לפי גורם איראני הממונה על אבטחת המתקנים הגרעיניים, כל מתקני הגרעין האיראניים סגורים, וכל מדעני הגרעין הבכירים עזבו את המדינה. לא ברור אם אלה העובדות, אבל מההצהרות הללו ניתן ללמוד על הכוננות והדריכות שנכנסו אליה מיד אחרי המתקפה על ישראל. כחלק מההיערכות, עזבה אתמול במפתיע ספינת ריגול איראנית את הים האדום, אחרי שאמורה הייתה להעביר לחות'ים ציוד צבאי ותדרוכים. איראן גם הוציאה מפקדים בכירים במנגנוני המודיעין ומשמרות המהפכה מאתרים בסוריה. קצינים בדרגים נמוכים יותר קיבלו הנחיות מפורטות לתנועה. בינתיים, שתי שאלות בוערות בשיח בטהרן: מתי תגיב ישראל, והאם ארצות-הברית תהיה בתמונה.
ההיערכות האיראנית למתקפת התגובה הישראלית מגיעה במקביל לאיומים מטהרן נגד תגובה כזו. נשיא איראן התרברב: "הטילים שלנו מגיעים ללב הישות הציונית, כדי להרתיע אותה מפשעיה ורצח העם שהיא מבצעת". בישראל הבטיחו להגיב, ולמרות שיש לכך רוב בצמרת - הדיונים על אופי התגובה והתזמון נמשכים, בצל החשש מהסלמה משמעותית והקושי בהערכת התגובה האיראנית. לצד הדריכות, האיראנים מסלימים את האיומים כלפי ישראל. מפקד בכיר במשמרות המהפכה איים אתמול כי המשטר בטהרן עשוי "לבחון מחדש את דוקטרינת הגרעין" שלו. לא ברור למה התכוון הבכיר בדבריו, אבל עד כה איראן מצהירה באופן רשמי שפעילות הגרעין שלה נעשית ורק "למטרות שלום", חרף העשרת אורניום לרמה שמתקרבת לזו הנדרשת לנשק גרעיני, וייתכן שיש בדברים הללו רמז לשינוי המדיניות המוצהרת הזו. בפועל, טהרן מתקרבת לפצצה, ומעשירה אורניום לרמה של 60 אחוז - קרוב מאוד לרמה של 90 אחוז הדרושה לנשק גרעיני. כדי לפתח פצצת אטום, איראן זקוקה גם למרכיבים טכנולוגיים אחרים, ובחודש שעבר פירסם ב"ידיעות אחרונות" נדב איל כי איראן פועלת להשגת כמה רכיבים שכאלו. מדובר על הרכיבים הנדרשים להרכבת ראש נפץ גרעיני, ובכיר אחד הגדיר אותן "פעולות מטרידות מאוד".
2 צפייה בגלריה
yk13893078
yk13893078
(שר החוץ של איראן במועצת הביטחון, אמש | צילום: Yuki Iwamura , אי־פי)
וושינגטון הטילה אתמול על איראן שורת סנקציות חדשות שיפגעו ב-16 אנשים ושני גופים שמסייעים לייצור מל"טים. בנוסף, הטיל משרד האוצר האמריקאי סנקציות על חמש חברות גדולות המספקות חומרים לתעשיית הפלדה של איראן, ועוד שלוש חברות בת של יצרנית הרכב האירנית Bahman Group, שלדברי האמריקאים תומכות באופן מהותי במשמרות המהפכה. במקביל, גם בריטניה מטילה סנקציות על מספר ארגונים צבאיים, יחידים וגופים המעורבים בתעשיות המל"טים והטילים הבליסטיים של איראן.
סגן דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, ודנט פתאל, הכחיש אתמול את הדיווחים על כך שארה"ב אישרה לישראל לצאת במבצע ברפיח בתמורה לתגובה מוגבלת למתקפה האיראנית. לדבריו, ארה"ב לא תתמוך במבצע ברפיח כל עוד ישראל לא תציג תוכנית ראויה לפינוי אזרחים מהאזור.
מועצת הביטחון של האו"ם פתחה אתמול את הדיון בבקשה הפלסטינית לקבל חברות באו"ם כמדינה. שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, התנגד לבקשה והבהיר כי הרשות הפלסטינית לא עומדת בתנאים הנדרשים, וכי תמיכה בבקשה מהווה "פרס ענק לטרור".
במהלך הדיון, שר החוץ האיראני התייחס למתקפה על ישראל. "המתקפה הלגיטימית שלנו הייתה מינימלית ומצומצמת ופרופורציונלית רק לאזורים צבאיים ולמטרות מסוימות של אזהרה. אני רוצה להדגיש שוב שההגנה הלגיטימית וצעדי הנגד שיישמה איראן הסתיימו מבחינתנו כנגד ישראל. יש לאלץ את משטר הטרור הישראלי להפסיק את ההרפתקנות הצבאית שלו המנוגדת לאינטרסים שלנו. כל מקרה של שימוש באמצעים על ידי המשטר הישראלי וכל מקרה של הפרת הריבונות של הרפובליקה האיסלאמית של איראן לא יגרום לה להסס בהגנת האינטרסים שלה שבלתי ניתנים לערעור ולממש את זכות ההגנה שלה".
בתוך כך, שחקנית נבחרת הכדורעף של איראן, מובינה רוסתאמי שכתבה ברשתות החברתיות כי היא "מתביישת בתקיפה" על ישראל, והוסיפה ש"העם האיראני אוהב את ישראל, ומתעב את המשטר" - נעלמה, וחשבונותיה ננעלו. לפי ההערכה, היא נעצרה בידי השלטון.
2 צפייה בגלריה
yk13893075
yk13893075
הספורטאית האיראנית שנעלמו עקבותיה | צילום: מתוך הרשתות