השבועון “אקונומיסט” מכנה את המתקפה האיראנית "פשלה אסטרטגית" שפגעה באינטרסים של חמאס, חיזבאללה ואיראן עצמה ולא פגעה כלל בישראל. אבל מדוע? מדוע ישראל לא נפגעה משיטפון הטילים האיראני? עורכי השבועון, כמו קוראיו, יודעים את התשובה: הודות לכוח הייחודי העומד לרשותה, הוא כוח המוח הישראלי. המוח שהמציא את מערכי ההגנה האווירית הרב-שכבתיים שאין דומים להם בעולם, את השיפורים האיכותיים בביצועי מטוסי התקיפה תוצרת ארה"ב, את טכנולוגיות המודיעין וזיהוי הסיכונים הייחודיות והמדויקות ואת כלי הבינה המלאכותית המסוגלים לחזות פני עתיד סוער ועוד ועוד מנפלאות התבונה המקומית.
ההמצאות, הפתרונות והיישומים הללו לא נולדו בחלל ריק, לא צמחו מהברקה של גאון יחיד ומלאכי שרת לא הביאו אותם על כנפיהם. הם פרי השקעה במדע, מהתיאורטי עד היישומי, מהבסיסי עד המתוחכם ביותר. בלי פרצות הדרך המדעיות הישראליות שתורגמו על ידי מהנדסים לאמצעי הגנה צבאיים רבי–עוצמה, לא היינו היום נושמים לרווחה, הולכים לעבודה, ממשיכים לתכנן את החופשות. היינו נודדים בין הריסות ובתי הקברות.
העלות הכלכלית של הפעלת כלי הגנה ויירוט אלו בהצלחה של 99.4%, מספר ששובר את סקלת ההישגים, בטלה בשישים מול הנזק שנמנע, גם הכלכלי, גם המוראלי וגם הלאומי. בלילה גורלי אחד הסתבר עד כמה גבוהה התשואה מההשקעה המתמשכת בעליונות מדעית–טכנולוגית של צבא ההגנה לישראל על חייליו וקציניו. עליונות הבאה לידי מימוש מלא כשקונצפציות אנושיות לא חוסמות אותה. אילו בלילה שבין 6 ל–7 באוקטובר אשתקד היו מקבלי ההחלטות במערכת הביטחון סומכים על הממצאים של מודלי מודיעין מתקדמים לאיסוף ועיבוד נתונים שנבנו במאמץ טכנולוגי רב, הם לא היו הולכים לישון בלי לנקוף אצבע. אבל ההשקפה השגויה ולפיה לחמאס אין כוונות התקפיות כלפי ישראל, הוא מתעניין רק בכמות הדולרים הנכסים לרצועת עזה ולכן הוא בחינת "נכס לישראל" – השקפה שהייתה נחלת הצמרת הלאומית של המדינה – הועדפה על פני הטכנולוגיה והמדע וביטלה את ממצאי המודלים כ"לא מעמיקים". התוצאה הטרגית ידועה.
לבל נשלה את עצמנו: אויבינו מודעים לעליונות המדעית–טכנולוגית של ישראל ומתאמצים לסגור את הפער. עד כה, ללא הצלחה. אבל לא לעולם חוסן. וזה מוביל לשאלה מה התגובה הישראלית ההולמת על המתקפה האיראנית בלילה בין 13 ל–14 באפריל שהוכשלה במאה אחוזים – ושבניגוד לכל מיני תיאוריות קונספירציה חדשות, כוונה מהתחלה להרוג עד כמה שאפשר יותר ישראלים ולהרוס עד כמה שיותר תשתיות? הנה היא, התגובה: ההכפלה והשלשה של תקציבי המוסדות להשכלה גבוהה, של תקציבי המדע והמדענים, של מכללות טכנולוגיות, של מעבדות ומוסדות מחקר ופיתוח, של יחידות ביטחוניות המטפחות חשיבה מדעית, טכנולוגית והנדסית. כי כוח המוח שלנו הוא כוח ההכרעה שלנו ואין לו תחליף.
גם חלוקת המשאבים הלאומיים בין מימון ההשכלה, המחקר והפיתוח לבין תקצוב הישיבות והכוללים ברורה כעת וחדה: זו הבחירה בה”א הידיעה בין לחדול לבין להיות מדינה עוצמתית ומוגנת. צה"ל לא צועד על לימודי קודש, הוא צועד על מדע.