זו הפסיקה החמה שכל אירופה מדברת עליה: לראשונה בהיסטוריה, בית דין בינלאומי התערב בסוגיית מדיניות האקלים של ממשלה ריבונית, וקבע, בין היתר, כי אי-מימוש מדיניות אקלים ראויה על מנת לטפל בהתחממות הגלובלית — מהווה הפרה של זכויות אדם.
בית הדין האירופי לזכויות אדם פסק אתמול לטובת קבוצה של נשים מבוגרות משווייץ, שטענו כי המאמצים הלא מספיקים של ממשלתן להילחם בשינויי האקלים מעמידים אותן בסיכון למות במהלך גלי חום. החלטת בית המשפט האירופי, שאליו עתרו יותר מ-2,000 נשים שגילן הממוצע 74, עשויה להוות תקדים.
1 צפייה בגלריה
yk13878927
yk13878927
(“נקודת מפנה”. הנשים שהובילו את התביעה ביציאה מבית הדין בשטרסבורג, אמש | צילום: EPA)
סיופרה או'לירי, נשיאת בית הדין הממוקם בשטרסבורג שבצרפת, קבעה שממשלת שווייץ הפרה את זכות האדם לחיים פרטיים ומשפחתיים, בכך שלא הציגה מדיניות פנים מספקת להתמודדות עם שינויי האקלים. "היה כישלון בכימות מגבלות פליטת גזי חממה לאומיות, באמצעות תקציב פחמן או בדרכים אחרות", אמרה. בתביעות דנו 17 שופטים.
השלכותיה של ההחלטה עלולות להיות דרמטיות, ומהוות כבר מוקד לוויכוח בין מומחי דין בינלאומי. פסק הדין שלא ניתן לערער עליו, עשוי לחייב את ממשלת שווייץ לנקוט צעדים גדולים יותר בהפחתת הפליטות עד 2030. בעיקר עולה התהייה מה יקרה עם מדינות נוספות יעמדו מול פסיקות מחייבות דומות בנושא האקלים. "זו נקודת מפנה", אמרה קורינה הנרי, מומחית בסוגיית משפט ואקלים מאוניברסיטת ציריך.
במקביל, בית הדין דחה אמש שתי עתירות דומות. הראשונה שהוגשה על ידי שישה צעירים פורטוגלים נגד 32 ממשלות באירופה, והשנייה שהוגשה על ידי ראש עירייה לשעבר בצרפת נגד ממשלתו. התביעה הפורטוגלית זכתה לתשומת לב תקשורתית עולמית רבה, בין היתר כי נטען בה שהאיחוד כולו אחראי לשריפות שהתרחשו שם ב-2017. אך התביעה נדחתה, בין היתר, בגלל שהופנתה לכל מדינות האיחוד, ולדברי השופטת לא מוצו ההליכים הפנימיים בפורטוגל. "ברור שאני מאוכזבת שלא ניצחנו", אמרה סופיה אוליביירה, אחת הצעירות התובעות. "אבל הדבר החשוב הוא שבית המשפט פסק לטובת הנשים משווייץ. הניצחון שלהן הוא ניצחון גם עבורנו ועבור כולם!"
במהלך הדיונים טענה ממשלת שווייץ כי יש לדחות את התביעה. "התובעות אינן מושפעות במידה מספקת, כדי שהבקשה תהיה קבילה", טען אשתקד אלן שאבלה, שייצג את ממשלת שווייץ בדיון. אך אמש נשמעו מברן נעימות אחרות: לאחר הפסיקה אמרה נשיאת שווייץ, ויולה אמהרד, כי ילמדו שם את הפסיקה.