לפני יותר משבוע אישרה ועדת הכספים בכנסת את הארכת תקנות הפיצוי לחודשים ינואר-פברואר לבעלי העסקים ביישובי הצפון שנפגעו מהמלחמה. העצמאים נשמו סוף-סוף לרווחה, אבל מה שהרגיש כמו ניצחון קטן שיאפשר להם לממן את הוצאות החג, הפך שוב למפח נפש.
"אנחנו בודקים שוב ושוב באתר רשות המסים כדי לראות האם פתחו כבר את המערכת להגשת בקשות הפיצוי, אבל זה לא קורה", אומר בתסכול בועז רז, עצמאי מקריית-שמונה, קבלן ביצוע, יועץ ומשווק גופי תאורה. לפני כחצי שנה הוא ורעייתו הילה נטשו במהירות עם ארבעת ילדיהם את העיר ועקרו לאילת. "איך מצפים שנחיה אם את המקדמה האחרונה קיבלנו לפני חודשיים? הספקים וחברות המימון לוחצים עלינו. הכל נעצר. אנחנו מרגישים שאף אחד לא מתייחס אלינו".

2 צפייה בגלריה
yk13879018
yk13879018
הילה ובועז רז | צילום: יאיר שגיא
אשתו הילה, מנהלת פיצוצייה בקניון נחמיה בצפון העיר, מוסיפה: "עזבנו את הבית למחרת הפשיטה על עוטף עזה, ורק אחרי כחודשיים העזנו להגיע בחזרה לקריית-שמונה וזרקנו את כל הסחורה שהייתה לי בעסק. עכשיו אני רוצה לפנק את הילדים ולשמח אותם, אבל מי יודע מתי יגיעו הפיצויים".
עופר יוסף, בעלי מכבסת עדן בקיבוץ ראש הנקרה, מספר: "יש לי אישור לעבוד כי כמה מפעלים חיוניים זקוקים לשירותים שלי, אבל היקף העבודה הוא 20 אחוז מהרגיל מזה חצי שנה. באוקטובר קיבלתי מקדמה חלקית ומאז כלום. מסרתי את כל המסמכים שביקשו ואני זקוק לכסף כדי שהעסק לא יקרוס ולא מבין מה קורה. יש לי עסק של 30 שנה ואני מתחנן שלא ייתנו לי לקרוס". בעקבות פנייתנו לרשות המסים נערכה בדיקה בתיקו של יוסף וזו העלתה "תקלה טכנית בהעברת הכסף". הובטח לנו כי הוא יקבל את המגיע לו בימים הקרובים.

2 צפייה בגלריה
yk13879041
yk13879041
"מתחנן שלא ייתנו לי לקרוס". עופר יוסף במכבסה שלו
(צילום: אפי שריר)
מרשות המסים נמסר כי "מאז האישור (להארכת המתווה) פועלת הרשות לביצוע ההתאמות המחשוביות במערכת הפיצויים תוך שאיפה לפתוח את המערכת להגשה ותשלום לפני החג. במרבית המקרים התשלום מועבר תוך ימים בודדים מההגשה והתביעות שעוברות לבדיקה משולמות".

סייע בהכנת הכתבה: גד ליאור