בימים האחרונים פירסמו אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נתונים חדשים על אודות היקף העסקאות לרכישת דירות בחודש פברואר האחרון, אשר הצביעו על מגמת התאוששות לאחר הקיפאון בחודשי המלחמה, בעיקר ברכישת דירות חדשות. לפי האוצר נרשמה עלייה של כ-44% במספר הדירות החדשות שנרכשו בפברואר לעומת אשתקד, ולפי הלמ"ס מדובר בעלייה של כ-41%.
מהנתונים עלה עוד כי תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירות רשם עלייה חדה של 40% לעומת אשתקד, בעוד שדוחות המע"מ הצביעו על ירידה של 9% בתזרים בפועל. מדובר בממצא שיש בו כדי לרמז על מבצעי המימון המפתים שמציעים היזמים והקבלנים לרוכשי הדירות, שנועדו לשכנע אותם לחתום על חוזי מכר ובכך לצמצם את מלאי הדירות הלא מכורות, שאכן הצטמצם בחודש פברואר.
בענף הנדל"ן מזהים שעיקר הרוכשים של אותן דירות אלה הזוגות הצעירים, שזנחו בינתיים את תוכניות דירה בהנחה והעדיפו לקחת את הסיכון ולרכוש דירה במבצע. "הנתונים מראים שזוגות צעירים רבים מראים סימני התייאשות מהתוכניות הממשלתיות, דוגמת מחיר למשתכן, והבינו שמבצעי המימון שנותנים היזמים מאפשרים להם הזדמנות לדריסת רגל בשוק הנדל"ן", אומרת טלי שרון, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת רם אדרת. לדבריה, "כך נוצר סוג חדש של משקיעי נדל"ן שרוכשים את דירתם הראשונה – להשקעה. אנחנו קוראים להם האקסליסטים – צעירים בגילאי 20 פלוס, שמגיעים עם קובץ אקסל מפורט. אם יש להם הון התחלתי, הם יכולים להשקיע בדירה וכדאי שיעשו זאת לפני שהמבצעים יסתיימו והמחירים יעלו. מצד שני, למרות האקסלים, לא כל עסקת 20%-80% רלוונטית והם לעיתים עלולים ליפול לטעויות קלאסיות של משקיעים ראשונים. לדוגמה, לרבים מהם יש נטייה ללכת עם הזרם ולהשקיע איפה שהם קראו או ראו שאחרים משקיעים".
יובל חיימזון, סמנכ"ל מכירות בחרת אינהאוס שיווק פרויקטים, מחזק את הדברים: "הרוכשים נהנים מתנאים שלא היו בעבר, ולא בטוח שיישארו כאן לעוד הרבה זמן. אותן הטבות מציבות רף כניסה נמוך יותר לעסקאות, דבר המושך הרבה זוגות צעירים, אבל הם צריכים לוודא שיש להם יכולת להשלים את העסקה, גם אם יפגשו את הבנק רק עם קבלת המפתח. חשוב להבין שתנאי המימון שמציעים היזמים עלולים לפתות גם את מי שלא יכול להשלים את העסקה, וחשוב לשים לב לזה".