חוק הגיוס מצליח לעורר מבוכה ומחלוקת גם בתוך תנועת ש"ס עצמה. בעקבות "מכתב הרבנים" שטען כי גם בחורי ישיבה שאינם לומדים תורה אינם צריכים להתגייס לשירות צבאי או אזרחי, פירסם אתמול הרב משה מאיה, הנחשב בפועל כנשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, מכתב פומבי נגד הקו הקיצוני של חלק מרבני ש"ס.
הרב מאיה אמר כי רק תנועת ש"ס, בהסכמת מועצת חכמי התורה של המפלגה, מנהלת את המו"מ על חוק הגיוס וכי אין להתייחס ל"מכתבי רבנים" או לדעות פרטיות של אנשי ש"ס. עוד כתב: "האומר בשמי שאני נגד המו"מ המתקיים - אינו מן האמת. בכל ענייני הציבור, ההוראות יתפרסמו במכתב מועצת חכמי התורה ולא בצורה פרטית. ואין להתייחס בשום צורה למכתב היוצא בדרך אחרת".
1 צפייה בגלריה
yk13882380
yk13882380
(צילום: שלו שלום)
גם בתוך סיעת ש"ס נמשכים המאבקים הפנימיים: שר הפנים משה ארבל, הנחשב לשר ליברלי ופופולרי בציבור, טען בפודקאסט כי החרדים חייבים לעשות חשבון נפש ולהתגייס יותר לצבא. "המציאות הזו אחרי 7 באוקטובר היא מציאות שהציבור החרדי צריך להבין ולהפנים שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה", אמר ארבל, "יש 1,500 ברי גיוס בשנה, הם חייבים להיות חלק מהנושאים בנטל. בנוסף אליהם, יש לא מעט מוסדות שמוגדרים נוער נושר. כל המוסדות הללו - אין הצדקה בעולם שמי שבהגדרה תורתם לא אמנותם, לא יהיו חלק מהצבא".
בש"ס מחו אתמול נגד דבריו של ארבל מבלי לנקוב בשמו, ופירסמו בתגובה: "נושא חוק הגיוס ומעמדם של בני הישיבות מופקד אך ורק בידי מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה שליט"א ומנוהל על ידי יו"ר התנועה הרב אריה דרעי ונציגו למו"מ הרב אריאל אטיאס. נציגי התנועה הונחו שלא להתבטא בנושא כלל. עמדתה של ש"ס מוצגת אך ורק בכלים הרשמיים של תנועת ש"ס".
כבר לפני כחודש עורר ארבל סערה בש"ס לאחר ששלח מכתב רשמי לעמותת "נצח יהודה" וקרא לגיוס בחורי ישיבות לצבא. ב"ידיעות אחרונות" נחשף כי יו"ר ש"ס אריה דרעי, שקיבל פניות נזעמות של רבנים ספרדים ואשכנזים שמחו על דברי השר, זעם על המכתב והורה לארבל לגנוז אותו.
כמו כן, אתמול דווח על התקדמות מסוימת במו"מ על חוק הגיוס החדש, ולפיו נציגי החרדים הסכימו על גיוס של 25 אחוז חרדים יותר בכל מחזור גיוס בהשוואה למספר המתגייסים כיום. עדיין לא ברור אם החרדים יסכימו כי יעדי הגיוס יהין במסגרת החקיקה ואם יוטלו סנקציות כלכליות אם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס.
בשעות הערב קיים הפלג הירושלמי עצרת תחת הכותרת "אל תגעו בישיבות" מחוץ ללשכת הגיוס ברחוב רש"י בירושלים. בפלג מאשימים את המפלגות החרדיות ב"שיתוף פעולה" בדרך לגיוס, וכבר בפתח המחאה תקף המנחה: "נמות ולא נתגייס. נלך לכלא ולא לצבא שסותר את כל הערכים היהודיים". בשולי העצרת החלו חלק מהמפגינים להתעמת עם המשטרה.
בתוך כך, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה מסרבת בינתיים לאפשר מתן ייצוג נפרד לממשלה בבג"ץ על חוק הפטור מגיוס, בנימוק כי היא "עוד לא הציגה את עמדתה, ולכן לא ניתן לבחון את הנושא בעת הזו".