המשבר בתעשיות הבנייה מחריף: על רקע המצב הביטחוני, המחסור החמור בעובדים והאיום בחרם מטורקיה על יבוא מוצרי גלם לענף הבנייה, ל"ממון" נודע כי ענף תעשיות הבנייה נערך לאובדן של כמיליארד שקל בכל חודש. בישיבת חירום של תעשיות הבנייה בישראל, שנערכה בשבוע שעבר על ידי התאחדות התעשיינים בראשות ד"ר רון תומר, הוצגו דרישות ההתאחדות מהממשלה לטיפול במשבר.
1 צפייה בגלריה
yk13892265
yk13892265
(צילום: דנה קופל)
נזכיר כי כפי שפורסם לראשונה ב"ממון", מאז פרוץ המלחמה היקף פעילות תעשיות הבנייה בישראל, הכולל כ-200 חברות, צנח בכ-55%. המפעלים שנפגעו הם יצרני חומרי ומוצרי בנייה מכל רחבי הארץ, המייצרים ומספקים מוצרים לאורך כל שרשרת הערך של משק הבנייה: ממחצבות חצץ וחול, דרך יצרני בטון ואספלט ועד יצרני לוחות חשמל ודלתות. היקף הפעילות של ענפי תעשיית הבנייה נאמד בכ-25 מיליארד שקל בשנה.
בהתאחדות העריכו בישיבת החירום שככל שלא יהיה תיעדוף של רכש "כחול לבן" ולא יהיו מספיק עובדים באתרי הבנייה, הרי שתוך מספר שבועות מפעלי תעשייה מהענף יצטרכו לדומם קווי ייצור לחלוטין. בחטיבת הבנייה בהתאחדות התעשיינים הציגו לממשלה מספר צעדים שיכולים לסייע לענף לצלוח את המשבר.
בין הצעדים: חיזוק ההעדפה לתוצרת הארץ – קביעה כי רק ישראל תשקם את ישראל; הסדרת סחר הוגן מול טורקיה. בהתאחדות טענו כי "הגיעה העת להטלת היטלים ומכסים על יבוא מוצרי הבנייה מטורקיה לישראל"; הסטת הרכש הציבורי והפרטי לשוק המקומי לנוכח העובדה שקצב הבנייה ירד ב-50%; לאפשר הגעה מהירה של עובדים זרים לענף הבנייה ולתעשיית הבנייה, ללא תנאי שכר מופרזים; הנחה משמעותית של 25% בחיובי הארנונה לחברות בענף שמראות ירידה בפעילות/במחזור בדומה לתקופת הקורונה; מסלול פיצוי מיוחד שמאפשר הארכת מסלול הפיצויים והחלתו מינואר 2024 לענף.
אלי כהן, מנכ”ל תרמוקיר תעשיות ויו"ר איגוד תעשיות הבנייה בהתאחדות התעשיינים, אמר ל"ממון" כי "מאות חברות מתעשיות הבנייה סובלות כבר למעלה מ-6 חודשים מירידה של 50% בהיקף המכירות. אם המצב יימשך, עבור חלק מהחברות ייגרם נזק בלתי הפיך, והן יתקשו להתאושש ולתת מענה למשק הבנייה כאשר יחלו פרויקטי השיקום. על הממשלה לפעול בדחיפות כדי לאפשר לחברות אלה לצלוח את המשבר".