ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש אתמול משרי הממשלה, באמצעות מזכיר הממשלה יוסי פוקס, להימנע מראיונות בתקשורת. ההנחיה הגיעה על רקע הקריאות השונות בקואליציה בעניין הצורך להגיב מיד למתקפה האיראנית על ישראל אתמול לפנות בוקר, או להמתין לשעת כושר אחרת ולנצל בינתיים את האהדה הבינלאומית שעוררה התקיפה.
1 צפייה בגלריה
yk13885194
yk13885194
(שיגור טיל איראני, במהלך תרגיל באיראן | צילום: רויטרס)
אתמול בצהריים התכנס קבינט ניהול המלחמה כדי לדון בתגובה למתקפה האיראנית. רגע לפני הכינוס אותת חבר הקבינט, השר בני גנץ, על עמדתו: "נבנה קואליציה אזורית מול האיום של איראן - ונגבה מהם מחיר, באופן ובזמן שנכונים לנו", אמר גנץ, שהדגיש שישראל ניצבת גם בפני המשך המלחמה בעזה ובצפון.
גם שר הביטחון יואב גלנט, שביקר אתמול בסוללת "חץ 3", אותת שישראל לא בהכרח תפנה לתגובה מהירה: "יחד עם ארה"ב ומדינות נוספות הצבנו ברית חזקה ועוצמתית. התוצאה היא בלימה מוחלטת של האיומים, למעט שוליים מאוד, מאוד קטנים. יש לנו כאן הזדמנות לייסד ברית אסטרטגית כנגד האיום החמור הזה של איראן, שמאיימת לשים על הראשים של הטילים האלה חומרי נפץ גרעיניים. ארה"ב, ישראל ובעלות הברית שלה עומדים כתף אל כתף להגן כנגד האיום הזה".
אלא שבאגף הימני של הקואליציה נשמעו אתמול קולות מנוגדים לחלוטין. "הגנה מרשימה עד עתה - עכשיו צריך תגובה מוחצת", אמר השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. "אסור שהתגובה של ישראל תהיה דרדל'ה, בסגנון הפצצות הדיונות שראינו בשנים הקודמות בעזה. תפיסות ההכלה והמידתיות הן תפיסות שעברו מהעולם ב-7 באוקטובר. כדי לייצר הרתעה במזרח התיכון - בעל הבית חייב להשתגע".
השר סמוטריץ' פירסם סרטון שבו אמר, בין השאר: "אנחנו אחרי לילה משמעותי וההתנהלות שלנו בעקבותיו תעצב את המזרח התיכון ואת ביטחונה של מדינת ישראל. עכשיו, עיני כל המזרח התיכון והעולם כולו נשואות למדינת ישראל. אם התגובה שלנו תהדהד בכל המזרח התיכון דורות קדימה - ננצח. אם נבליג חלילה, נכניס את עצמנו ואת ילדינו לסכנה קיומית מיידית. גורלנו בידינו. זו העת למנהיגות שמסוגלת להשיב את ההרתעה ושיש לה את האומץ להשיב את הביטחון לאזרחי ישראל, לא בסיסמאות, במעשים".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר: "תגובה רופסת מול התוקפנות האיראנית חסרת התקדים היא המשך הקונספציה המיושנת של היגיון סביר מול טרוריסטים אכזריים. זה נכשל מול חמאס וקיבלנו את 7 באוקטובר, זה נכשל מול חיזבאללה שתוקפים אותנו ללא הרף והביאו לפינוי תושבי הצפון, וזה ייכשל מול איראן, שלא היססה לתקוף את ישראל באופן ישיר".
ההחלטה שצפויה ישראל לקבל – להגיב מיד ובעוצמה לאיראן, או להכיל את המתקפה הנוכחית ולהגיב בהמשך – מעוררת דאגה רבה ברחבי העולם, שחושש מהסלמת המצב.
גורם בבית הלבן דיווח לסוכנות הידיעות "רויטרס" שהנשיא ביידן אמר לנתניהו שארצו לא תשתתף במתקפה נגדית באיראן.
בנוסף, אתמול קיבל שר החוץ ישראל כ"ץ פנייה בהולה משר החוץ הבריטי דיוויד קמרון ומשר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה, שמדינותיהם היו מעורבות באופן אקטיבי בסיכול המתקפה האיראנית אתמול. שר החוץ הצרפתי הביע תמיכה בישראל, גינה נחרצות את התוקפנות האיראנית, אך הביע חשש ממשי מהסלמה אזורית.
שר החוץ הבריטי, קמרון, אמר: "איראן אומרת שאם תגיבו, התגובה שלהם תהיה גדולה יותר. אני חושב שהדבר החכם יהיה לא להגיב ולמנוע הסלמה. הראתם בצורה הטובה ביותר שאיראן היא התוקפן - כחבר שלכם אני מבקש שלא תגיבו".
השר כ"ץ הודה לשניים על עזרתם הפעילה בסיכול המתקפה וביקש מהשניים: "זה הזמן שלכם להחליש את איראן - ישראל מצפה מידידיה לבלום את התוקפנות של איראן גם באמצעות הכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור, הטלת סנקציות כואבות על פרויקט הטילים האיראני, ולחצים כלכליים שיבלמו את הפרוקסיז שאיראן מפעילה בכל האזור".