כחודשיים וחצי לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב להציג תוכנית ממשלתית לאומית לשיקום הצפון, היא תוצג היום לראשונה בפני ראשי הרשויות המפונות בקו העימות, שזומנו להגיע לקריית הממשלה בנצרת. לפי התוכנית, שעיקריה נחשפו ב-ynet, הממשלה מתכוונת לסכם ביום ראשון כי רק בעוד 150 ימים תתקבל ההחלטה על אותה תוכנית, שאמור לגבש סופית מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי.
לפי טיוטת ההחלטה, הממשלה מבקשת להציג שתי תוכניות, לטווח ארוך וקצר. התוכנית לטווח קצר תגובש בניסיון לתת מענה לצרכים דחופים ברשויות שעשרות אלפי תושביהן נעקרו מבתיהם. עם זאת, תוכנית זו תוצג בפני הממשלה רק בעוד 42 ימים.
1 צפייה בגלריה
yk13881133
yk13881133
(פגיעת רקטה באתר בנייה בקריית־שמונה, לפני שבועיים | צילום: Amir Levy, גטי אימג'ס)
לפי התוכנית, הממשלה תקצה בשלב הראשון כמיליארד שקלים, מרביתם כספים תוספתיים, למימון צורכי האזור, ובהמשך יוקצו כספים נוספים, בהם כאלו שיידרשו מתקציבי משרדי הממשלה, ליישום שאר ההחלטות - שיתקבלו רק בעוד יותר מחצי שנה, בהנחה שהממשלה תכהן אז.
ראשי רשויות שנחשפו למתווה החלטת הממשלה לשיקום הצפון הגיבו בזעם, בין היתר לעובדה שהמענה לצרכים המיידיים יוצג רק בעוד 42 יום. "זו החלטת ממשלה של מי שאיבדו את הצפון ומנותקים ממנו", אמר משה דוידוביץ, יו"ר פורום יישובי קו העימות וראש מועצת מטה אשר. לדבריו, "זו החלטה שיש בה הרבה חורים שחורים וסימני שאלה. לא לילד הזה פיללנו. אולי בכלל היה עדיף בלי החלטה מאשר עם הדבר הזה".
בסוף חודש ינואר התחייב נתניהו כי יציג בתוך פחות משבועיים תוכנית יסודית לשיקום הצפון בתקציב של 3.5 מיליארד שקלים. דוידוביץ סבור כי הממשלה ביזבזה זמן רב ולא הגיעה לתוצאות: "הם לא עשו כלום ושום דבר, זו פשוט בושה. ככה מתייחסים אלינו אחרי חצי שנה שאנחנו בתוך מלחמה ותושבינו פוזרו בכל רחבי המדינה?"
שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף הבהיר כי הוא לא מתכוון להגיע היום למפגש עם ראשי הרשויות. לדבריו, ככל שההחלטה תישאר כפי שהוצגה, הוא ייעדר גם מישיבת הממשלה ביום ראשון. "ההחלטה הזאת היא הצגה כדי שראש הממשלה יוכל לסמן וי, ואני לא מוכן להיות שותף למשחק הזה", אמר, "אני לא מתכוון להשתתף בישיבת הממשלה עד שאראה את ההחלטה הסופית, עם סכומים נקובים ומקורות תקציביים והחלטות קונקרטיות שנותנות מענה להחזרת התושבים וסיוע למפונים".
בשיחה שקיים עם ראשי יישובי קו העימות, הבהיר השר כי אם הממשלה תתמהמה עם ההחלטה, הוא יעביר את תקציב החירום, 16.5 מיליון שקל, שהאוצר דרש להעביר בתוך ההחלטה של הממשלה, באופן ישיר לרשויות.
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את הממשלה בעקבות הפרסום: "כבר מעל חצי שנה הממשלה מפקירה את תושבי הצפון. שוב דחייה, שוב דיבורים בלי מעשים. ממשלת ישראל צריכה לקבל החלטה אחת: ב-1 בספטמבר שנת הלימודים תחל ביישובי הצפון, ומרגע קבלת ההחלטה לפעול לכך מדינית, צבאית, כלכלית, הסברתית. תושבי הצפון ראויים לממשלה שלא תפקיר אותם".
בהצעת המחליטים בתוכנית מצהירה הממשלה כי היא מבקשת "לאפשר את התנאים הנדרשים להשבת המפונים מקו העימות הצפוני לביתם; לשקם, להצמיח ולפעול לפיתוח כלכלי, חברתי, פיזי ודמוגרפי של קו העימות הצפוני ואוכלוסייתו".
בשלב זה טרם נסגרו התקציבים המלאים שמתכננת הממשלה להשקיע בתוכניות, במנותק מהשטח, אך היא מסמנת כבר כספים המיועדים, בין היתר, להקמת חמישה יישובים חדשים בגבול לבנון, למרות שהיישובים הקיימים זקוקים לחיזוק ויש בהם עתודות בנייה. לצורך תכנון ראשוני להקמת היישובים תוציא הממשלה 7.5 מיליון שקלים.
התוכנית, שזכתה לכינוי "צפונה", אמורה לכלול בין היתר מענה לסוגיות ביטחוניות ולענייני תשתיות, שיאפשרו את החזרת הקהילות המפורקות למגורים זמניים בצפון, ולהקמת מוסדות חינוך זמניים לפתיחת שנת הלימודים בספטמבר.
“אם אחרי יותר מ-150 ימים הבשורה של הממשלה היא שתהיה תוכנית לצפון רק בעוד כ-150 ימים, זו רשלנות חמורה”, אמר אופיר שיק, יו”ר ארגון “לב בגליל”, “שרים יקרים, תנו אופק כדי שלא נאבד את הצפון”.