סוף-סוף, אחרי תחינות של חודשים, בית הנבחרים האמריקאי אישר את חבילת הסיוע בסך 61 מיליארד דולר לקייב. במסיבת עיתונאים אמש אמר הנשיא האוקראיני כי אישור הסיוע שולח לקרמלין מסר שלפיו אוקראינה "לא תהיה אפגניסטן שנייה", רמז לבריחת הכוחות האמריקאיים מקאבול ב-2021, שהותירה את בעלי בריתם האפגנים לבדם ואיפשרה את חזרת הטליבאן לשלטון.
בעקבות עיכובה של חבילת הסיוע מארה"ב החלו מאגרי הנשק של אוקראינה להידלדל בחודשים האחרונים, ודווח על עוד ועוד הישגים טקטיים שרושמת רוסיה בשדה הקרב.
1 צפייה בגלריה
yk13896171
yk13896171
(צילום: רויטרס)
לפי הערכות, צבאו של פוטין נערך למתקפה גדולה על הכוחות האוקראיניים בחודשים הקרובים. בקייב ובבירות המערב הזהירו כי בלי אספקה דחופה של תחמושת עלולה רוסיה לדהור לניצחון, במה שיהיה תבוסה אסטרטגית לאירופה ולארה"ב.
אישור הסיוע אתמול משפר את תמונת המצב. החבילה אמנם צריכה עדיין לקבל את אישור הסנאט ואת חתימת הנשיא ביידן כדי להפוך לרשמית, אך המהלכים האלו צפויים להיות מושלמים בלי קושי השבוע.
עם זאת, גם אם אישור חבילת הסיוע הוא בשורה מעודדת למנהיגי אוקראינה, לאיחוד האירופי ולנאט"ו, במכון האמריקאי לחקר המלחמה מדגישים שאין לצפות לשינוי מיידי במאזן הכוחות בשדה הקרב. "העברת הציוד האמריקאי אל החזית באוקראינה כרוכה בתהליך לוגיסטי, וסביר להניח שיעברו עוד שבועות עד שתהיה לזה השפעה", נכתב בדוח האחרון של המכון. "לפיכך, סביר להניח שמצבה של אוקראינה ימשיך להידרדר בזמן הזה, במיוחד אם הכוחות הרוסיים יגבירו את התקפותיהם.