זה נראה כמו מהלך שלא נולד במקרה: בשבוע שעבר הודיע ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן ג'אסם אלתאני, כי ארצו "שוקלת ברצינות" את המשך תפקודה כמדינת משא ומתן בין ישראל לחמאס, זאת בעקבות "קולות" הביקורת שנשמעים. ראש ממשלת קטאר אמנם לא נקב בשמות או בזהויותיהם של בעלי אותם ה"קולות" שמטילים ספקות כבדים בתפקודה של קטאר כמתווכת, אבל בירושלים ובוושינגטון ידעו מיד במי מדובר.
חבר קונגרס אמריקאי מהמפלגה הדמוקרטית, סטאני הויר, מתח ביקורת על קטאר, קרא לה להפסיק לממן את חמאס ולשחרר את דוחא, עיר הבירה של קטאר, מנוכחותם של בכירי חמאס. הביקורת של ראש ממשלת קטאר כוונה גם לעבר ראש הממשלה נתניהו שבשיחה עם משפחות החטופים, מתח ביקורת חריפה על השלטון בדוחא.
1 צפייה בגלריה
yk13893586
yk13893586
(צילום: רויטרס)
בתגובה הודיע דובר משרד החוץ הקטארי כי "אנחנו מזועזעים מדברי נתניהו. דבריו לא אחראים והורסים את המאמצים להציל חיים". הדובר עוד הוסיף כי דברי נתניהו נועדו בעיקר לשרת את הפוליטיקה שלו, במקום להעניק עדיפות להצלת חיי חפים מפשע".
ועכשיו, במהלך שנראה מתואם עם שלטונות קטאר, בהנהגת חמאס רמזו על כוונה לעבור מקטאר, שבה הם קיבלו חסות ודירות פאר אחרי שגלו מסוריה ב–2012. לפי פרסום ב"וול סטריט ג'ורנל" חמאס שוקל מעבר לעומאן "או למדינה אחרת, באפריקה".
במקביל, תמונות שפורסמו של הנהגת חמאס - חאלד משעל, איסמעיל הנייה וחליל אלחייה אתמול באיטנבול, עם נשיא טורקיה ארדואן שפיזר חיבוקים חמים לכל אחד מנציגי חמאס, העלו את ההשערה כי טורקיה תחזיר אליה את הנהגת חמאס שהתגוררה בה לפרקים לפני יותר מעשור, וממשיכה להחזיק בה דירות עד היום. בטורקיה פורסם אמש גם כי מסע "ספינות ההזדהות" מאיסטנבול לעזה צפוי לצאת, עם אלף אנשי אקדמיה, רופאים ועתונאים, בתוך ימים ספורים.
הפגישה של הנשיא ארדואן עם הנהגת חמאס בקטאר נמשכה אתמול קרוב לשלוש שעות. בפגישה, כך נודע, הועלתה מהצד הטורקי ההצעה שמנהיגי חמאס יעזבו את קטאר ויחזרו לטורקיה. פרשן טורקי בכיר העיר ש'לא ברור איך טורקיה מתכוונת לנהל את התיווך, כשהיא בנתק מלא מגורמי השלטון והצבא בישראל".
עם זאת, כבר עכשיו מתחיל להסתמן לחץ על ממשלת קטאר לחזור בה מההחלטה להגלות את חמאס, אם זו אכן התקבלה.
גרמניה הייתה אתמול המדינה הראשונה להצהיר כי "חשוב שחמאס יישאר בקטאר שממלאת תפקיד חשוב כמתווכת בינו לבין ישראל". מדינות מערביות נוספות הבהירו כי אם חמאס יעזוב את דוחא לא יהיה עוד תיווך של קטאר, וכי מדינה אחרת שאליה יעברו, אם יעברו, עשויה לא להתקבל למשימת התיווך לצד מצרים. בעניין התפקוד של ראש המודיעין המצרי, גנרל עבאס כאמל, חשוב להדגיש כי צוות המו"מ הישראלי מרבה לשבח אותו ואת הניהול הענייני של צוות המו"מ המצרי.
לפי שעה אין החלטה, ומנהיגי קטאר וחמאס מסתפקים בהצהרת כוונות על פרישה, בידיעה שלחץ מערבי יכול להחזיר את המצב לקדמותו, חמאס יישאר בקטאר, המגעים יימשכו, וארצות-הברית תמשיך להיות מעורבת, למרות אי-הנחת של ישראל.