ארגונים כלכליים וגורמים ממשלתיים מותחים ביקורת ודורשים תיקונים של הרגע האחרון, לקראת הבאתה ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה של התוכנית לשיקום עוטף עזה — "שיקום חבל תקומה" — מתוכניות התשתיות הגדולות בתולדות המדינה. התוכנית, בהיקף של 18 מיליארד שקל לחמש השנים הקרובות, מיועדת לשיקום כל אזור עוטף עזה, על עשרות יישוביו, ושל העיר שדרות.
בחלק ממשרדי הממשלה והמוסדות הכלכליים טוענים כי לא נועצו בהם בגיבוש התוכנית, או שעמדתם לא התקבלה במינהלת תקומה. אחת הביקורות העיקריות כלולה במכתב דחוף ששיגר נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, לכל חברי הממשלה ושהגיע ל"ממון", שבו הוא קובל כי בתוכנית כה רחבת היקף אפשר היה לנצל את ההזדמנות ולקדם באמצעותה את התעשייה הישראלית והייצור המקומי, שנפגעו קשות מהמלחמה. לפי תומר, אין כל העדפה בסעיפי התוכנית הרחבה לתוצרת ישראלית: חלק ניכר מחומרי הגלם והמוצרים הרבים שיירכשו לצורך השיקום ייובאו מחו"ל.
1 צפייה בגלריה
yk13880626
yk13880626
(צילום: גדי קבלו)
במכתבו מציין נשיא התאחדות התעשיינים כי "על אף הסכמות מקיר אל קיר והכרה בכך ש'רק ישראל צריכה לשקם את ישראל', התוכנית אינה כוללת כל תנאי לשימוש במוצרים ובעבודה מתוצרת הארץ. על אף שיח חיובי מול כלל הגורמים, מסרבים נציגי המינהלת והממשלה לכלול בתוכניות השיקום ולו העדפה מינימלית לשימוש במוצרים מתוצרת הארץ, שלא לומר קביעת שיעור מסוים מהיקף הרכש כולו, כמתבקש וכמקובל בפרויקטים מסוג זה".
תומר מוחה על כך ש"בעוד המשק הישראלי מתמודד עם אתגרים כלכליים מהחמורים שידענו מקום המדינה, מתעקשים נציגי הממשלה להעניק יתרון למוצרי יבוא 'זול' המגיע ברובו המוחלט ממדינות אשר בוחרות פעם אחר פעם להצטרף לגרועים שבאויבינו".
תומר מציין כי לא מעט מחומרי הבנייה והתשתית יגיעו מטורקיה: "היעלה על הדעת שארדואן ישקם את ישראל, ועל הדרך תהנה מזה הכלכלה הטורקית? האם לא נותר לנו ולו מעט כבוד עצמי?"
ועוד כותב נשיא התעשיינים: "לקרוא ולא להאמין – במדינת ישראל של אחרי 7.10 בוחרת הממשלה במודע ובהכרה מלאה שלא לעודד את המשק המקומי, שלא לתמוך בתעשיות ובענפי הכלכלה אשר משותקים כבר למעלה מחצי שנה, ולהמשיך להעדיף חברות וספקים זרים תוך קידוש המחיר בלבד".
התעשיינים קובלים גם על היעדר תמריצים מספקים לתעסוקה במשך תקופת השיקום: "על אף מרכיבי התוכנית, העוסקים בעידוד התעסוקה בחבל, לצערי זו אינה כוללת כל תמריץ להחזרת העובדים ולמשיכת אוכלוסיות וכוח אדם איכותי". לדבריו, גם מסלול התמרוץ שפעל בחודשים האחרונים הסתיים כבר ב-1.4 והארכתו כרגע נתונה בספק רב.
התעשיינים דורשים, כי על מנת להבטיח רציפות תפקודית בחבל ומשיכת כוח אדם איכותי למגורים ולעבודה בו, יש לקבוע תקופה בת שנה לפחות ממועד החזרת כלל התושבים לחבל, שבמהלכה ייהנו העובדים בחבל מתמרוץ תעסוקתי משמעותי ומהטבות מס הכנסה.
גם בארגון "אדם, טבע ודין" מערערים על התוכנית ועל הרכב הוועדה שהוקמה לשיקום החבל, שבה יהיו חברים רק מנכ"לי משרדי ראש הממשלה והאוצר. לדברי הארגון, "הוועדה הזאת רק תפריע לתכנון נאות וכולל של האזור. את הראייה המלאה של הצרכים והנתונים יש קודם כל לוועדה המחוזית דרום. אם צריך משאבים משמעותיים נוספים מבחינת כוח אדם ותקציב, היה צריך להעניק אותם לוועדה המחוזית, שתקים ועדת משנה שתבצע את התכנון הנדרש בעוטף, הכל תוך כדי ראייה תכנונית כוללת של כל המרחב".
עוד טוענים ב"אדם, טבע ודין", שיש לקבוע בחוק מה יהיו משרדי הממשלה שיהיו להם נציגים בוועדה, בראשם המשרד להגנת הסביבה, בשל הרגישות הסביבתית והאקולוגית הרבה של האזור.