דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי עידכן אמש בהצהרה לתקשורת את הנחיות פיקוד העורף בעקבות שיגור הכטב”מים מאיראן, כתגובה לחיסול בכירי כוח קודס בדמשק לפני כשבועיים.
הוא מסר כי השינוי מגיע בתום הערכת מצב, והוסיף: "אנחנו ניתן זמן היערכות מספק במקרה של התרעה. נדרשות ערנות, דריכות ואחריות. מתחילת המלחמה התמודדנו עם מגוון האיומים ששוגרו לכאן על ידי שלוחותיה של איראן מהאזור. ידענו להפעיל את מערכות ההגנה וההתקפה שלנו בהתאם. טייבנו אותן, כך שיהיו טובות אף יותר. אנחנו ערוכים מראש למגוון תרחישים. אנחנו מכירים את האיומים והתמודדנו איתם בעבר”.
1 צפייה בגלריה
yk13883935
yk13883935
(צילום: יאיר שגיא)
תא”ל הגרי עידכן כי ייתכנו שיבושי GPS יזומים, והזכיר כי במקרה של אזעקה יש להיכנס למרחב מוגן למשך עשר דקות לפחות.
"צה"ל במוכנות מלאה”, הדגיש הגרי. “מערכי ההגנה וההתקפה של חיל האוויר נמצאים בדריכות ועשרות מטוסים נמצאים בשמיים. אנחנו מקיימים הערכת מצב עם השותפות האסטרטגיות שלנו, בראשן ארה"ב, ומקיימים איתן תיאום הדוק. יש לנו מערך הגנה אווירי מצוין, אך עם זאת ההגנה אינה הרמטית". באופן חריג גם מטוס ראש הממשלה “כנף ציון” המריא אמש. באפליקציית “פלייט רדאר” הוא נראה באוויר, בדרום המדינה.
בשלב זה ההנחיות החדשות (ראו איור) תקפות עד מחר ב-23:00. ממשרד החינוך נמסר כי לא תתקיים כל פעילות במעונות היום, במסגרות חינוך מיוחד, בבית הספר של החגים לגילי גן עד כיתות ג' ובקייטנות לתלמידי ד'-ו'. כמו כן לא יתקיימו פעילויות במתנ"סים, במחלקות הנוער ברשויות המקומיות ובתנועות הנוער, כולל טיולים ומחנאות.
גם משרד העבודה הודיע כי כלל מוסדות החינוך שלו לא יפעלו מחר. מדובר במעונות יום ומשפחתונים בפיקוח ובסבסוד המדינה, לרבות צהרונים וקייטנות; מכללות טכנולוגיות שבפיקוח המכון הממשלתי הטכנולוגי; מוסדות הכשרת מבוגרים בפיקוח משרד העבודה ובתי ספר מקצועיים שבהם נקבעה פעילות למרות חופשת הפסח.
המגזר העסקי יעבוד היום במתכונת רגילה, כך לפי בדיקת "ידיעות אחרונות", ולפי שעה לא יינתן שום פיצוי להורים שייעדרו היום ומחר ממקומות עבודתם.
למעשה יש לכך כמה סיבות עיקריות: חופשת הפסח החלה ולכן רוב ההורים ממילא מצאו סידור לילדים מראש; כדי לפצות את אותם הורים שיצטרכו להישאר עם ילדיהם באופן לא צפוי, כמו בחינוך המיוחד שיושבת, יש צורך בחקיקה חדשה ומיוחדת ולא צפויה כזאת כאשר מדובר כנראה ביממה או שתיים, במספר מועט יחסית של הורים, וכאשר ממילא יש כעת פגרה בכנסת.
גם בתעשייה העבודה תתנהל במתכונת הרגילה. נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר ציין אמש: "ייתכן שיהיו מעט היעדרויות בגין עובדים עם בעיית סידור לילדים, אבל אנחנו עובדים כרגיל תמיד, גם תחת אש". הבנקים גם הם יעבדו כרגיל ואין שום הנחיות מיוחדות בענף.
אמש התכנסו בקריה בתל-אביב קבינט המלחמה והקבינט המורחב. בכיר אמריקאי אמר לרשת הקטארית "אל-ג'זירה": "אנו מודאגים. ארה"ב תגן על ישראל ותנסה להתמודד עם התקיפה האיראנית. היכולות הצבאיות הנוספות שלנו נמצאות בעמדות ומוכנות להתמודד עם כל תקיפה מאיראן ושלוחיה".