הורי תלמידי השביעית והשמינית בקריית-שמונה וביישובים המפונים בצפון, שזה חצי שנה עקורים מבתיהם, נאבקים כעת במשרד החינוך שמסרב להתחשב בתלאות שעברו ובחומר הלמידה החלקי שהעניקו להם במערכת החינוך שקרסה עם פתיחת המלחמה. התלמידים יידרשו להיבחן בבגרויות ולפגוש בשאלות על חומר שמעולם לא למדו.
"הגרון שלי נחנק כשאני חושבת על זה שאלמוג לא תתמודד בשוויון כמו כל תלמיד אחר" אומרת פרח קקון, אם לשלושה ילדים שפונו לחדר קטן במלון בטבריה. "זה לא הוגן שבוחנים תלמיד שלמד כל השנה עם המורה שלו והיו לו שעות תגבורים וישב ביישוב דעת ובבית שלו, והוא ייבחן באותה בחינה כמו הבת שלי. אלמוג עשתה השתדלות אדירה בכל השנים כדי להצליח בלימודים, והכל נעצר".
1 צפייה בגלריה
yk13892839
yk13892839
(משפחות המפונים דיין, חמאווי וקקון | צילום: אביהו שפירא)
"המלחמה הזאת תחזיר את הילדים שלנו שנות דור לאחור", חושש צ'רלי דיין מקריית-שמונה. הוא אב לשתי בנות. הבכורה אליאן תלמידת כיתה י"ב. הוא מאשים כי "גם ככה אנחנו מגלים, מחוץ לצפון, את האמת. שאין לילדים שלנו בקריית-שמונה את הגישה לכל ההשכלה ולחוגים ולהעשרה שיש במרכז, ולמרות זאת הילדים שלנו מוצלחים ומוכשרים". תהל חמאווי מקריית-שמונה לא יודעת בכלל אם יש טעם לגשת ולהיבחן בבגרויות הריאליות בחומר שמעולם לא למדה. כמחצית מתלמידי עירה לא ניגשו לבגרויות החורף. הם ויתרו, הבינו שהמערכת לא פנויה להבין את צורכיהם ולתת מענה מותאם. אסף אביה אומר כי הוא לא מבין למה במשרד החינוך לא מוכנים להשוות את מתווה הבגרויות של תלמידי העוטף.
בעיריית קריית-שמונה, ביחד עם הורי התלמידים, נערכים כעת להגיש באמצעות האגודה לזכויות האזרח עתירה לבג"ץ נגד שר החינוך יואב קיש ומשרדו בדרישה כי יורה על מדיניות אחרת, מתחשבת יותר. תגובת משרד החינוך: "המשרד קשוב ומודע לקשיים שאיתם מתמודדים תלמידי הצפון. המשרד אישר שורה ארוכה של הקלות ייחודיות: תוספת ציון בשיעור של 15 אחוז לציון בכלל המקצועות, וכן היבחנות פנימית בכלל מקצועות ההומניסטיקה ובמקצוע הגבר אחד. תוספת זמן של 15 אחוז לזמן הבחינות, הרחבת אפשרויות המענה ושינוי משקל ציון הבחינה ביחס לציון השנתי".