אנקרה ממשיכה לנקוט פעולות נגד ישראל בעקבות המלחמה בעזה: משרד המסחר של טורקיה הודיע אתמול על הגבלת יצוא של מוצרים לישראל ב-54 קטגוריות שונות. בטורקיה הודיעו שהגבלת הסחר תישאר בתוקף עד שישראל תכריז על הפסקת אש בעזה ותאפשר הכנסת סיוע מספק לרצועה בצורה רציפה.
ההכרזה אתמול הגיעה יום אחרי ששר החוץ הטורקי, האקו פידן, אמר שארצו נוקטת שורה של צעדים נגד ישראל. הרקע לדברים: הכעס הטורקי על החלטת ישראל לדחות בקשה של טורקיה וקטאר להצניח סיוע הומניטרי לרצועה. במסיבת עיתונאים שכינס אמר פידן שלישראל אין תירוץ להפריע למאמצים של טורקיה לספק סיוע הומניטרי לעזה: "החלטנו לנקוט שורה של צעדים נגד ישראל. צעדים אלה, שאושרו על ידי נשיאנו, ייושמו צעד אחר צעד, וללא דיחוי".
1 צפייה בגלריה
yk13879175
yk13879175
(ארדואן | צילום: Umit Bektas , רויטרס)
מערכת היחסים בין ישראל לטורקיה, שידעה עליות ומורדות לאורך השנים, הידרדרה משמעותית מאז תחילת המלחמה. שר החוץ, ישראל כ"ץ, הורה לפני כשבועיים לזמן את סגן שגריר טורקיה בישראל לשיחת נזיפה חמורה, בעקבות המתקפות של נשיא טורקיה רגי'פ טאיפ ארדואן ואיומיו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ארדואן משמיע אמירות בוטות במיוחד נגד ישראל מאז תחילת המלחמה, ובכמה מקרים השווה את נתניהו לצורר הנאצי אדולף היטלר. בהתבטאות האחרונה נגד נתניהו איים ארדואן "לשלוח אותו לאללה".
על אף שבישראל חוששים שההגבלות – שכוללות בין היתר מוצרי ברזל ובנייה (ראו איור) – יתרחבו גם לנפט אזרי ולפגיעה בטיסות אל-על מעל שטח טורקיה, לא מתכוונים לעבור בשתיקה על עצירת היבוא.
שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע שהורה לאגף הכלכלה במשרד החוץ להכין רשימה נרחבת של מוצרים נוספים שישראל לא תייבא מטורקיה - בנוסף למוצרים שעליהם הודיעו באנקרה כי יפסיקו לייצא לישראל. "ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו במרצחי החמאס בעזה שאנסו, רצחו וחיללו גופות של נשים, נערות, מבוגרים ושרפו ילדים בחיים", אמר כ"ץ. "ישראל לא תיכנע לאלימות ולסחטנות ולא תבליג על ההפרה החד-צדדית של הסכמי הסחר, ותנקוט נגד טורקיה בצעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית. בנוסף, הוריתי לפנות למדינות וארגונים בארה"ב לעצור השקעות בטורקיה ולמנוע יבוא מוצרים מטורקיה, ולידידינו בקונגרס האמריקני לבחון הפרה של חוקי החרם ולהטיל על טורקיה סנקציות בהתאם".
השר כ"ץ שוחח אתמול עם שר הכלכלה, ניר ברקת, והשניים סיכמו שצריך לנתק את התלות בטורקיה. "הטורקים הוכיחו שאי אפשר לסמוך עליהם ושהם פועלים יחד עם חמאס, קטאר, איראן והאחים המוסלמים כנגד מדינת ישראל", אמר ברקת.
"משרד הכלכלה והתעשייה מסייע ופועל למציאת חלופות לטורקיה באמצעות הגברת הייצור המקומי וייבוא ממדינות חלופיות, כדי לא להישען יותר על משטר ארדואן תומך הטרור. התעשייה הישראלית חזקה ותתגבר גם על ארדואן".
בכירים בישראל הוסיפו אתמול: "הכלכלה הטורקית יכולה להיפגע הרבה יותר. ישראל לא יכולה להרשות לארדואן לסחוט אותה, לאיים עליה ולהפר הסכמי סחר באופן חד צדדי. גם את נושא האנרגיה שמאוד עניין אותו הוא פוצץ בגלל החמאס. הוא אדם בעל אידיאולוגיה קיצונית של האחים המוסלמים. אנחנו לא נאפשר לו להיות מעורב בעזה, לא כעת ולא ביום שאחרי. הוא תומך ומזוהה עם האויב".