המשא ומתן לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום. ישראל ניסתה להפעיל שני מנופי לחץ על חמאס: התמרון הצבאי בחאן-יונס והמשבר ההומניטרי ברצועה. המנוף הצבאי לא גרם לשינוי בעמדת חמאס, בניגוד לתקוות שישראלים רבים תלו בו. המנוף ההומניטרי התברר בתור בומרנג: במקום להלחיץ את חמאס, הוא גרם ללחץ בינלאומי אדיר על ישראל. בסופו של דבר, התמרון הקרקעי הסתיים, ישראל הכפילה את הסיוע שנכנס לעזה - ורק האנשים שלנו, 133 ישראלים וישראליות, עדיין בידי המחבלים. הממשלה, כך נראה, פשוט ויתרה עליהם.
ממשלת ישראל צריכה להפסיק עם המשחקים - לחטופים אין זמן, הם מתים במנהרות. בקרוב לא יישאר את מי לחלץ. הגיע הזמן לקחת יוזמה, ולשים בפני סינוואר והנהגת חמאס בחירה פשוטה וברורה: ישראל צריכה להציע לחמאס שחרור של מאה אסירים תמורת כל חטוף או חטופה שלנו בעזה. יש לנו היום 133 חטופים וחטופות שם - רובם, למרות הכל, עדיין בחיים. אין מחיר גבוה מדי בתחום האסירים עבור החיים של האנשים שלנו. תקשיבו ליזהר שי, אביו של ירון ז"ל, לוחם סיירת נח"ל שנפל בקרב ב-7 באוקטובר. יזהר אמר: אם המחבלים שהרגו את הבן שלי ישתחררו מהכלא בשביל להחזיר בחיים את החטופים שלנו - אני אתמוך. הצלת החיים חשובה יותר מן הנקמה על המוות.
אם חמאס יסכים להצעה הזו, הוא למעשה יקבל את כל האסירים הביטחוניים שנמצאים כיום בכלא הישראלי. זה יהיה הישג גדול עבור הארגון, וכאב אדיר עבורנו, אבל זו כרגע הדרך היחידה להחזיר בחיים את החטופים. הלחץ הצבאי בחאן-יונס הביא הישגים טקטיים חשובים במאבק נגד חמאס, אבל לא הביא לשחרור החטופים - ואנחנו צריכים להיות מוכנים לשלם עבורם מחיר כבד בתחום האסירים. אין טעם להמשיך להשלות את עצמנו שתהיה עסקה חלקית או מדורגת - העיקרון צריך להיות "כולם תמורת כולם", וכמה שיותר מהר, כל עוד יש לנו שם אנשים חיים.
מצד שני, אנחנו צריכים גם איום שבאמת מפחיד את סינוואר. ראינו כבר שהוא אדיש למצוקה בעזה, ולא מתרשם מההבטחות להיכנס לרפיח. אבל יש דבר אחד שישראל יכולה לעשות שיפגע בחמאס: להשתלט על השטחים החקלאיים שבהם הוקם הפרימטר הביטחוני בתוך הרצועה. השטחים האלה עובדו עד 7 באוקטובר על ידי חקלאים פלסטינים. אם סינוואר לא יסכים לעסקת "כולם תמורת כולם", ישראל צריכה לאפשר לחקלאים שלנו לעבד את השדות הללו.
על כל חטוף שסינוואר יסכים לשחרר, הוא יקבל מאה אסירים. על כל חטוף שהוא ימשיך להחזיק במנהרות, הוא יאבד מאה דונם. החקלאים בעוטף יידעו היטב איך לטפל באדמות הללו. החקלאים הפלסטינים יוכלו לבוא בטענות לסינוואר, אם חלילה הוא יחליט להקריב את האדמות שלהם.
אסור לתת לצמד הליצנים סמוטריץ' ובן גביר להיות מעורבים במהלך, ואסור לקשר אותו לפנטזיות על התנחלויות בעזה. מעורבות של הימין הקיצוני רק תקומם עלינו את העולם, ותפגע במאמץ להפעיל לחץ על חמאס. את היוזמה הזו צריך לתת לחקלאים של עוטף עזה להוביל, בלי נאומים, רק עם טרקטורים.
סינוואר צריך לדעת: נתת חטוף, קיבלת אסירים, והרבה. לא נתת, איבדת שטחים. עכשיו תבחר.