מה המשותף למוזיאונים הבאים: "בית הנוסטלגיה" בבארי, "בית שביתת הנשק", מוזיאון יד מרדכי, בית המייסדים בשדרות, מוזיאון "עוז בנגב" בנחל עוז, מוזיאון "בארות בנגב" בעלומים, מוזיאון "חומה ומגדל" בחניתה, "בית השומר" בכפר גלעדי, מוזיאון "בר דוד" בקיבוץ ברעם ומוזיאון הרעות במצודת כ"ח (נבי יושע)? גם הם נאלצו להתפנות מהנגב המערבי ומגבול הצפון בעקבות המלחמה, ויציגו את התערוכות שלהם החל מהיום ובחודשים הקרובים במוזיאון בית הפלמ"ח בת"א (חיים לבנון 10), תחת הכותרת "סיפורים מהבית".
התערוכה נותנת הזדמנות להתרשם מחוויית החיים לאורך הגבול, מהחלוציות ומהעמידה, ומבקשת להחיות את המוזיאונים מהנגב המערבי ומהגליל העליון. בנוסף, מכון שיטים מבית השיטה יציג תערוכת הגדות קיבוציות לפסח, שתוצג לקראת החג כתערוכה נודדת במרכזי מפונים.
2 צפייה בגלריה
yk13878400
yk13878400
(ציור של האמן יעקב גוטרמן)
כאמור, עקב המצב, אתרי המורשת והמוזיאונים לאורך הגבולות אינם פועלים כסדרם. רובם סגורים לקהל וחלקם נפגעו פיזית מהפגזות. במוזיאון בית הפלמ"ח החליטו לתת להם את הבמה. מנהלת המוזיאון, שירי ארליך: "בית הפלמ"ח חזר לפעילות בדצמבר, בעוד הלחימה בדרום ובצפון נמשכה. חברים ושותפים שלנו לדרך לא יכלו לפתוח מחדש את המוזיאונים ואתרי המורשת. מהשיחות איתם הבנו את כפל המשמעות של היותם מפונים גם מהבית הפרטי וגם מהבית ההיסטורי. הבנו שדרוש להם מקום לספר את סיפורם. הממונים במשרד הביטחון (אגף משפחות, הנצחה ומורשת) נתנו את האישור ורתמנו למשימה את השותפים ממשרד המורשת, המועצה לשימור אתרים ועיריית תל-אביב-יפו – כולם יחד איפשרו להקים את הפרויקט. יצאנו לדרך עם שלושה מוזיאונים והרבה חששות, ובסוף מציגים במכלול התערוכות 10 מוזיאונים. כשרואים את החומרים ומשוחחים עם האנשים, מבינים מה זו ציונות".
בית שביתת הנשק, הנמצא בסמוך לאנדרטת "חץ שחור" על גבול רצועת עזה, הוא המקום בו נערכו לאחר מלחמת העצמאות מפגשי ועדת שביתת הנשק בין ישראל למדינות ערב. בשנה שעברה, בהובלתו של ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין ז"ל, הוחלט על הקמתו במבנה של מוזיאון שיעסוק במשא ומתן ובסיכוי. התצוגה הוקמה ב-5 באוקטובר, אך לא זכתה להיפתח. ב-7 באוקטובר ליבשטיין נהרג בהגנה על קיבוצו, כפר עזה, והתערוכה מוקדשת לזכרו. התערוכה "בית על הגבול" של מוזיאון יד מרדכי מוקדשת לאלון שמריז ז"ל, שנחטף לעזה ונורה למוות בשוגג על ידי צה"ל. אביו של אלון, אבי שמריז, הוא איש צוות המוזיאון.
2 צפייה בגלריה
yk13878402
yk13878402
צילום: בועז דקל
בין השאר, תוצג גם התערוכה "הרוקמות" של בית המייסדים בשדרות: באמצעות הרקמה האתיופית המסורתית, משלבות חברות הקבוצה את סיפורן האישי בסיפור הציוני. הרוקמות יציגו שורה של פתגמים באמהרית המתכתבים עם המציאות הישראלית. התערוכה "ילדות בבארי - רקמת חיים" מספרת את סיפור הילדות בבארי, מבית התינוקות ועד לתיכון, ומנסה לרקום חוטים של תקווה בין העבר המפואר להווה המדמם. בתערוכה של מוזיאון בר דוד מקיבוץ ברעם יוצגו צילומים ממלחמת לבנון הראשונה, שצילם איש הפלמ"ח דוד מאסטרו. מוזיאון הרעות במצודת כ"ח יקיים ב-18.4 במתחם התערוכה את טקס האזכרה השנתי לחללי קרבות נבי יושע במלחמת העצמאות.
שר המורשת, הרב עמיחי אליהו: "התערוכה היא ביטוי מרגש לחוסן ולתעוזה של מתיישבי עוטף עזה וגבול הצפון. מורשתם של 'אנשי הגבולות' צריכה לקבל הוקרה והנצחה לדורות הבאים".
ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי: "מתחילת המלחמה, קלטנו עשרות אלפי מפונים וסיפקנו להם מעטפת שלמה של שירותים עירוניים בתחומי רווחה, חינוך וקהילה. מבחינתנו, הם אינם אורחים, הם תושבי העיר לכל דבר ועניין ואנחנו מחויבים להם עד שיוכלו לחזור לבתיהם בשלום. כעת, אנו מארחים בעיר גם את האמנות המקומית שלהם".