"בדרך כלל היינו שבעה אנשים בליל הסדר, עם ההורים שלי. שולחן קטן, משפחתי ואינטימי. קשה להיות מסביב לשולחן ולראות שחסר מישהו", מספרת מוריאל פרנקו (57), אמו של סרן כפיר יצחק פרנקו ז"ל, קצין שריון מירושלים שנפל בקרב בצפון רצועת עזה. בן 22 היה בנופלו.
1 צפייה בגלריה
מוריאל פרנקו
מוריאל פרנקו
(מוריאל, אמו של כפיר, אוחזת בתמונתו של בנה | צילום: שלו שלום)
כפיר הוא האח האמצעי בין שתי בנות. "אני זוכרת אותו כילד בליל הסדר", ממשיכה האם. "מעורב, שואל שאלות וגם עונה. הוא הרגיש אחראי על הדבר הזה". גם השנה תקיים משפחת פרנקו את ליל הסדר במתכונת מצומצמת, אך סביבם יישבו עוד 90 משפחות שכולות כחלק ממיזם "הכיסא הריק", המתקיים כבר 22 שנה, מאז הפיגוע במלון פארק בנתניה. מאחורי המיזם עומד ארגון "נאוה" שהקימה תהילה פרידמן, והרעיון הוא לאפשר למשפחות שכולות לקיים את ליל הסדר באווירה תומכת, ליד אנשים שעברו את אותה חוויה.
מוריאל מספרת כי אביו של כפיר הפסיק ללכת בשבתות ובחגים לבית כנסת, מאז שבנו לא הולך לצידו. "לעשות את זה הסדר בבית בלעדיו זה בלתי אפשרי. אז יש לנו פה אפשרות להיות מוקפים בהרבה אנשים שחוו את מה שחווינו. זה עושה לנו משהו טוב להיות ביחד. אי-אפשר לחשוב על להיות בבית בחג בלעדיו".
"בגלל אירועי 7 באוקטובר השנה נקיים את הכיסא הריק במתכונת הכי גדולה אי פעם", מספרת חוי ארנפלד, מנהלת שותפה בארגון "נאוה", ממארגנות "הכיסא הריק". "פתחתנו קמפיין מימון המונים ומרגש לראות את ההתגייסות".
"את הסדר ילוו צוות של פסיכולוגים, מטפלים, עובדים סוציאליים - כולם בהתנדבות מלאה", מוסיפה מינדי לווינגר, רכזת מחוז ירושלים והסביבה בעמותה. "אנחנו מקיימים יום-יום פעילויות מאחדות ומחברות, המפגישות בין אנשים שחוו חוויה דומה. לא שיערנו בנפשנו, אי פעם, שנגיע לכמות כזו של משפחות שכולות".