מפרץ עדן והים האדום הוא אזור שהמעצמות הבינלאומיות מתחרות על השפעה בו. איראן כבר הוכיחה עד כמה מסוכנת דריסת הרגל שלה בו, כששלחה את החות'ים לירות בשמה טילים וכטב"מים עד שתיעצר המלחמה בעזה. עכשיו, בטהרן מנסים לחזק את אחיזתם באזור.
תחקיר שפירסמה אתמול סוכנות הידיעות רויטרס, מעלה חשד כבד כי איראן שבה ושולחת את גרורותיה לסודן, עוד מדינה הניצבת במיקום אסטרטגי באזור המזרח התיכון. גם הפעם, כמו בלבנון, בתימן ובמלחמה באוקראינה, היא עושה זאת באמצעות הכטב"מים שלה. לפי מקורות רבים ששוחחו עם סוכנות הידיעות, בארבעת החודשים האחרונים העבירה טהרן לצבא סודן מספר רב של כלי טיס בלתי מאוישים וכלי נשק נוספים מתוצרתה. כלים אלה איפשרו לו לשנות את המומנטום במלחמת האזרחים ולהחזיר לידיו שטחים שאיבד סביב הבירה חרטום.

1 צפייה בגלריה
|
|
נהנה מתנופה בקרבות. הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן
(צילום: אי־אף־פי)


מלחמת האזרחים בסודן, נזכיר, פרצה באפריל של השנה שעברה, והצדדים הלוחמים בה הם צבא סודן, בראשות הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ומיליציות "כוח הסיוע המהיר" (RSF), בראשות הגנרל מוחמד חמדאן דגאלו. המלחמה גרמה למיליונים להידרדר למצב של רעב קיצוני, יצרה את משבר העקורים הגדול בעולם, והובילה להמוני מקרים של הוצאה להורג ותקיפות מיניות בחבל דרפור שבמערב סודן. בראשית המלחמה רשמו מיליציות ה-RSF הישגים גדולים והשתלטו על שטחים אסטרטגיים בבירה חרטום, אבל בחודשים האחרונים נראה כי הצבא מצליח להדוף אותם.
בעבר, סודן ואיראן כבר קיימו שיתוף פעולה הדוק, ובמשך שנים סיפקה טהרן נשק לחרטום וסייעה לה לייצר נשק משלה. לפני כעשור וחצי נחשבה סודן גם לנתיב מרכזי שדרכו מבריחה איראן נשק לרצועת עזה, ומקורות זרים דיווחו לא פעם על הפצצות ישראליות נגד שיירות נשק שם. בשלהי שלטונו בן 30 השנים, החליט הרודן הסודני עומאר אל-באשיר לזנוח את שיתוף הפעולה עם טהרן, ובמקום זאת התקרב למדינות המפרץ הערביות, הנחשבות ליריבותיה, בתמורה לסיוע כלכלי. אחרי הפלתו של אל-באשיר וחתימת הסכמי אברהם התקרבה סודן גם לישראל. כעת מתרבים הרמזים לכך ששיתוף הפעולה שלה עם איראן מתחדש, והם מעלים את התהייה איזו תמורה תקבל טהרן. מקור מזרח תיכוני בעל קשרים לשלטון באיראן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מאז שלהי השנה שעברה העבירו מטוסי תובלה איראניים לסודן כמה פעמים כטב"מים איראניים מסוג "מוהג'יר" ו"אבאביל".
מקור בכיר בצבא סודן אישר לסוכנות רויטרס כי הצבא השיג בחודשים האחרונים כטב"מים איראניים שסייעו לו לצבור מומנטום בשדה הקרב, אבל הכחיש כי הם הגיעו ישירות מאיראן.
דיפלומט מערבי שביקש להישאר בעילום שם אמר שהשאלה הגדולה היא כמובן מה מקבלת איראן בתמורה לכטב"מים שהיא שולחת לכאורה לסודן. סודן שוכנת במיקום אסטרטגי במזרח אפריקה, לחופי הים האדום, שמצידו השני, בתימן, שולטים החות'ים, בעלי בריתה הקרובים של איראן. אם יתברר כי צבא סודן אכן מייבא נשק מאיראן, הדבר עלול לסבך את היחסים בינו לבין ארה"ב, המובילה את המאמצים להגיע להסכם פיוס בין הצדדים במלחמת האזרחים.