ישראל החליטה: המתקפה האיראנית תיענה בתגובה. בינתיים, נמשכים הדיונים מאחורי הקלעים - כשהשאלות הן איך תגיב ישראל, ומתי. עם זאת, ככל שעובר הזמן, גוברים הקולות שתוהים האם בכלל נכון לתקוף. עמדת מערכת הביטחון לא השתנתה, ותומכת בתגובה.
1 צפייה בגלריה
yk13888955
yk13888955
(הנפל שהציג דובר צה"ל לתקשורת הזרה. "איראן תיענש" | צילום: אמיר כהן, רויטרס)
למרות שבישראל התחייבו בפני האמריקאים שיעדכנו אותם מבעוד מועד לפני הוצאה לפועל של התגובה המובטחת, גורם בכיר בארה”ב אמר אתמול לרשת CNN כי לא בטוח שוושינגטון אכן תקבל התרעה על תקיפה אפשרית נגד איראן. לדברי הגורם, ישראל לא עידכנה באופן רשמי עד כה את ארה"ב בתוכניות התגובה שלה, וגם לא בנוגע למועד שבו הן ייצאו לפועל. "אנחנו מקווים שהם ייתנו לנו התרעה כלשהי, כדי שנוכל להיערך להגנה על אנשינו (שמוצבים במזרח התיכון), לא רק מבחינה צבאית אלא גם מבחינה דיפלומטית", אמר והדגיש כי "אין שום ערובה" לכך שישראל אכן תספק את אותה ההתרעה.

הלחץ הבינלאומי

הלחץ הבינלאומי על ישראל שלא לבצע את התקיפה גובר. גורם ישראלי אמר כי ישראל נחושה להגיב למתקפה, אך גם מעוניינת שלא להביא למלחמה ולא לסדוק את התמיכה.
שר הביטחון יואב גלנט הדגיש אתמול כי לאחר שהאיראנים נכשלו בהתקפה, הם ייכשלו גם בהרתעה ולא ימנעו ממדינת ישראל לפעול נגד כל ניסיון התעצמות ברחבי המזרח התיכון. "גם כאשר המלחמה נראית בגזרות אחרות, המשימה שלכם לא פוסקת", אמר ללוחמים בגבול הצפון. "האיראנים לא יצליחו לממש משוואה שונה של הרתעה מול מדינת ישראל”, אמר ללוחמים בגבול הצפון. עם זאת, בדבריו לא הייתה הבטחה מפורשת לתגובה ספציפית למתקפה האיראנית. בשיחה עם עיתונאים זרים, הציג דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי טיל שנפל בחופי ים המלח, ואמר: "איראן תיענש".
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק שוחח עם רה"מ נתניהו והפציר בו שלא לתקוף את איראן. "איראן טעתה בחישוב והיא מבודדת על הבמה העולמית, ה-G7 מתאם תגובה דיפלומטית", אמר סונאק והדגיש ש"הסלמה היא לא באינטרס של אף אחד, ורק תעמיק את חוסר הביטחון במזרח התיכון”.
גם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן שוחח עם בני גנץ ועם ראש ממשלת קטאר. דובר משרד החוץ האמריקאי: "אנו לא רוצים לראות הסלמה”.
שרי החוץ של האיחוד האירופי שוקלים להטיל סנקציות על איראן. הם התכנסו למפגש מקוון, שבסופו הדגיש הנציג העליון ז'וזפ בורל שהשרים הביעו גינוי למתקפה, אישררו את המחויבות לביטחון ישראל והדגישו מחויבותם למנוע הסלמה.

ברית רוסיה-איראן

שיתוף הפעולה בין מוסקבה לטהרן העמיק בזמן המלחמה באוקראינה, והשבוע הברית ההדוקה התבטאה גם בתמיכה שהעניקה רוסיה למתקפה על ישראל. בקרוב, הקרמלין צפוי לספק מטוסי קרב חדישים לטהרן, וכן מערכות הגנה אווירית חדשות.
שיתוף הפעולה מבטא שינוי באופי היחסים בין המדינות. אם בעבר הייתה זו רוסיה שסיפקה לאיראנים מערכות נשק, כיום מדובר ביחסים דו-צדדיים מהבחינה הזו, ולא פחות חשוב – היחסים היום כוללים גם שיתוף פעולה טכנולוגי נרחב.
המערב - ובעיקר ארה"ב ונאט"ו - הוא אויב משותף לרוסיה ואיראן. המלחמה באוקראינה מסייעת לצדדים ללמוד "תוך כדי תנועה" ולהפיק לקחים. שיתוף הפעולה בין המדינות משרת את האינטרסים של שתיהן, ומסייע מאוד לטהרן לשפר את מעמדה כאמור משותפה זוטרה לשותפה אסטרטגית.

המעורבות הסעודית

עדיין לא ברור מה היה תפקידה המלא של סעודיה בסיכול המתקפה האיראנית - אבל אתמול נודע כי יורש העצר הסעודי שבר את חרם השתיקה מול עבדאללה מלך ירדן, והתקשר אליו יומיים לפני התקיפה. זאת, מיד אחרי שאיראן עידכנה את נסיכויות המפרץ וסעודיה ש"הולך להתרחש משהו" מול ישראל, והתחייבה לא לפגוע במדינותיהם. בינתיים, כווית, קטאר ועומאן סירבו לשתף פעולה עם הקואליציה שהקימו האמריקאים, אבל התחייבו "להעביר בשקט מידע חיוני לארה"ב".
ואכן, סעודיה העבירה מידע מודיעיני על איראן וכוונות התקיפה, וציינה את המועד שהועבר אליה בעדכון מטהרן.
מידע חדש שהתפרסם אתמול במדינות העולם הערבי חושף כי את מרבית הכטב"מים והמל"טים מעל שמי ירדן - הפילה ישראל. אולם גם ירדן, בריטניה, צרפת וסעודיה היו שותפות בהפלתם.
עוד נודע אתמול כי התנהל מעקב סמוי אחרי הטילים והכטב"מים האיראניים מרגע שיגורם מבסיסי חיל האוויר באיראן. מרכז הבקרה והמעקב האמריקאי העביר את המידע על הגיחות מאיראן ליחידות חיל האוויר של ירדן, ישראל, סעודיה ואיחוד האמירויות. "תפקידה המלא של סעודיה יישאר חסוי לפי שעה", מבהירים בכירים אמריקאים. לעומתם, אזרחים סעודים מביעים ברשתות "שמחה והבנה מלאה" לחלקה של סעודיה במתקפה נגד איראן.
סעודיה כבר הודיעה לירדן כי תתייצב לצידה אם האיראנים יממשו את איומים לתקוף את הממלכה בגלל תרומתה לסיכול המתקפה האיראנית על ישראל.