מפיק הקולנוע משה אדרי (72) הוא חתן פרס ישראל למפעל חיים לשנת תשפ"ד, כך הודיע לו אתמול שר החינוך יואב קיש. "הפרס מוענק לו על עשייתו פורצת הדרך ותרומתו המשמעותית ליצירה העברית ולעידוד הקולנוע הישראלי, אשר זוכה להכרה והערכה גדולה בארץ ובעולם", נאמר בהודעת משרד החינוך.
"תרומתו של משה לקידום תעשיית התרבות הישראלית ולטיפוח נכסי צאן הברזל שלה נובעת מאהבה ומתשוקה שבערו בו כבר מגיל צעיר". כבר בילדותו, הדגישו חברי ועדת הפרס, "נשבה אדרי בקסמו של המסך הגדול, החל לעבוד בתפקידים זוטרים בקולנוע המקומי בדימונה, וחלם להנגיש את הקולנוע לכלל הציבור הישראלי ולהצעיד את הקולנוע המקומי לקדמת הבמה העולמית".
2 צפייה בגלריה
yk13880992
yk13880992
(צילום: גדי קבלו)
עוד צוין בנימוקי הזכייה בפרס כי "בזכות פועלו ואהבתו העצומה של משה אדרי לקולנוע הישראלי, הופקו מאות סרטים ישראליים והתאפשר שגשוג ופיתוח של תעשיית הקולנוע המקומית". בין הסרטים הבולטים שבהם היה אדרי מעורב נכללים "הערת שוליים", "בופור", "מכתוב", "ישמח חתני", "זרים מושלמים", "הבועה", "תמונת ניצחון", "7 ברכות", "גולדה", "זוהי סדום" ורבים אחרים. בנוסף יצר אדרי "מפעל עצום לשימור ולשחזור של סרטים ישראליים קלאסיים של כל הזמנים, על מנת לשמר ולהנגיש יצירות ישראליות קלאסיות לדורות הבאים ולכלל המגזרים בציבור הישראלי".
בשנים האחרונות אדרי היה מעורב בהפקת סרטים מסחריים מצליחים כמו "לשחרר את שולי", בהשתתפות שלישיית מה קשור. כמו כן החל להשקיע בסדרות טלוויזיה, בהן "המזח" ו"שעת נעילה".
ועדת הפרס הדגישה כי "לצד עשייתו הענפה בעולם הקולנוע, אדרי מהווה גם דמות מובילה במיזמים למען הקהילה והחברה בישראל. משה תומך ומלווה משפחות שכולות, ובשנת 2015 התמנה ליו"ר אגודת הידידים של עמותת 'אור למשפחות', שמטרתה לחזק הורים אשר שכלו את ילדיהם במערכות ישראל".


2 צפייה בגלריה
עשרת הסרטים הגדולים של משה אדרי
עשרת הסרטים הגדולים של משה אדרי
עשרת הסרטים הגדולים של משה אדרי

אדרי, שנולד במרוקו, עלה עם משפחתו לישראל כשמלאו לו עשר. משפחתו השתקעה בדימונה וכעבור כמה שנים החל לעבוד בבית קולנוע עיר מגוריו, כעוזר מקרין. בהמשך, משרכש את אמון מעסיקיו, החל לרכוש את הסרטים שהוקרנו בבית הקולנוע. כעבור מספר שנים קנה עם שותפים בית קולנוע אחר בדימונה והקים עם אחיו הבכור לאון את חברת ההפצה "יונייטד קינג".
עם השנים עברו האחים אדרי לאזור המרכז, והחלו להפיץ סרטים ברמה הארצית. עם השנים רכשו בתי קולנוע נוספים ברחבי הארץ, הפיצו סרטים מקוריים וזרים, והפכו למפיקים של סרטים ישראליים. ב-2002 פתחו את "סינמה סיטי" בגלילות, מיזם שזכה להצלחה כלכלית אדירה. עם השנים נפתחו מתחמי סינמה סיטי נוספים בערים נוספות. לאון, שהלך לעולמו לפני כשש שנים, התמקד בניהול בתי הקולנוע של החברה, ומשה אדרי היה הכוח המניע בעסקי ההפקה וההפצה. בהמשך רכשו האחים גם את חברות התקליטים הד ארצי ו–NMC, וחברת NMC יונייטד שהקימו הפכה לגוף ההפצה הגדול ביותר של כותרי די-וי-די בארץ.
"שמחתי לקבל את שיחתו של כבוד שר החינוך יואב קיש", מסר אתמול משה אדרי. "אני נרגש עד דמעות ומוקיר תודה לוועדת הפרס על ההחלטה. התרבות והקולנוע הישראלי הם בנשמתי, נר לרגליי ולרגלי משפחתי. אבקש להקדיש את הפרס לאחי היקר לאון ז"ל, שותפי לכל אורך הדרך ולעיר דימונה, שבה התחלנו את דרכנו ואת הסינמה פרדיסו שלנו לפני 60 שנה".