"אז נסתדר בלי טורקיה" - זו הייתה התגובה הספונטנית של ישראלים רבים אתמול, כשנודע שמשרד הסחר של טורקיה הודיע על הגבלת יצוא מיידית לישראל של 54 סוגי חומרי גלם ומוצרים. אבל "להסתדר בלי טורקיה" יהיה קשה, לפחות בשלב הראשון - כיוון שטורקיה היא לא איזו מדינת סחר שולית עם ישראל.
יחסי טורקיה וישראל ידעו עליות ומורדות, בעיקר בשני העשורים האחרונים, וכללו תקופות של הפסקת התיירות וחידושה, אולם למרבה הפלא הסחר בין שתי המדינות כמעט שלא נפגע בשום שלב, אפילו לא בתקופת משבר המרמרה. ישראל המשיכה לייבא מטורקיה חומרי גלם ומוצרים רבים במיליארדי דולרים, וגם הטורקים לא ויתרו על יבוא מוצרים ישראלים חיוניים.
כדי להבין עד כמה המסחר בין שתי המדינות משמעותי, הנה כמה נתונים: ישראל ייבאה ב-2023 מטורקיה מתכות ב-1,139 מיליארד דולר, מכונות ומיכון חשמלי ומכני ב-668 מיליון דולר, מינרלים ודלקים ב-506 מיליון דולר, תוצרת חקלאית טריה ביותר מחצי מיליארד דולר, גומי ופלסטיק ב-407 מיליון דולר, ולכך ניתן להוסיף מוצרי תחבורה, פנינים ומתכות יקרות, מכשור אופטי ורפואי, ועוד, ועוד. בסך הכל הסתכם הייבוא מטורקיה בשנה החולפת בכ-5.27 מיליארד דולר, כששנה לפני כן שבה לא הייתה מלחמה הוא עמד על 6.78 מיליארד דולר. במקביל, ישראל ייצאה לטורקיה כימיקלים ומוצרי תעשיות כימיות ב-650 מיליון דולר, תוצרת חקלאית טרייה ומוצאי מזון, מכונות, מכשור רפואי ועוד מוצרים רבים בכ-1.564 מיליארד דולר סך הכל.
התחממות היחסים בין המדינות בשנתיים האחרונות הפיחו תקווה להגדלת הסחר אל מעבר ל-10 מיליארד דולר בשנה, אך אז פרצה המלחמה. שליטה הכל יכול של טורקיה ארדואן כינה את נתניהו "היטלר" - והנפילה הייתה מהירה. אתמול המשבר העמוק הגיע לשיאו, עם הודעת משרד הסחר הטורקי. בישראל כינו בכירי המשק את המהלך בשמו האמיתי: אמברגו.
צריך לומר מייד: שבר ביחסי המסחר בין שתי המדינות יזיק לשתיהן, ולכן צפוי שבסופו של יום האמברגו לא יחזיק מעמד לאורך זמן. טורקיה זקוקה לייבוא מישראל לא פחות משישראל זקוקה לחומרי הגלם מטורקיה. ישראל תוכל להסתדר גם בלי חלק גדול מהסחורות, אולם בענף הנדל"ן הדאגה מרובה - שכן חומרי הגלם והציוד מטורקיה הוא זול יותר מהאפשרויות האחרות. לא פחות מודאגים בתעשייה, שם הציעו כבר בעבר לא להסתמך בשיעורים כה גבוהים על הטורקים התזזיתיים ביחסם לישראל. אז מה צפוי? בעיקר עליית מחירים של חלק מהמוצרים שיהיה צורך לייבוא ממדינות אחרות, מה שעלול לייקר את הבנייה והדירות.
ובינתיים, ככל שישראל היא מדינה קטנה, בענף אחד, התיירות, מאות בתי מלון של "הכל כלול" בטורקיה כבר חטפו מכה קשה. מאות אלפי ישראלים חדלו לפקוד אותם מ-8 באוקטובר. נכון שיש שם הרבה גרמנים ובריטים, אולם מנהל מלון טורקי התוודה: "הישראלים היו פרנסה מצויינת עבורנו, וחבל שאיבדנו את התיירות הטובה הזאת".