על רקע איומי טהרן לנקום את החיסול לפני כשבועיים בדמשק, שיוחס לישראל, שבו נהרגו שבעה אנשי משמרות המהפכה ובהם חסן מהדווי, מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, השתלטו אתמול כוחות קומנדו איראניים על ספינה בבעלות ישראל חלקית, שעברה במיצר הורמוז.
אתמול, סמוך לשעה 13:00, שעון ישראל, השתלשלו הלוחמים האיראניים ממסוק אל הספינה MSC ARIES, ששטה תחת דגל פורטוגל ונמצאת בבעלות חלקית של איש העסקים אייל עופר, ולפי הדיווח העבירו אותה לשטח המים הטריטוריאליים של איראן.
1 צפייה בגלריה
yk13882873
yk13882873
(המסוק האיראני מעל הספינה, אתמול | צילום: אי־אף־פי)
על הספינה, לפי דיווחים, לא נמצאים ישראלים. היא הפליגה תחת דגל פורטוגל, ולפי ערוץ "אל-חדת'" הסעודי, שהו עליה אנשי צוות פיליפינים. הספינה נמצאת בבעלות חלקית של חברת Zodiac Maritime - שהיא חלק מקבוצת Zodiac בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר.
בתיעוד שהגיע לסוכנות הידיעות AP נראים האיראנים משתלשלים אל מכולות שעל הסיפון. אחד מאנשי הצוות שעל הספינה נשמע אומר: "אל תצאו החוצה", וחברו לצוות קרא לחבריו ללכת אל גשר האונייה. בתיעוד נראה גם אחד מאנשי הקומנדו האיראני כורע, כדי לספק חיפוי.
הספינה עצמה תועדה לאחרונה באזור דובאי, כשהיא נעה לכיוון מצר הורמוז. הספינה כיבתה את אמצעי המעקב שלה, צעד נהוג בקרב ספינות בבעלות ישראלית כשהן נעות באזור.
אחרי ההשתלטות על הספינה, פירסם דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, הצהרה שבה נאמר: "איראן תישא בהשלכות אם תבחר להסלים את המצב עוד יותר. הגברנו את המוכנות להגן על מדינת ישראל מפני תוקפנות איראנית נוספת. מדינת ישראל בכוננות גבוהה, ואנחנו גם מוכנים להגיב".
גורם בפנטגון אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שארה"ב מודעת לתקרית ועוקבת אחריה.

הנשיא ביידן לאיראן: !Don’t

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, החליט אתמול לקטוע את סוף השבוע שלו ולחזור בדחיפות מביתו שבדלאוור לבית הלבן, להתייעצויות בעניין ההיערכות לתגובה האיראנית נגד ישראל. התגובה האיראנית הצפויה הייתה בסוף השבוע הנושא המרכזי בכלי התקשורת האמריקאיים, וכמובן בממשל ביידן. ביידן עצמו אמר שלשום לעיתונאים שהוא מצפה שתהיה התקפה איראנית על ישראל "בקרוב", הבהיר שארה"ב מחויבת להגן על ישראל, וכשנשאל מה המסר שלו לאיראן, חזר על מילת האזהרה שלו: !Don’t.
האמריקאים משוכנעים שתהיה תגובה איראנית להתקפה בדמשק ומעריכים שהיא תכלול תקיפה של כמה מטרות בישראל. בסוף השבוע ביצע הפנטגון פריסה של נכסים צבאיים נוספים ליד ישראל, כולל שינוי מסלול נושאת המטוסים "דווייט אייזנהאואר" לכיוון ישראל, כשהיא מצטרפת לשתי משחתות: USS Gravely ו-USS Mason. ארה"ב גם הגבירה את נוכחותה בבסיסים הקיימים במזרח התיכון.
דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר שלשום לכתבים: ”לא אכחיש שבדקנו את פריסות הכוחות ועשינו כמה התאמות. אני לא יכול לדבר על מה שתמונת המודיעין אומרת לנו במונחים של גודל, קנה מידה והיקף של איך המתקפה הזו עשויה להיראות, מלבד לומר שאנחנו לוקחים את זה ברצינות כי זה איום אמין". מחלקת המדינה המליצה לצוותים שלה בארץ שלא לעזוב את אזורי תל-אביב, באר-שבע וירושלים, בעוד בריטניה, צרפת, הודו, רוסיה וקנדה הוציאו אזהרות מסע לאזרחיהן באזור. קנדה לא הסתפקה רק באזהרת מסע, אלא גם קראה לאזרחיה שנמצאים בישראל, לשקול לעזוב את המדינה.
מקורות איראניים אמרו ל"ניו יורק טיימס" שאיראן תימנע מלפגוע בכוחות אמריקאיים באזור, אבל היא העבירה לארה"ב מסר שלפיו היא מצפה שזו לא תתערב במה שבעיני האיראנים הוא זכותה הלגיטימית לתגובה. אם ארה"ב תתערב - הזהירו האיראנים - יותקפו גם הכוחות שלה באזור. אסטרטג של משמרות המהפכה האיראניים אמר ל"טיימס" שאיראן רוצה לנצל את הקרע המתרחב בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ביידן על רקע ניהול המלחמה של ישראל נגד חמאס, ולא לעשות משהו שיאחד אותם נגד איראן. לדבריו, איראן מאמינה שהיא יכולה לייצר תמיכה בינלאומית על ידי מיקוד תשומת הלב במתקפה נגד מתחם השגרירות שלה בדמשק, ותטען שהיא רק מגינה על עצמה.
מאחורי הקלעים נמשכים מאמצים דיפלומטיים קדחתניים כדי לנסות למנוע את ההתקפה, או לפחות לגרום לה להיות מינימלית וכזו שתסיים את העימות הנוכחי בלי התלקחות נוספת. את כל זה עושים האמריקאים תוך כעס לא קטן על כך שישראל תקפה בדמשק מבלי לעדכן מראש את ארה"ב. "הוושינגטון פוסט" פירסם בסוף השבוע שבפנטגון כעסו מאוד על כך שלא יודעו מראש על התקיפה, שמגדילה לדעתם את הסיכונים לכוחות האמריקאיים במזרח התיכון. כתוצאה מכך ממשל ביידן כבר הבהיר לישראל כי האמריקאים רוצים לדעת על כל תוכנית של פעולת תגמול ישראלית במקרה של תקיפה איראנית.
אתמול ברשת CNN פורסם שכחלק מהסיוע לישראל, ארה"ב תנסה ליירט כל שיגור שיבוצע לעברה, אם הדבר יהיה אפשרי. אחד משני הגורמים האמריקאיים ששוחחו עם הרשת אמר שבשיחות בין וושינגטון לירושלים ביקשו האמריקאים מישראל להימנע מהסלמה נוספת בתגובה שלה לתקיפה איראנית אפשרית.
קבינט ניהול המלחמה בישראל התכנס שלשום בצהריים ודן בהיערכות לתגובה איראנית. לפני כן נפגש שר הביטחון, יואב גלנט, עם הגנרל האמריקאי מייקל קורילה, ואמר: "העולם מבין כעת היטב מי זו איראן. אויבינו מנסים לפצל בין ישראל וארה"ב - אך משיגים את ההפך וגורמים לחיזוק הקשר". השניים דנו בהיערכות למתקפה איראנית נגד מדינת ישראל שעלולה להוביל להסלמה אזורית. בפגישה השתתפו סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון תת-אלוף (מיל') דרור שלום.

משט טורקי לעזה

מחר, כמעט 14 שנים אחרי אירועי ה"מאווי מרמרה", הספינה הטורקית שהשתתפה במשט לעזה ונעצרה על ידי לוחמי שייטת 13 - במה שהסתיים בעימות שבו נפצעו עשרה לוחמי צה"ל, ונהרגו תשעה מהפעילים הטורקים שהיו על הספינה - צפוי לצאת מחר משט נוסף לרצועה.
המשט הנוכחי מתוכנן לשאת סיוע מ-12 מדינות לתושבי רצועת עזה, וכמו בפעם הקודמת מכריזה טורקיה שמטרתו כפולה: לסייע לתושבי הרצועה, ולשבור את המצור הישראלי עליה.
מי שעומד מאחורי המשט הוא בולנט ילדרים, אחד מבכירי ארגון הסיוע וזכויות האדם הטורקי ה-IHH, והוא צפוי לצאת לדרכו בתיאום מלא עם שלטונות טורקיה, כשהנשיא, ארדואן, מעודד את המהלך, וגם ראש המודיעין הטורקי מעורב בסידורי ההפלגה, במטרה למנוע פגיעות בנוסעים.
לקראת המשט כינס ילדרים מסיבת עיתונאים שבה פירט כי המשט יכלול ספינה לובית שתצא מנמל מוסראטה; ספינה לבנונית שתצא מצידון; ועוד ספינה טורקית "מאחד מנמלי טורקיה". התוכנית היא שהספינות יפליגו לנמל אל-עריש המצרי וימשיכו ממנו לרפיח.
הספינות יישאו הן ציוד סיוע הומינטרי והן עיתונאים ופעילי שלום מטורקיה, קנדה, דרום אפריקה, ספרד, ארה"ב, מלזיה ושוודיה. "אף אחד לא יישב בשקט וישתוק על מה שישראל עושה בעזה: רצח עם", אמר ילדרים. "חייבים להציל את עזה ואת תושביה מהאכזריות של המלחמה הנוראה".