כשהבת האמצעית של סא"ל (במיל') אושרת גוזלן אמרה לה "אמא, אני לא אהיה כמוך", גוזלן ענתה לה: "מספיק אחת כמוני בעולם, תהיי הגרסה הכי טובה של עצמך".
האמת היא שגוזלן טועה. העולם זקוק לעוד ועוד נשות חזון ויזמיות כמוה, שיכולות לזהות צורך ולהמציא לו מענה שמעניק לציבור רווחה משמעותית.
1 צפייה בגלריה
yk13889789
yk13889789
(צילום: movement)
היא בת 46, נשואה ואמא לשלושה, מתגוררת ברחובות. לא מזמן, לאחר קריירה צבאית מרשימה בתחום הרפואה, השתחררה מתפקיד האחות הראשית של צה"ל, שאותו מילאה כארבע שנים. "מלחמת חרבות ברזל הביאה לידי ביטוי את כל הניסיון והידע שצבר חיל הרפואה לאורך השנים בהצלת חיים בשדה הקרב", היא אומרת, "גם אני, כפורשת טרייה מהמערכת שהיום משרתת במילואים, מסתכלת בהערצה על הרופאים והרופאות הצבאיים, וכמובן האחיות הצבאיות וכל הצוותים שממלאים את תפקידם באופן שעיני העולם נשואות אליו. ההישגים בהצלת חיים ובהצלה של פצועים בני-הצלה פשוט מדהימים, כולל כאלה עם פציעות קשות שבעבר לא היו מצליחים לשרוד. הדבר נובע מידע וניסיון ארוכי שנים ברפואת קרב וגם מטכנולוגיות חדשות, למשל לעצירת דימומים, שהוכנסו לשדה הקרב. אנחנו צריכים להיות מאוד גאים במערכת הבריאות של הצבא והמדינה שלנו".
ההערכה שלה לעולם הרפואה נבטה כבר בנעוריה לאחר שעקבה אחר האופן שבו אמה סעדה את דודתה, אשר חלתה בסרטן השד. מתוך העצב והאובדן, הנערה הצעירה ממעלות הבטיחה לעצמה שתעשה הכל כדי לתרום למציאת התרופה לסרטן. כשהתגייסה, היה לה ברור שרפואה היא הכיוון. תוך כדי השירות כאחות צבאית היא יצאה לקורס קצינים, התקדמה בתפקידי ניהול ומטה בחיל הרפואה, עד שהגיעה להיות האחות הראשית בצה"ל, בדרגת סגן אלוף.
התפקיד המרשים והתובעני זימן לה אתגרים וחוויות רבים מספור: בזמן הנסיגה מלבנון היא קלטה את חיילי צד"ל; כקצינה צעירה היא השתתפה במשלחת הסיוע ההומניטרית שנשלחה לסייע במהלך רעידת האדמה בהודו – "מעמד מכונן ומשמעותי שגרם לי להתאהב עוד יותר במקצוע ובחיל הרפואה", היא אומרת; התחנה הבאה הייתה הצבה כאחות בחדר מיון בבית חולים שהוקם ביפן אחרי הצונאמי; ולקינוח היא סחבה את אלונקת האחות הראשית של צה"ל בתקופה המאתגרת של מגפת הקורונה. במקביל היא נלחמה למען הרחבת הסמכויות של האחיות גם בצבא, בדומה למה שקרה בשנים האחרונות במגזר האזרחי.
ואת השליחות הזו היא ממשיכה כיום עם המיזם שהגתה והקימה – "וונדר", אפליקציה ייחודית שמחברת בקליק אחד בין מי שמחפשים אחות פרטית לבין אחיות ואחים שמגיעים לביקורי בית ומעניקים טיפול פרטני רצוף. בכך מכניסה גוזלן, לראשונה, את האחיות והאחים בישראל לשוק הפרטי.
היא מסבירה שתפקיד האחיות בישראל התפתח בשנים האחרונות בצורה בלתי רגילה, גם בעולמות חדרי הניתוח וגם בעולמות של מומחיות קלינית. בניגוד לעבר, אחיות נהנות כיום מסמכויות רחבות ומעניקות שירותים רפואיים באופן עצמאי, ללא תלות בהחלטות רופא, ונחשבות למומחיות קליניות שמלוות את הטיפול. רואים את זה, למשל, בעולם הגריאטריה, שם אחיות ממש מנהלות את הטיפול על כלל ההיבטים שלו, בעולם הסוכרת שדורש ליווי וניהול של הטיפול, וכמובן בעולמות הפוריות, ליווי לאחר לידה ועוד.
"אם את רוצה כיום להזמין רופא פרטי הביתה, את יודעת איך", אומרת גוזלן, "אבל איך תזמיני אחות פרטית? אי-אפשר להזמין אחות פרטית הביתה. זה או ללכת למוקד רפואה דחופה, או ללכת למיון. אין דבר כזה, למשל, שאחות מגיעה אלייך הביתה ומזריקה לך וולטרן, או מוציאה לך תפרים אחרי ניתוח, או מלמדת אותך לטפל בתינוק שרק נולד. עכשיו, בזכות 'וונדר', זה אפשרי".
למה זה קורה רק עכשיו? "כי האחיות חוששות", היא מסבירה, "הן כל החיים נמצאות בסקטור הציבורי, וכמו כל דבר אחר, המעבר לסקטור הפרטי כרוך בפחדים ולוקח זמן להיכנס אליו". אז היא נותנת להן יד ודוחפת אותן קדימה, תוך שהיא דואגת לטפל בכל מה שעשוי להוות מכשול: גביית תשלום, ראיית חשבון, ענייני מינהלה. הכל כדי שהאחות תוכל להתמקד רק במישור הקליני. ולראיה, יש כבר 800 אחיות שנרשמו ומוכנות לתת שירות בפריסה ארצית".
מה תגובת המטופלים?
"עד כה נתנו טיפולים בעיקר בעולמות של פוריות, טיפולים ומעקב אחרי ניתוחים, הוצאת תפרים, טיפול בפצעים בגוף ועוד. שביעות הרצון גבוהה, כי החיבור פשוט והוא חוסך למטופלים הגעה למרפאה. הם גם מרוצים מכך שאחות קבועה מלווה אותם בתהליך".
באופן כללי, אנחנו נמצאים בעידן שמכניס יותר ויותר שירותי רפואה הביתה.
"נכון. בשנים האחרונות כובד הטיפול עובר מבתי החולים לקופות החולים ולקהילה, ומכאן קצרה הדרך לעבור הביתה עם אשפוזי בית ומענה קליני למי שאינו מטופל מורכב – כמו נשים בטיפולי פוריות, נשים אחרי לידה שרוצות סיוע והדרכה, מעקבי היריון וכדומה, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה".
אז איך מזמינים אחות הביתה? נכנסים לאפליקציה, מזינים שם את הצורך הרפואי, והאלגוריתם החכם יודע להתאים את האחיות והאחים עם הידע, ההכשרה והניסיון הקליני שהמטופל צריך, בזמן ובמקום שהוא מבקש, ואז נוצר מאץ' שמוביל לטיפול מקצועי לטווח ארוך.
"אנחנו אנשי מקצוע שמתעסקים בבריאות של בני אדם, ולכן אנחנו בוחרים למיזם את האחיות הכי מקצועיות", מסבירה גוזלן,
"יש לנו תהליך קבלה מאוד משמעותי, ולא כל אחת או אחד מתקבלים. חשוב לנו שיהיה ידע וניסיון קליני. אלה אחיות שרובן עובדות במגזר הציבורי ומבקשות בזמנן הפנוי להעניק למטופלים שירות רפואי מקצועי, איכותי ובטיחותי בבית, ולפעמים גם בבתי חולים".