את הכתבה על יישובי גוש עציון התחלתי מספר ימים לפני 7 באוקטובר. שוטטתי בין היישובים, שמעתי מהם על דו-קיום עם השכנים, ביקרתי ביקבים ובמסעדות, ראיינתי את בעלי העסקים המקומיים והבטחתי לחזור להשלמות בשבוע שאחרי. המלחמה קטעה הכל. מרבית בעלי העסקים שביקרתי גויסו למילואים והעסקים נסגרו לחודשים ארוכים. רק לאחרונה רובם חזרו לתפקוד מלא. כשחזרתי לשם עכשיו, גיליתי שהחיוך הלבבי שניתן למבקרים נשאר כשהיה, למרות שהצטרף אליו מבט אחר בעיניים. עצוב יותר. במהלך המלחמה רבים מבעלי הצימרים פתחו אותם למשפחות שרצו להירגע ולברוח לשקט – השקט כאן, שלפני המלחמה היה שברירי, הפך דווקא במהלכה לחזק יותר באופן יחסי לאזורים אחרים בארץ.
רק הטבע היפיפה נשאר כפי שהיה.

עונת הדובדבנים

בימים אלו החלה עונת קטיף הדובדבנים, וזה בדיוק הזמן להגיע אל האזור ולחזור עמוסי כל טוב. תוכלו להגיע אל קיבוץ כפר עציון החל משבוע זה ועד סוף יוני, בימים א'-ה' משעה 14:00 עד 19:30, ובימי שישי וערבי חג בין 9:00 ל-15:00. פעמיים בשבוע אחר הצהריים מתקיימים ימי הפנינג שבהם תוכלו ליהנות גם מבישולי שדה, פינות יצירה, ערסלים ובריכות שכשוך. 35 ש”ח למשתתף מגיל שלוש ומעלה, ובנוסף ניתן לקנות אריזות למילוי עצמי. לפרטים: 053-4726975.
אם אתם חובבי פירות יער, תוכלו להגיע אל המטע שליד כפר עציון, המכונה "פטל בהר", הממוקם בגובה של 900 מטר, וליהנות לא רק מדובדבנים אלא גם מתותי עץ ופטל במהלך חודש יוני. פרטים באתר תיירות גוש עציון או בטלפון: 052-8343992. 30 ש”ח למשתתף מעל גיל שנתיים, אכילה חופשית במקום, על פירות שלוקחים הביתה משלמים בנפרד.
7 צפייה בגלריה
yk13932215
yk13932215
קטיף דובדבנים ב”פטל בהר” | צילום: ניב תאנה מטעי פטל בהר
ואם אתם בכפר עציון, מומלץ לשלב ביקור במרכז מורשת גוש עציון, שבו יש מיצג אורקולי ואתר הנצחה המגולל את סיפור הקמתו של הגוש.
כמו כן, כדאי לנצל את הימים החמים לביקור באמת הביאר. זהו טיול חווייתי בנקבת מים שמימיה הזורמים מגיעים עד לגובה המותניים. היא נבנתה על ידי המלך הורדוס בימי בית שני כדי לספק מים לירושלים ולבית המקדש. 20 ש”ח למבקר מעל גיל שלוש.

טבע

טיול ג'יפים בדרך האבות
את אריה וינשטוק, הבעלים של "ריגוש — חברה לטיולי ג'יפים", פגשנו בחצר ביתו. הוא בדיוק חזר מארבעה חודשי מילואים בשטח, ולקח אותנו לסיבוב בנוף ילדותו. בטיול הג'יפים שנמשך כשעתיים, הוא מספר לא רק את סיפור ההתיישבות הציוני, אלא גם את הסיפור הפרטי המשפחתי שלו. אביו, דב וינשטוק, שנולד למשפחה ירושלמית ותיקה, קבע את ביתו באלון שבות שבגוש עציון. הוא שימש כסייר שדות, קשר קשרים עם ערביי האזור ועם הבדואים במדבר יהודה. כחבר צוות החילוץ האזורי, הקים יחידת איתור נעדרים ופיתח שיטת חילוץ שהתבססה על בדואים שרעו במדבר מגיל צעיר ופיתחו חושים מחודדים. הוא היה מחנך בלתי פורמלי וטיפל בנערים שנפלטו ממסגרות חינוכיות, ושיפץ איתם מעיינות ואתרים תיירותיים ברחבי גוש עציון.
בשנת 93', בנו יצחק, אחיו של אריה, נרצח בפיגוע טרור ליד רמאללה בחבל בנימין. דב שיפץ לזכרו מעיין שנקרא "עין יצחק", וידוע יותר בשם "עין סג'מה". לאחר מותו של דב, נבנתה בריכה גדולה לזכרו, המכונה "בריכת דובק", כ-200 מטרים מתחת לבריכה שבנה לזכר בנו, ואשר מתמלאת מהמים הגולשים ממנה. כיום אריה ממשיך את דרכו החינוכית.
המסלול מתחיל מתצפית על בריכות שלמה, עובר דרך שדה בועז, כולל סיור בדרך האבות לאורך אבנים רומיות, מקווה מימי בית המקדש השני, ומסתיים בטבילה במעיינות שבאזור. כדאי מאוד לבוא עם בגדים להחלפה. יציאה מרח' השיירות 4, אלון שבות. להזמנות: 050-4651888.
אפשר גם לבוא לבד ברכב לפיקניק באזור וטבילה בבריכות דובק: חונים בעין סג'מה ויורדים בשביל מדרגות כ-200 מטר לבריכה הקרה והנקייה בכל ימות השנה.
7 צפייה בגלריה
yk13872085
yk13872085
בריכת דובק
גלישה באומגה בעמק האלה
בתוך יער טבעי הצופה לנוף עוצר הנשימה של עמק האלה, נמצאת חוות ארץ האיילים. בחווה יש חי בר ענק עם מעל 100 בעלי חיים, פינת ליטוף ופארק אתגרי. בין מתקני הפארק: קירות טיפוס, אומגות בכל מיני רמות, נדנדת 360 מעלות, בנג'י טרמפולינה, וגולת הכותרת היא האומגה הארוכה בארץ, 400 מטרים, בגובה 120 מטר מעל הקרקע. בגלישה שנמשכת כדקה, ויכולה להגיע למהירות של 70 קמ"ש, מרחפים בין שמיים לארץ מעל נופי עמק האלה. מרבית המתקנים מתאימים לגיל שנתיים ומעלה, והמחירים בין 15 ל-30 ש”ח למתקן, למעט האומגה שעולה 100 ש”ח לכל מבקר. במקום יש מוזיאון אספנות מרשים של רכבי אספנות נדירים, מכשירי חשמל, כלי עבודה ומכשירי תקשורת מפעם, ושלל פריטים שיעלו חיוך נוסטלגי בקרב מי שגדלו עליהם. פרטים באתר ובטלפון: 02-5709768.
סנפלינג במצוק האבות
המצוק נפתח לטיפוס לפני כשלוש שנים בתמיכת התאחדות הטיפוס בישראל. הוא ממוקם בין היישובים אלעזר ונווה דניאל. יש בו 46 מסלולי טיפוס מבולטים, על סלע אבן גיר. אורך המסלולים הוא כ-10 ק”מ, והטיפוס בהם אפשרי לאורך כל עונות השנה, אך משעות הצהריים המצוק חשוף לשמש. המקום פתוח לקהל הרחב בכל ימות השבוע, כולל שבת, ואין צורך לתאם. לטפס יכול רק מי שעבר הסמכה או ביחד עם מדריך מוסמך.
אפשר גם לקחת פסק זמן ולהתרווח על אחד הספסלים שעל אבני הסלע במצוק האבות: אם יש לכם שקיעה אחת לראות במהלך ביקורכם בגוש עציון, זה המקום לצפות בה. כדאי להגיע לפחות שעה וחצי לפני השקיעה, עם סל פיקניק ובקבוק יין, ולהתמקם מול תמונת הנוף המנצחת המשקיפה אל נחל נעמנים ואל הרי ירושלים. בווייז: "מצוק האבות".
מסלול הליכה עם שכשוך
זה מסלול של 5 ק"מ שמתאים מאוד לעונת הפריחה של האביב. הוא לא מעגלי, כך שיש צורך בהקפצת כלי הרכב. חונים בעין חובלה בכניסה לבת עין, ומתחילים במקווה מימי בית שני, עוברים לגת יין מהתקופה הביזנטית, ומשם ממשיכים עם סימון השביל לכיוון עין חובלה. יורדים אל עין ליבנה בסימון שבילים ירוק, אל בריכה מוצלת, ממשיכים אל חורבת ג'ומג'ום וממנה עם שביל כחול אל עין סג'מה. משם עולים אל משואות יצחק לסיום המסלול.
מסלול אופניים מהאלון הבודד
אורכו של המסלול כ-10 ק"מ, והוא מתחיל באלון הבודד באלון שבות, עץ קשיש בן מעל 600 שנה, שהוא סמל האזור. המסלול עובר בדרך האבות, בתצפית על מורדות הרי יהודה, דרך הוואדי לאורך הכרמים, נחל הפירים ואמת הביאר שבה מעיין הנובע מבטן האדמה, וסיום באלון הבודד. המסלול המלא באתר תיירות גוש עציון.

אטרקציה למשפחה

חוות קשוואלה ביער הל"ה
בלב יער הל"ה של קק"ל, על קרחת קטנה, ממוקמת חוות קשוואלה. זוהי חוות בודדים חקלאית תיירותית שהוקמה על ידי תחיה ויאיר בן דוד. בחווה עדר כבשים ופרות היוצאים מדי יום למרעה. בשנה הראשונה המשפחה התגוררה באוהל, ללא חיבור למים או לחשמל. כיום, 13 שנה אחרי, המקום הוא יעד תיירותי המציע לינה באוהלים או בבקתות לצד מדורה גדולה ומגבשת. לא ברור במי תתאהבו מהר יותר — במקום או במשפחה שהקימה אותו. במתחם יש בית קפה המציע סלסלות אוכל למבקרים שרק עוצרים לחוויית פיקניק ביער. כמו כן, יש מגוון של סדנאות אקולוגיות המחברות את המבקרים לטבע, למסורת היהודית ולמלאכות עתיקות. בין הסדנאות: טחינת גרגרי חיטה, רעיית צאן, גישוש ומעקב אחרי בעלי חיים, סיתות באבן מקומית והכנת גבינות ופיתות. פרטים באתר, להזמנות: 052-5992737.
7 צפייה בגלריה
yk13872048
yk13872048
(פיקניק בחוות קשוואלה | צילום: מורן רגב)

אטרקציה לזוג

טיפול וואטסו אצל חנה
בחצר ביתה של חנה פרימן ביישוב בת עין, במרחב מקסים המשקיף אל חורש, ממוקם מתחם אהמיה, ובו בריכת מים חמים לטיפולי וואטסו, שאותה בנו שני בניה של חנה. חנה מטפלת במים בשיטות שונות: וואטסו, וואטרדאנס, טיפול רגשי ועיסוי רחם במים וליווי היריון. בנוסף היא בעלת הכשרה בפלדנקרייז וטיפול בטבע. הבריכה מחוטאת באוזון ללא כלור. 300 ש”ח לאדם, 600 ש”ח לטיפול זוגי. להזמנות: 052-8718586.

אוכל

ארוחת בוקר ב"קפה בחורשה"
בנוסף למיקום בלב יער המשקיף אל נוף הרים ממרפסת תלויה, הערך המוסף האמיתי לארוחת הבוקר הטעימה והמשתלמת בקפה "החורשה", שביישוב גבעות, הוא העובדה שבית הקפה הוא חלק ממודל קהילתי המשלב בעלי מוגבלויות כחברים שווים בקהילה. את היישוב הקימו ב-2012 תמר הקשר ונעה מנדלבאום, שתי נשים יוצאות דופן, שייסדו בית ספר המשלב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת רגילה. ביישוב מתגוררות כ-50 משפחות שכל אחת מהן מאמצת אדם עם צרכים מיוחדים המתגורר בדירה ביישוב, ובית הקפה מעסיק אותם. בית הקפה מציע כריכים, קישים, מאפים טריים ויוגורט שיוצר במקום על ידי תלמידי סדנת השילוב. את הכלים המעוצבים שבהם מוגש האוכל ניתן לקנות במחירים סמליים. מומלץ במיוחד: סלט בטטות ועדשים, כל אחד מהכריכים ויוגורט מתוצרת מקומית.
7 צפייה בגלריה
yk13872056
yk13872056
“קפה בחורשה” ביישוב גבעות | צילום: מורן רגב
סיור וטעימות ביקב גוש עציון
ביקב הבוטיק המשפחתי, זוכה הפרסים, יש מרכז מבקרים המציע סיורים לכל המשפחה. ניתן לראות כרם תיירותי, גן ארכיאולוגי ותצפית על אולם הייצור. טעימות היין מתקיימות בחדר פרטי מעוצב הצופה על היקב ועל מרתף החביות. מומלץ במיוחד לטעום את "האלון הבודד" — יין לבן שיושן בחביות אלון. המחירים נגישים מאוד. סיורי היין מתקיימים מדי יום, בתיאום מראש. משך סיור: 45 דקות, כולל טעימות. 30 ש”ח למבוגר.
ארוחת צהריים ב"פינתי"
פינתי הוא מוסד ותיק במרכז המסחרי של כפר עציון, קיים זה 30 שנה ומגיש אוכל ירושלמי שורשי. זה המקום לאכול בו מוסקה טובה, ואחד מסימני ההיכר של המקום הוא החומוס. והמחירים? עושים חשק לעוד. בכל יום שישי יש יריד אוכל לקראת שבת במחירים נוחים שיחסכו מכם לחזור הביתה ולהעמיד סירים.
ארוחת ערב במסעדת "רוזה"
אם יש לכם זמן לאכול במקום אחד בגוש עציון, לכו למסעדת רוזה במצודת עציון שבצומת גוש עציון. המקום פתוח משעות הצהריים, ומגיש מגוון עצום של מנות, אך בהחלט כדאי להגיע בשעות הערב, אז המקום מלא עד אפס מקום. המסעדה מתמחה בעישון בשרים במעשנות, אך גם מי שאינו חובב בשר מעושן יתענג על פלטת בשרים מהגריל או המבורגר איכותי, לצד מבחר גדול של קוקטיילים במחירים שיגרמו לכם להשתכר. מומלץ במיוחד: פטה כבד, פורטובלו מיקס, פלטת בשר מעושן (או בשר בגריל, לבחירתכם). להזמנות: 02-6504486.
7 צפייה בגלריה
yk13872088
yk13872088
מסעדת רוזה בצומת גוש עציון | צילום: מורן רגב
דרינק בפאב השכונתי
במרכז המסחרי של גוש עציון מסתתר לו בר מקומי העונה לשם "בר ברא". זה המקום לדרינק ונשנושים משעה 20:00 אל תוך הלילה. מדי יום יש "האפי האואר" בשעה הראשונה לפתיחה.
מתחם קמפינג ותרבות סהרה
בכניסה ליישוב בת עין ממוקם מתחם סהרה. איך להגדיר את המקום? חאן אוהלים? בית לאומנים? מתחם סדנאות לגוף ולנפש? גלריית מעצבים? כל התשובות נכונות. יש כאן סצנה בוהמיינית מפתיעה שהתהוותה בשנים האחרונות, שגולת הכותרת שלה היא הופעת המוזיקה המתקיימת מדי חמישי בלילה, והבמה הפתוחה שאחריה. כדאי להגיע רעבים בליל חמישי וליהנות ממטעמי הסירים המלאים באוכל ביתי, לצד מדורה ולצלילי ניגונים שחודרים ישר אל הלב. את המתחם הקימו טל ועמית פרימן, בנה וכלתה של חנה פרימן מהוואטסו. אחרי שנדדו עם משפחתם ברחבי הארץ ארבע שנים באוטובוס שהוסב למגורים והיו חלק מקהילת נודדים שעברו מחניון קרוואנים אחד לאחר, הם החליטו להקים את אותה תפאורה במתחם משלהם. טל אחראי על הבנייה, עמית אחראית על ההפקה והבישולים. לפרטים: 052-4022206.
7 צפייה בגלריה
yk13872091
yk13872091
טל (מימין) ועמית פרימן ממתחם סהרה | צילום: מורן רגב

לינה

מתחם אתנחתא בבת עין
במתחם אתנחתא שביישוב בת עין יש שלושה צימרים זוגיים עם ג'קוזי הממוקמים על צלע ההר שהקימו בני הזוג מנשה ונתי לוינגר. זה המקום לצפות בזריחה ובשקיעה מול הנוף הפתוח ממרפסת התלויה על עמודים ומוסיפה לתחושת הריחוף והניתוק. במרחק הליכה קצר נמצא מעיין עין ליבנה. המחיר ללילה: 800-650 ש”ח באמצע השבוע, 900-700 ש”ח בסופ"ש. להזמנות: 052-8109471.
צימר מררו בבת עין
את היחס הלבבי שתקבלו משולמית ודוד מררו בבת עין קשה למצוא בימינו. אנשים של פעם מהסוג שכבר לא מייצרים, עם הערכה לעבודת כפיים. הזוג עלה ארצה מספרד והגשים חלום: להקים צימר מעץ, שנראה כאילו גזרו אותו מספרד והדביקו בישראל. דוד, נגר במקצועו, בנה את כל הצימר במו ידיו וגם את כל הריהוט שבפנים. שולמית תפרה את כל הטקסטיל והשקיעה חודשים ארוכים בעבודות הרקמה המקשטות את כל קירות הצימר.
הצימר, שנמצא בין מטע זיתים לנוף הררי, בנוי משני מפלסים, כולל חדר רחצה, חדר ג'קוזי, חדר שינה, סלון, מטבח ואפילו חדר ארונות ופינת גיהוץ. במטבח מכונת כביסה, למי שרוצה להישאר כאן תקופה ארוכה. הכניסה אליו פרטית, יש מרפסת רומנטית עם פינת ישיבה, ובחצר נדנדת עץ. המחיר ללילה (לא כולל ארוחת בוקר): 600 ש”ח באמצע השבוע, 750 ש”ח בסוף השבוע. נשארים שבוע? לילה אחד במתנה. להזמנות: 054-7489015.
7 צפייה בגלריה
yk13872043
yk13872043
צימר מררו בבת עין | צילום: מורן רגב
הבית של רות בשדה בועז
"הבית של רות" הוקם על ידי בני הזוג גידי וכלילה קלמן, המתגוררים מתחתיו. כלילה היא דולה במקצועה. גידי הוא מורה דרך, בשלן ונגר. הצימר, שבנה גידי במו ידיו, משופע בפריטי נגרות ייחודיים. מדובר בחלל פתוח שכולל מטבח, מיטה זוגית, ג'קוזי, פינת ישיבה ומרפסת. במתחם סאונה מסורתית, בין העצים, לצד מתחם המארח סדנאות, הופעות וריטריטים. מחיר ללילה: 1,150 ש”ח באמצע השבוע, 1,450 ש”ח בסופ"ש. ארוחת בוקר בתוספת של 150 ש”ח, ארוחת גורמה זוגית בתוספת של 900 ש”ח. להזמנות: 052-4317074.