שרת התחבורה מירי רגב, הממונה על טקס הדלקת המשואות ואירועי שנת ה-76 למדינה, החליטה כי טקס המשואות יתקיים ללא קהל ויצולם מראש, אך אתמול התברר כי כל גופי הביטחון הבהירו בדיון כי אין מניעה ביטחונית לקיים את הטקס בהר הרצל עם קהל.
במהלך הדיון שעסק בנושא טען אחד מגורמי הביטחון שיש צפי קונקרטי לאזעקות ביום העצמאות, אך גופי הביטחון הבהירו שיוכלו להבטיח את הביטחון של הקהל במידה ותהיה אזעקה. רגב תהתה אם הם יכולים להבטיח שלא יקרה כלום, וגופי הביטחון השיבו כי נכון לשלב זה אין מניעה לקיום הטקס, אך אי-אפשר להבטיח שלא תהיה רמת סיכון או איום על ההר.
1 צפייה בגלריה
yk13879252
yk13879252
(צילום: יואב דודקביץ)
עם זאת, לפני הדיון שלח ראש השב"כ רונן בר לשרה חוות דעת כתובה לפיה, "מאחר ונדרשת התייחסות בעד ונגד קיום הטקס, נכון בהיבט המצרפי להמליץ על חלופה שאינה מחייבת התכנסות קהל ובכירים".
מלשכתה של רגב נמסר כי "השרה החליטה לקיים את הטקס ללא קהל ומצולם מראש מתוך שקילתן של מכלול הנסיבות החריגות בשנה זאת בעקבות הטבח הנורא ב-7 באוקטובר והמלחמה, שאנו עדיין בעיצומה; האקלים הציבורי הכולל: שכול, אובדן וכאב עמוקים של העם בישראל והכמיהה לצד המאמצים הנחרצים להחזרתם של החטופות והחטופים".
בסביבת השרה טענו כי “נטיית ליבה של מירי רגב הייתה לחלוטין לקיים טקס בשידור חי עם קהל אבל מכלול השיקולים הכריע”. כמו כן, הם הכחישו את הטענה כי בין השיקולים לביטול השתתפות הקהל עלה חשש שמשפחות החטופים או פעילי מחאה ישבשו את הטקס. “גם בשנה שעברה היה חשש כזה והמחאה אז הייתה הרבה יותר גדולה מהיום, ובסופו של דבר לא הייתה כל הפרעה לטקס”, אמרו.
שחר זהירו, אחיינו של החטוף אברהם מונדר, הגיב להחלטה: "מה זה הקשקוש הזה טקס משואות בלי קהל? זה איזה ניסיון לצאת בסדר? ההצעה שחטופים שחזרו ידליקו משואות זה שימוש ציני באנשים. המדינה עושה הכל עקום כך שאין לי כבר ציפיות. אני לא אחגוג את יום העצמאות וגם את פסח. מה יש לחגוג? תחשבו על בני עמנו שנמקים שם. תחגגו ותעשו על האש כשהם אוכלים רבע פיתה".
מנגד, צביקה מור, אביו של החטוף איתן מור, אמר: "אם יום העצמאות זה יום של פטישים בראש וספריי שלג אז אין מה לחגוג. אבל אם אנחנו חוגגים את זה שחזרנו לארץ שלנו, שייסדנו בפעם השלישית את המדינה שלנו, שדווקא עכשיו כשהאויב רוצה לייאש אותנו - אנחנו נראה לו שנמשיך בכל הכוח. צריך להתאים את הטקס לימים האלה, טקס יותר סולידי, מאוד ציוני, רווי בדגלים ושירי ארץ ישראל שיבטאו את הקשר שלנו למקום הזה".