גן ונתניה, שבהן מחירי השכירות של דירות 4 חדרים ירדו ברבעון הרבעון של השנה בשיעור של 8.3%-8.2% בהתאמה לעומת התקופה המקבילה. עוד ברשימה: הערים אור־עקיבא, רמלה, באר-שבע, קריית-אונו ותל־אביב, שהציגו ירידות בגובה שכר הדירה בשלושת החודשים האחרונים בגובה של 7.6%-6.8%.
מנגד, עליות במחירי השכירות ברבעון הראשון השנה לעומת הרבעון הראשון בשנה שעברה נרשמו ב־9 ערים, בין היתר נתיבות (4.9%), עפולה (4.3%), ירושלים (3.5%), קריית־ביאליק (3.3%), וחריש (1.6%).

דירות 3 חדרים: חריש הובילה את הירידות

בפלח הדירות בנות 3 חדרים נרשמו ירידות במחירי שכירות ב־21 מתוך 36 הערים שנבדקו בין הרבעון הראשון 2024 לרבעון הראשון 2023. בין הרבעון הראשון השנה לרבעון הרביעי אשתקד נרשמו ירידות מחירי שכירות ב־24 ערים.
העיר חריש הובילה את הירידה השנתית בשיעור של 8.6% לסכום ממוצע של 2,535 שקל בחודש. אחריה הוד השרון עם ירידת מחיר של 8% ל־4,672 שקל; רמת־גן עם ירידה של 6.1% ל־5,484 שקל; ותל־אביב עם ירידת מחיר של 4.9% ל־6,164 שקל בחודש. אחריהן הערים קריית־גת, אשקלון, בת־ים, חולון ונהריה עם ירידות של 4.9%-3.7%. מנגד, עליות במחירי השכירות בין הרבעון הראשון השנה לרבעון הראשון אשתקד נרשמו ב־15 ערים, ובהן נתיבות (7.5%), רמת־השרון (7.4%), ראש־העין (6.7%) וקריית־ביאליק (6.3%).
ביחס לרבעון האחרון אשתקד, קריית־אונו הובילה עם ירידת מחירי שכירות של 8.5% ל־4,910 שקל בחודש. במקום השני חריש עם ירידה של 8.2% ל־2,535 שקל; הוד-השרון עם ירידה של 5.3% ל־4,672 שקל; קריית־מוצקין עם ירידה של 5.1% ל־3,039 שקל; וקריית ים עם ירידה של 4.6% ל־2,844 שקל בחודש. אחריהן רמת־גן, רמלה, קריית־גת, אשדוד ואור עקיבא עם ירידות של 3.4%-4.3%.
מנגד, ב־11 ערים נרשמו עליות במחירי השכירות של דירות 3 חדרים בין הרבעון הראשון השנה לרבעון הרביעי אשתקד, ובהן רמת־השרון (6.6%), נתיבות (5.1%), ראש־העין (4%), פתח־תקווה (2.3%) והרצליה (2.1%).
לדברי איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של יד 2: "בממוצע ארצי אמנם עלו מחירי השכירות שנתית, אלא שבעקבות המלחמה המגמה התהפכה והממוצע הארצי רשם ירידות לעומת הרבעון האחרון של 2023. הירידות משקפות במידה ניכרת את השפעות המלחמה בשוק השכירות, שהובילה באופן כללי לירידה בפעילות בתקופה זו. שוכרים שלא היו חייבים להחליף דירה לא עשו זאת. בנוסף, צעירים רבים גויסו למילואים ועזבו את הדירות השכורות, הדחייה בפתיחת שנת הלימודים האקדמית עיכבה ביקושים חדשים, וגם הקיטון המשמעותי בתיירות מחו"ל שיחרר לשוק כמות גדולה של דירות Airbnb והגדיל את ההיצע של דירות שכורות בערים כמו תל־אביב, למשל. כל אלו הובילו לעלייה בהיצע ולירידה בביקוש - ובהתאם לירידות מחירים שנצפו".
גל קבקוב, יו"ר לשכת המתווכים רמת־גן-גבעתיים, מציינת כי "הירידות הדרמטיות במחירי שכר הדירה ברבעון הראשון השנה היו בדירות ללא ממ"ד שפשוט נותרו ריקות. הן ננטשו על ידי משפחות עם ילדים שהעדיפו לשלם יותר עבור דירה עם ממ"ד, על ידי צעירים שפשוט עזבו את הדירות וחזרו להורים או על ידי סטודנטים שפשוט לא הגיעו לדירות. היו גם שוכרים שהוקפצו למילואים ופשוט ביטלו חוזי שכירות גם במחיר של קנס, במקום להמשיך לשלם שכר דירה כשהם בחזית". לדבריה, "נוצר במצב אבסורדי, שבו הדירות הפנויות הן דירות ישנות בלי ממ"ד, ולא יכולנו להכניס את המפונים, שגם כך בטראומה מהמלחמה. כך נוצר היצע גדול של דירות שהוביל לירידות במחירי השכירות, עד כדי כך שהכוח עבר לשוכרים והשיח השתנה. התחושה היא שהשוכרים הבינו שידם על העליונה, הוציאו את הכעס על עליות המחירים ופשוט קבעו שהחגיגה נגמרה".
עוד היא מציינת כי, "אפילו הדירות הגדולות והיקרות יותר נותרו ריקות, כי למרות שהן כוללות ממ"ד, אנשים פחדו לחתום על חוזים ולבצע שינויים במצב של מלחמה או במקרים שבהם בן או בת הזוג שירתו זמן רב במילואים. אני צופה שאחרי פסח ולקראת הקיץ נראה התעוררות בשוק".
לגבי המקרה בנתיבות, שם רואים עליות מחירים בכל הקטגוריות אומר רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי הפעילה בנתיבות: "עליית מחירי השכירות בעיר נובעת בעיקר מהיצע דירות שהתמלא, והביקוש שעדיין קיים ודוחף את המחירים כלפי מעלה".