"אני לא יודע כמה עלה מחיר היירוט, זה לא האישיו אלא פוטנציאל הנזק של טיל שלא יורט", כך אמר אתמול בראיון ל"ממון" בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית, יצרנית החץ 2 ו-3.
לוי אמר את הדברים על רקע מתקפת הטילים הגדולה וחסרת התקדים מאיראן על ישראל בלילה בין שבת לראשון, שהסתיימה בהפלת 99% מהטילים מכל הסוגים ותעלה על פי הערכות למערכת הביטחון כ-5 עד 6 מיליארד שקלים.
1 צפייה בגלריה
yk13884642
yk13884642
(צילום: תעשייה אווירית)
אחרי הביצועים המרשימים של החץ, כבר קיבלתם טלפונים מלקוחות ומתעניינים?
לוי: "זה יום של התעלות להרבה מעובדינו, שעובדים לילות כימים ובסוף הכל מתרכז לארוע אחד. אני יכול להגיד שעוד לפני המתקפה קיבלנו המון טלפונים תומכים מלקוחות בעולם ולאחר האירוע קיבלנו מהם בקשות לפרטים לגבי הביצועים והרבה הערכה. אתמול זאת הייתה מתקפה שהעולם לא ידע כדוגמתה של כמות האיומים בו-זמנית. גם במלחמת אוקראינה-רוסיה לא היו מתקפות בכמויות כאלה ולא בתרחיש מורכב כזה של מספר איומים מסוגים שונים. המספר 99% של הצלחת היירוטים, הוא פנומנלי, קשה מאוד להגיע אליו. אחרי אתמול הוכח ללא ספק שהמערכת מאפשרת להגיע למספרים הנהדרים האלה. אנחנו דואגים שהמערכת כל הזמן תקדים את האיום הבא".
מדברים על מיליארדי שקלים של שווי טילי היירוט ועלה חשש שהכלכלה הישראלית תתקשה לעמוד בהתקפות חוזרות.
לוי: "מי שרוצה להגן על עצמו צריך להסתכל על פוטנציאל הנזק מול התועלת. זה החישוב הנכון. אני לא יודע להעריך כמה זה עלה ולא חושב שמישהו תוך פרק זמן כל כך קצר יודע להעריך את המחיר. ברגעים מהסוג הזה לא מסתכלים על העלות הישירה, אלא מה היה קורה ומה הנזק אם היו פוגעים במרכזי אוכלוסייה או מתקנים רגישים? מדינה כמו ישראל שצריכה להגן על עצמה, חייבת נשק הגנתי".
תעשה סדר, מה כללה המתקפה ומה היה חלקו של החץ?
לוי: "זאת הייתה תקיפה משולבת של שלושה סוגי איומים: כטב"מים - כלי טיס בלתי מאוישים עם ראש נפץ לא גדול, טילי שיוט וטילים בליסטיים. מערכת החץ מיועדת לטילים הבליסטיים שמהווים את האיום העיקרי ואת רמת הסיכון הגדולה ביותר, כי הם טסים במהירויות גבוהות, מגיעים מהר תוך 12 דקות ונושאים על גבם ראש נפץ של מאות ק"ג עם פוטנציאל נזק גדול. לכיוון ישראל נורו עשרות רבות של טילים בליסטיים ארוכי טווח והחץ טיפל בהם. החל ממכ"ם שמגלה את האיום, מרכז ניהול האירוע ובסוף שיגור הטילים. חץ 2 שמכוון לגובה נמוך יחסית אבל עדיין מחוץ לאטמוספרה, וחץ 3 לגובה רב מאוד. השילוב ביניהם מאפשר קומבינציה, לדוגמה, אם לא פגעת בטיל בגובה רב, עדיין אתה יכול לפגוע בו בגובה נמוך יותר".
יש לצפות שלאור הביצועים צבר ההזמנות שלכם שגם כך שבר השנה שיא יגדל עוד יותר?
לוי: "אנחנו כבר נמצאים במגמת צמיחה. צבר ההזמנות שלנו בשנת 2023 הסתכם ב-18 מיליארד דולר ומחזור המכירות 5.3 מיליארד דולר. 71% ממחזור המכירות שלנו ליצוא. אנחנו משווקים את מערכת החץ כבר שנים ללקוחות בחו"ל. בתפקידי הקודם בתעשייה האווירית הייתי מנהל תוכנית חץ והמהנדס הראשי שלה. אני מכיר אינטימית את המערכת. החץ התחיל בסוף שנות ה-80 כמחקר היתכנות אם אפשר בכלל ליירט טיל בעזרת טיל אחר. היינו הראשונים בעולם שעשו את זה בשת"פ הממשל האמריקאי לאחר מכן פותח חץ 2 וחץ 3. אני מניח שאחרי המלחמה יהיה עוד הזמנות למערכת קלע 2, שכוללת את המכ"מים - שמזהים את הטיל, המשגרים והטילים. זו מערכת לא זולה אבל חיונית למי שרוצה להגן על עצמו". (יצוין, כי תע"א נדרשת לאישור האמריקאים בעסקאות המכירה של המערכת, נ"ז)
ואכן בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שפרצה בתחילת 2022 נוצר במדינות רבות באירופה ביקוש למערכות הגנה אוויריות שהובילה בין השאר לחתימה על עסקת ייצוא של טילי חץ 3 בהיקף כולל של כ-14 מיליארד שקל לגרמניה. אין ספק שההצלחה הפנומנלית של מערכת החץ ביירוט המתקפה מאיראן שלשום יתורגם בהמשך לעסקאות נוספות, שזקוקות לאישור מצד ארה"ב, שמימנה את תהליכי הפיתוח של המערכת.
מה חלקם של החיילים שמפעילים את המערכת בהצלחה?
לוי: "המפעילים הם חיילים לוחמי הגנה אוירית בחיל האוויר. ביום הזה אנחנו מצדיעים להם. אנחנו שתיכננו את המערכת יודעים עד כמה מורכב לעמוד בפני תרחיש מתקפה ולנהל אותו כשהוא משתנה מאוד ברמה הדינמית שלו. זה שיושב מול המסך, הוא שקובע את ההחלטות לגבי השיגור. חלקם חיילים צעירים ויש גם אנשי מערכת עם המון ניסיון וידע".
יש לכם מאבק על תוספות שכר לעובדים.
לוי: "לתעשייה האווירית אנשים באים לעבוד בשל האתגר הטכנולוגי ובשל העובדה שאנחנו מגינים על הבתים והילדים שלנו, ולא רק בגלל המשכורת. זה מאפשר לנו להשיג מומחים מהשורה הראשונה, אבל הסכסוך הזה מדגיש שהעובדים צריכים גם להיות מודאגים מהשכר שלהם. זאת מכיון שאנחנו חברה ממשלתית והממונה על השכר קובע את רמות השכר בניגוד לשוק הפרטי. אני מצפה שממשלת ישראל תבין את כובד השעה ותדאג למצוא פתרון לנושא הזה".

עליות בבורסה

ההצלחה של ההגנה האווירית מנעה אתמול פגיעה קשה בשווקים. הבורסה בת"א סיימה את יום המסחר בעליות שערים קלות. מניות התעשיות הביטחוניות זינקו בעקבות הבלימה של המתקפה האירנית. אלביט מערכות עלתה ב-4%, נקסט ויגן שמפתחת מצלמות מיוצבות על כלי טיס ומזלטי"ם עלתה ב-5.13%. גם המניה של ארית תעשיות יצרנית מרעומים עלתה ב-5.44%.
"צבר ההזמנות שלנו בשנת 2023 הסתכם ב-18 מיליארד דולר ומחזור המכירות 5.3 מיליארד דולר. 71% ממחזור המכירות שלנו ליצוא"

המספרים של התעשייה האווירית

צבר ההזמנות ב-2023 - כ-18 מיליארד דולר
מחזור המכירות - 5.3 מיליארד דולר
עלות טיל חץ 3 - כמיליון דולר
71% ממחזור המכירות שלנו ליצוא