שחרור 40 חטופים, הפסקת אש של שישה שבועות, שחרור 900 אסירים ביטחוניים מהכלא הישראלי וחזרה של עד 150 אלף עזתים לצפון הרצועה: אלה פרטי העסקה המתגבשת לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מפי גורמים רשמיים הבקיאים בשיחות. "אנחנו לא אופטימיים", אמר אחד מהם, והזהיר מפני דיווחים על התקדמות בשיחות.
את הצעה הפשרה האמריקאית הציג ראש ה-CIA וויליאם ברנס לישראל, חמאס, קטאר ומצרים, במסגרת השיחות בקהיר שנערכו ביום ראשון. גורמים המסייעים לתווך במשא ומתן ציינו כי שני הצדדים עדיין חלוקים בנוגע לכמה נקודות מרכזיות, כולל הנסיבות שבמסגרתן יורשו עקורים פלסטינים לשוב לצפון הרצועה, האם ההפוגה בת ששת השבועות תהפוך לקבועה וזהות האסירים הפלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי (בהם מאה אסירים שמרצים עונשי מאסר ארוכים בגין עבירות טרור).
2 צפייה בגלריה
yk13879302
yk13879302
(מפגינים בדרישה לשחרור החטופים מחוץ לישיבת הקבינט, אמש | צילום: אלכס קולומויסקי)
בינתיים, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש באופן חריג, שכן הוא בדרך כלל עושה זאת בימי חמישי. מחוץ לדיון הפגינו משפחות חטופים. במקביל, חמאס הודיע למתווכות כי הוא זקוק לזמן כדי לשקול את ההצעה. גורמים בארגון הטרור אמרו לערוץ "א-שרק" הסעודי כי הלשכה המדינית של התנועה עוד בוחנת את ההצעה ואישרו כי יש "מעט התקדמות". עם זאת, לדבריהם, יש צורך לתקן כמה נקודות ולקבל הבהרות נוספות בנושאים אחרים.
עוד הוסיפו הגורמים כי ההצעה כוללת החזרת אזרחים לא חמושים לצפון הרצועה בתנאי שעמדות צבאיות ישראליות ימוקמו במרחק של 500 מטרים מהרחובות סלאח א-דין וא-ראשיד, שדרכן יעברו העקורים.
2 צפייה בגלריה
yk13879254
yk13879254
הציג את ההצעה. ראש ה־ CIA ברנס | צילום: AP
"העמדה הזו של ראש ה-CIA עדיין מתעלמת מהפיל שבחדר. כלומר, האם מדובר בהפוגה של שישה שבועות לפני מבצע צבאי ישראלי ברפיח ותקיפות ישראליות נוספות, או שמדובר בנקודת הכניסה להפסקת אש קבועה?", תהה דניאל לוי, שהוגדר על ידי “וול סטריט ג'ורנל” כ"גורם רשמי בממשלה". לדבריו, "אם לישראל יהיה יותר מדי מרחב פעולה בבחירת מאה האסירים הפלסטינים המרצים מאסרים כבדים שישוחררו, זה גם כנראה דיל ברייקר". זאת, משום שבחמאס שואפים לשחרר דמויות פלסטיניות מרכזיות שמוחזקות בכלא הישראלי.
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר אתמול: "שוחחתי עם ראש ממשלת קטאר, הוא עוד לא קיבל תשובה מחמאס. אמרתי לו שיפעיל לחץ כדי לקבל תשובה". הוא הוסיף כי "ישראל מוכנה להתגמש, הצהרות חמאס לא מעודדות".
לפי גורמים מדיניים, האמריקאים חושבים שהעסקה אפשרית, אך קשה מאוד להשגה והם מעריכים את סיכויי ההצלחה ב-60 אחוז. עם זאת, הם עדיין חוששים שנתניהו מנסה לטרפד עסקה.
גורמים מדיניים בכירים בישראל אמרו אמש כי "כדאי לחכות בסבלנות" וכי הדיווח האמריקאי על חזרת 150 אלף פלסטינים לצפון הרצועה לא נכון. הם התייחסו גם לסוגיית שחרור האסירים ואמרו: "יש דרישה לווטו ישראלי על זהות המחבלים עם דם על הידיים שישוחררו. אסור לפתח ציפיות ומוקדם להיות אופטימיים, כי סינוואר גורר רגליים ורוצה להמשיך להבעיר אש בעזה ובמזרח התיכון".
ועל רקע הדיווחים שלפיהם ארה"ב הציעה לאפשר חזרה של עד 150 אלף פלסטינים לצפון הרצועה, אמרו אתמול גורמים בצה"ל כי "פיקוד הדרום יידע להתמודד עם כל אילוץ מבצעי".