פסח נקרא גם חג החירות, כיוון שלאחר היציאה ממצרים עם ישראל קיבל מעמד של בני חורין. בליל הסדר שותים ארבע כוסות יין כנגד ארבע לשונות גאולת ישראל, והשנה אנחנו גם בתקווה שכל השבויים והחטופים יהפכו לבני חורין, יצטרפו לשולחן החג ונרים יחד לחיים. במשך כמה חודשים טובים בדקנו והתנסינו בשורה ארוכה של יינות הישראליים וגם בכאלה שעשו עלייה, כדי להרכיב רשימה של בקבוקים מומלצים לחג. הכלל היה אחד: עלות הבקבוק עד 100 שקלים. מתוך רשימה גדולה של יינות, נבחרו הבקבוקים המוצלחים ביותר שתרצו לשתות (לפחות) ארבע כוסות מהם. ובמחיר הוגן לכל כיס. שימו לב: בשולחן הסדר מומלץ בקבוק אחד לכל חמישה מבוגרים. ומה אם לא כל האורחים שותים? לא נורא, יישאר לכם מספיק גם לפיקניק של יום העצמאות.

כרמל, סלקטד, קברנה סוביניון-מרלו 2023

היקב הוותיק ביותר בישראל משיק שלושה יינות לקראת החג: בסדרה העממית, "סלקטד" (35 שקל), מוצע קברנה סוביניון-מרלו נעים ולא מחייב, מה שמכונה יין צעיר, מרענן ולשתייה מיידית, ומאוד מתאים גם לאלו שמתחילים את דרכם בעולם היין. בסדרת האמצע, "פרייבט קולקשן", ניתן למצוא רוזה יבש, קליל, כייפי ועשיר בטעמי פטל ואוכמניות (45 שקל). בסדרה הגבוהה-גבוהה (120 שקל) אפשר למצוא את "קריניאן נחל תנינים 2021" לאלו המחפשים יין כבד, עשיר, מלא וגדוש בטעמים ותבלינים אקזוטיים.

קונדה דה ואלדמר, רוזה 2022

אם חיפשתם רוזה כשר לפסח שירגש את האורחים, היישר מנפת היין ריוחה בספרד מגיע אחד מהיינות הכי כיפיים, ועוד מיקב משפחתי שמייצר משנת 1890. קונדה דה ואלדמר משלב בין ענבי גרנאש וענבי ויורה ומעניק ליין צבע ורוד קסום, בשומת (ארומה) של פירות אביביים, וגם הטעם עדין, מלא פרי ומאוד מאוזן. אם יש לכם מבחר גדול של סלטים ומנות ראשונות בארוחת החג – זה היין להניף איתו את הכוסית ולאחל לכולם לחיים. אה כן, המחיר נהדר.

פורטה 6, אדום 2022

פורטוגל מזמן תפסה את עינו, כיסו וכוסו של הישראלי, וגל היינות מפורטוגל הוא אחד הטרנדים הכי חמים כיום בארץ. לישראל מגיע פורטה 6 אדום וכשר לפסח, עשוי זני ענבים פחות מוכרים במחוזותינו: אראגונס, קסטלאו וטוריגה נסיונאל, שהשילוב של שלושתם מביא יין קליל, צעיר, מקפיץ, מאוד פירותי שנותן תמורה נהדרת למחיר. הכי כיף, בזמן שהדוד מקריא את החלק המשעמם של ההגדה – ליהנות מהקריקטורות על התווית הקסומה והיפהפייה.

וינה הרמוסה, אדום 2022

לא משנה אם אתם מקריאים גרסה אשכנזית או ספרדית של ההגדה, היין הספרדי וינה הרמוסה עושה לכולם טוב על החך ועל הלשון. רציתם לטוס לחו"ל לחופשה ולא הספקתם? ענבי הטמפרניו מנפת היין ריוחה אלטה בצפון ספרד ישרו עליכם הרגשה של אירופה הקלאסית, עם בשומת של אדמה אחרי הגשם, קצת עשן וקרמל, טעמים מלאי פירות אדומים קלילים וכמובן פה מלא מתיקות מדומה וסיומת של וניל. זהו יין נהדר למנות אתניות, מהפיקנטי ועד החריף – והמחיר שווה לכל נפש.

תבור, רוזה, ברברה 2022

יקב תבור משיק לכבוד פסח שלושה יינות במחיר נגיש. הלבן מזן שנין בלאן ומבציר 2023 הוא תענוג אמיתי – משחק טעמים בין לימוניות ודבש, ובהמשך עולה חמיצות של ארטיק לימון טעים. היין האדום הוא קברנה סוביניון 2018, פינג פונג בין תבליני מזרח ומערב וברקע טעמי וניל וקרמל המגיעים מהחבית. הרוזה מזן הברברה 2022 יוצר חיוך של רעננות לאחר הלגימה הראשונה, ומעלה רובד טעמים עדינים, מתקתקים ומינרליים, שעושים כיף.

ירושלים, SBL סוביניון בלאן 2023

אין יקב בישראל שמייצר כל כך הרבה סוגים של יינות איכותיים ובמחיר כה משתלם כמו יקב ירושלים. היינן הוותיק ליאור לקסר ייצר השנה שני יינות יוצאי דופן ברמתם. האדום הוא פטיט סירה "וינדמיל פרוג'קט" בציר 2020 — סדרת הפרימיום של היקב ששווה באיכותה למיטב יינות העילית בארץ, עם גודש טעמי פירות יער, קפה וקרמל (130 שקל). הסוביניון בלאן של היקב הוא מציאה משתלמת, קליל, נעים, מתפרץ, עם בשומת אדירה של פסיפלורה ודשא קצוץ, שאפשר היה לייצר ממנה בושם מתנה לחג. מומלץ לפתיחת ארוחת הסדר.


ברטונא, דולצ'ה נואר 2022

בין מבחר היינות האיכותיים לחג, יש אחד יוצא דופן, כיוון שהוא אדום וחצי מתוק, קטגוריה שעומדת בפני עצמה. מנפת היין פיימונטה שבאיטליה מגיע הדולצ'ה נואר 2022 הכשר לפסח – שהוא מן הנמכרים בעולם. שילוב מאוד נעים בין פירותיות אדומה לאדמת טחב ופטריות שמאפיינת את העולם הישן של איטליה. אף עשיר בניחוח של דובדבן שחור, שזיף, פטל יער ופלפל שחור. בנוסף, היין מאוד עדין, רק 12% כוהל, ולכן מושלם להרמת ארבע כוסות, או אל מול הכבד הקצוץ.

טפרברג, אסנס, שרדונה 2022

זה שנים שיקב טפרברג יוצר מחוות לתרבות הישראלית. בעבר הוא יצר שיתוף פעולה עם האופרה הישראלית, והשנה התחבר לאמן הגרפיטי "Dede" והפיק יין ישראלי שורשי מזן הדבוקי, שהותאם לתוויות הפלסטרים שיצר האמן הישראלי המצליח. היין יוצר במהדורה מוגבלת ולמעשה הוא כבר כמעט "סולד אאוט", אבל כדאי לחפש את השרדונה בסדרת "אסנס". הענבים משני אזורים, בהרי יהודה ועמק האלה, יוצרים יין עם בשומת טרופית, פה קטיפתי וסיומת מלאת חמאה. יין מעודן, המשתלב נהדר לצד דגים בתנור.



רקנאטי, פרנץ' בלנד 2023

מדי שנה מביא יקב רקנאטי הפתעות חדשות – זנים פחות מוכרים, שיטות ייצור יין מתקדמות, ועד טעמים פחות מוכרים שגורמים חשק לעוד לגימה. לקראת פסח היקב השיק מרסלן 2020 — זן אדום עשיר, קשוח, לאלה המחפשים אחר הכבד והרציני כסנטר-פיס לארוחת החג (129 שקל). אבל דווקא הפרנץ' בלנד הקליל, על טהרת שלושה זנים לבנים, ממלא את הפה בפריכות ועונג ומותיר מצרף של פירות טרופיים, שזיף צהוב וסיומת ארוכה ונעימה שתלווה את כל ההגדה — מומלץ בטירוף.

טורא, מאונטיין ויסטה רוזה 2023

לקראת פסח מציע יקב טורא את היין הכי פופולרי שלו, שנקטף ממדפי החנויות בשנייה שהוא מגיע. הרוזה מסדרת "מאונטיין ויסטה" מופק מענבי מרלו וקברנה סוביניון. זהו יין כיפי, פרחוני ובעל מתיקות מעודנת, קליל לשתייה ונהנה מטעמים מעט טרופיים, כזה שעושה חשק ללגום ממנו עוד ועוד. המלצה מהלב: רוצו לקנות לפני שייגמר.