"הייתי בבית ושמעתי פיצוץ מאוד חזק מכיוון המתנ"ס. יש לי תיק רופא נייד בבית, לקחתי אותו ורצתי לזירה. הגעתי ראשון ונתקלתי בזירה קשה מאוד". כך תיאר אתמול רס"ם כארים סולטן, תושב הכפר הבדואי ערב אל-עראמשה, את מה שאירע במתנ"ס ביישוב, שמשמש למגורי חברי כיתת הכוננות ואנשי המילואים שנמצאים ביישוב.

2 צפייה בגלריה
( צילום: גיל נחושתן)
סולטן משרת כראש משמרת במרחב דוד, במחוז ירושלים של המשטרה. "היו הרבה פצועים בתוך המתנ"ס", סיפר. "התחלתי להזעיק עזרה ראשונה, ואז הייתה עוד נפילה. בחור מהיישוב שהיה במכונית שלו נפצע. רצתי אליו, חילצתי אותו, ותוך כדי החילוץ הייתה עוד פגיעה וגם אני נפצעתי ברגליים, מרסיסים".
המתקפה אתמול על ערב אל-עראמשה, הכפר שצמוד לגדר גבול לבנון, החלה סמוך לשעה 13:00. שני טילי נ"ט נורו לעבר המתנ"ס בכפר, שבו שהו לוחמי חטיבת המילואים עציוני (חטיבה 6). הטיל הראשון פגע במתנ"ס וזה שאחריו פגע במכונית שהייתה בסמוך. בזמן שהשוהים במתנ"ס רצו למרחב מוגן, פגע בו כטב"ם הנפץ.

2 צפייה בגלריה
yk13891375
yk13891375
הכריזו על אירוע רב-נפגעים. המרכז הרפואי לגליל בנהריה, אתמול | צילום: רוני אלברט

בצה"ל מתחקרים מדוע הכטב"ם לא יורט, אך ככל הנראה הסיבה היא שהשיגור ממרחק קצר כל כך, כאשר לכטב"ם אין כמעט מעוף, מהווה אתגר משמעותי עבור מערכות היירוט.
התוצאה הייתה קשה מאוד: 18 אנשים נפצעו, מתוכם 1 באורח אנוש, ארבעה באורח קשה, והשאר במצב קל עד בינוני. 14 מתוך הפצועים הם לוחמי מילואים ואנשי כיתת הכוננות.
כוחות מד"א שהגיעו למקום פינו את הפצועים – שספגו בעיקר פגיעות הדף ורסיסים – למרכז הרפואי לגליל בנהריה. "עם קבלת ההודעה על הגעתם הצפויה של הפצועים, נערך המרכז הרפואי בהתאם במלר"ד (מחלקה לרפואה דחופה) ובחדר ההלם, עם צוותים רפואיים וסיעודיים רבים", אמר סגן מנהל המרכז הרפואי לגליל, ד"ר צבי שלג. "עם קליטת הפצועים הרבים, הוכרז נוהל אר"ן (אירוע רב-נפגעים). כמה מהפצועים יזדקקו ככל הנראה לכמה ניתוחים ואנו נערכים להמשך טיפול ואשפוז".
בחיזבאללה מיהרו לקחת אחריות על הפגיעה, וכך גם על ירי שבוצע למירון, שלא גרם לנזק או לנפגעים. על פי חיזבאללה, הוא ירה "טילי נ"ט וכטב"ם תקיפה". מקור בחיזבאללה מסר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד": "הפעולות שלנו יכאיבו יותר לאויב אם הוא ימשיך בהסלמה - אם זה מבחינת נשק מתקדם, או מבחינת המטרות".
ההערכות בצה"ל הן שהמתקפה אתמול על המתנ"ס – שהייתה מעין מארב משולב של טילי נ"ט וכטב"ם לעבר ריכוז של חיילים – בוצעה כתגובה על חיסולם מהאוויר של שני בכירי חיזבאללה שלשום, מפקד גזרת החוף של הארגון איסמאעיל יוסף באז, ומוחמד חוסיין מוסטפא שחורי, מפקד יחידת הרקטות והטילים של הגזרה המערבית בכוח רדואן.
מיד לאחר הפגיעה במתנ"ס אתמול תקף צה"ל את מתחמי השיגור וגם מתחם צבאי בעיטא א-שעייב שבו היו אנשי חיזבאללה. בנוסף, מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים ותשתית טרור של חיזבאללה במרחבים א-נאקורה ויארין שבדרום לבנון. אמש דיווח כתב רשת "אל-מנאר" הלבנונית, שמזוהה עם חיזבאללה, על תקיפה אווירית בעיירה איעאת בלבנון, שבאזור בעלבכ.
על אף קרבתו של הכפר ערב אל-עראמשה ללבנון, רבים מאוד מתושביו סירבו להתפנות עם פרוץ המלחמה, בניגוד לשאר היישובים בגזרה. גם מתוך אלה שהתפנו, רבים מאוד חזרו להתגורר בכפר. "המצב קשה מאוד", אמר אתמול פאחי עלי, תושב הכפר. "אנחנו צריכים להיות גולים בתוך המדינה? מצד שני, אין לנו פתרונות קסם. חמישה חודשים שהינו בבית מלון, כמה אפשר להכניס כפר שלם לבית מלון? זה יותר מדי. חלק מהאנשים התחילו לשכור בכספם בכל מיני מקומות בפנים הארץ. עכשיו יש חלק שכוחותיהם, גם הכלכליים וגם הנפשיים אזלו, והם חזרו לכפר. זה מצב מאוד לא סימפטי, זה מאוד מדאיג אותנו. להתמודד במצב מלחמה, ולדאוג לתושבים, עם ילדים ועם מבוגרים. זה מצב לא רגיל, מצב מאוד קשה".
פאוזי ג'ומעה, שאחיו נפצע באורח קל בפגיעה במתנ"ס, הגיע אתמול כדי להיות לצידו בבית החולים. "חיזבאללה מפגיז אותנו כבר מתחילת אוקטובר", אמר אתמול. "זה מדהים. אני רוצה לפנות למדינת ישראל, לממשלת ישראל, ולהגיד להם: אתם צריכים להתעורר. חצי שנה אתם מתעסקים עם שני ארגונים רצחניים, שמה שמעניין אותם זה רק לרצוח ולהרוג אנשים. ואתם רואים את זה לא מהיום ולא מאתמול. אנחנו פשוט נמצאים במלחמת התשה. ביבי נתניהו צריך להתעורר, יחד עם הממשלה שלו, ולהגיע למצב שדי עם הירי הזה. אנחנו רוצים ש-80,000 התושבים יחזרו לבתיהם בצפון. אתה רואה את הצפון, והלב כואב. היום הוא ריק. הוא ריק במקום שיהיו בו מטיילים שיראו אותו פורח. הממשלה צריכה להתעורר ולתת את המכה לארגון הרצחני הזה. את חיזבאללה לא מעניין אם זה כפר ערבי או יישוב יהודי, אנחנו חוטפים. וזה המסר שצריך להגיע לממשלה הזאת".