חיילים וחיילות רבים עמדו מתחילת המלחמה במראות קשים ביותר שעלולים להותיר בהם טראומה. על פי נתוני אגף השיקום, 2,100 מהחיילים שנפצעו במלחמה מתמודדים עם תגובה נפשית – ובאגף השיקום של משרד הביטחון מתקשים לגייס פסיכיאטרים, בעיקר בפריפריה.
תקציב אגף השיקום אמנם גדל מאז תחילת המלחמה ב-1.8 מיליארד, אלא שכפי שמציינת לימור לוריא, סמנכ"לית וראשת אגף שיקום נכים במשרד הביטחון, "12 אחוזים מהתקנים שקיבלנו לא אוישו". לדבריה, "עיקר הקושי הוא לגייס רופאים לאגף השיקום. בפריפריה יותר קשה".

חיילים שהיו בנובה

לוריא התייחסה גם לפרסום ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet שלפיו החיילים ששהו במסיבת נובה נותרו ללא מענה. "כרגע החיילים שהיו בנובה משרתים בצה"ל", היא טענה.
"כל עוד הם בשירות אז הם באחריות צה"ל והם מקבלים את מלוא הטיפול מצה"ל וברגע שהם משתחררים הם נכנסים לאגף השיקום. אלו הם לא פצועים שאני יכולה להתייחס לטענות שלהם. הם לא מטופלים על ידינו".
התדרוך של אגף השיקום נערך על רקע הסמיכות לחג הפסח וליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל – שעשויים להיות רגישים במיוחד עבור הלוחמים לשעבר, בני משפחותיהם והמתמודדים עם פוסט-טראומה. יש לציין כי בהתאם להערכה שכבר פורסמה, באגף השיקום נערכים לקליטת כ-20 אלף פצועים חדשים עד סוף 2024. כ-8,000 מבין הפצועים שייקלטו בעתיד שהם כ-40 אחוזים עשויים להתמודד עם תגובות נפשיות שונות כמו חרדה, דיכאון, פוסט-טראומה ותסמינים נוספים.
הימים שבין חג הפסח ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל עלולים להיות רגישים במיוחד עבור המתמודדים עם פציעות נפשיות. אגף השיקום נערך עם מענים מיוחדים לפצועי ופצועות צה”ל נוסף לאפשרויות הטיפול והשיקום הקיימות לאורך השנה.

קוראים לערנות

לצד המענים הטיפוליים וכדי לעורר מודעות לרגישות המיוחדת בימים אלו, יוצא האגף בקמפיין הקורא לבני משפחות הפצועים ולציבור הרחב לגלות ערנות למצוקות, שעלולות להחריף, ולפנות לסיוע.
במשרד סיפרו על מגוון המענים שניתנו מאז 7 באוקטובר, אך קראו גם לציבור לשים לב ולהיות ערניים למצוקות נפשיות בקרב החיילים והחיילות.
נועה רופא, מנהלת השירותים הפסיכוסוציאליים באגף: "ימי החגים מציפים תחושות בקרב נכי צה"ל של בדידות וכאב. אנחנו מבינים שזה לא רק יכול להעצים תופעות קיימות אלא גם להביא לתופעות חדשות ואחרות, מקרים קיצוניים ומחשבות אובדניות. זה מציף כאב נפשי שהרבה פעמים הפצועים לא יכולים לסבול אותו".
עו"ד עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל, מסר בתגובה: "המספרים האדירים של פצועי הגוף והנפש ממלחמת חרבות ברזל אמורים להדיר שינה מעיניו של כל נבחר ציבור בישראל. ועדיין, על אף המאמצים שנעשים באגף השיקום במשרד הביטחון, המערכת אינה ערוכה כראוי לקליטת עשרות אלפי פצועים וליוויים לאורך תהליך השיקום הארוך. רפורמת 'נפש אחת' שאושרה לפני שלוש שנים תקועה, ואם משרדי הממשלה לא יתעוררו במהרה ויקדמו אותה, את ההשלכות נרגיש כולנו".
נועה רופא, מנהלת השירותים הפסיכוסוציאליים באגף השיקום: "ימי החגים מציפים תחושות בקרב נכי צה"ל של בדידות וכאב, שיכולים לגרום לתופעות קיצוניות ומחשבות אובדניות. זה מעלה כאב נפשי שהרבה פעמים הפצועים לא יכולים לסבול אותו"