בסיומו של שבוע הפגנות סוערות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, ויום לפני ליל הסדר, שלח אתמול הרב האורתודוקסי של האוניברסיטה הודעה לסטודנטים יהודים וקרא להם להתרחק מהקמפוס ״עד שהוא ייחשב שוב למקום בטוח״.
הרב, אלי בוצ׳לר, שלח הודעת ווטסאפ לכ-300 סטודנטים יהודים ובה כתב כי ״האירועים הנוראים של הימים האחרונים הבהירו כי גורמי האבטחה של אוניברסיטת קולומביה ומשטרת ניו-יורק אינם יכולים להבטיח את שלומם של סטודנטים יהודים מול אנטישמיות ואנרכיה קיצונית".
1 צפייה בגלריה
yk13896161
yk13896161
(הפגנה פרו־פלסטינית מחוץ לאוניברסיטת קולומביה בסוף השבוע | צילום: LEONARDO MUNOZ, איי-אף-פי)
אוניברסיטת קולומביה הייתה אחד המרכזים החמים ביותר של הפגנות אנטי ישראליות אחרי 7 באוקטובר. למרות שבמרבית הקמפוסים בארה״ב נרגעו הרוחות בחודשים האחרונים, בקולומביה נותר המתח גבוה במיוחד. בתחילת השבוע הקימו סטודנטים פרו-פלסטינים בשטח האוניברסיטה ״מאהל סולידריות עם עזה״, שכלל כמה עשרות אוהלים. האוניברסיטה ביקשה ממשטרת ניו-יורק לפרק את המאהל, מה שהוביל למעצרם של יותר מ-100 בני אדם. בעקבות זאת גברו מחדש המחאות נגד ישראל גם בכמה קמפוסים אחרים בארה״ב, כולל הקמת מאהלי הזדהות עם זה של קולומביה.
בימים האחרונים עלו לרשתות החברתיות סרטוני וידיאו בהם נראים סטודנטים יהודים מותקפים מילולית ברחובות שליד אוניברסיטת קולומביה, אחרי שיצאו משטח הקמפוס. בסרטון אחד הם סופגים קללות וקריאות ״תחזרו לפולין״. בסרטון אחר נראים מפגינים פרו-פלסטינים צועקים לעבר סטודנטים ישראלים: ״כולנו חמאס. תזכרו את 7 באוקטובר, זה יקרה לא רק עוד פעם אחת אלא עוד עשרת אלפים פעמים״.
מרבית ההטרדות וההפחדות האלה מתרחשות מחוץ לשטח הקמפוס, ולאוניברסיטה אין דרכים להגביל את חופש הביטוי, אבל תחושת חוסר הביטחון של סטודנטים יהודים בקולומביה עמוקה מאוד. ״כואב לי מאוד לומר שאני ממליץ לכם בחום לחזור הביתה בהקדם האפשרי ולהישאר שם עד שהמציאות בקמפוס וסביבתו תשתפר באופן דרמטי", סיכם הרב בוצ׳לר בהודעתו, "זה לא התפקיד שלנו כיהודים לוודא שנהיה בטוחים בקמפוס. אף אחד לא צריך לסבול את רמת השנאה הזו, בוודאי שלא בבית ספר".