אחרי ששיגרה שליחים חשאיים כמעט לכל פינה ברחבי עולם העסקים הבינלאומי - מסאול, טוקיו וסינגפור דרך ניו-יורק, בוסטון, וושינגטון ולוס-אנג'לס ועד פריז ברלין ולונדון - לגייס השקעות לבניית העיר נאום בסעודיה, הפרויקט השאפתני שעליו הכריז יורש העצר מוחמד בן-סלמאן, הולך ומצטמצם.
הפרויקט הענק, שאמור היה להיפתח לקהל הרחב ב-2030, נועד לכלול, לפי התכנון המקורי, עד מיליון וחצי תושבים, מקומיים וזרים, ולהשתלט על 170 ק"מ מדבריים. הסעודים הבטיחו גם נסיעות בחלל האוויר ב"עיר ללא מכוניות", אלפי מקומות עבודה למומחים ופועלים מכל רחבי העולם ודירות יוקרה מפוארות בשכונות עטורות ירק מלאכותי.
2 צפייה בגלריה
yk13896978
yk13896978
(כך אמורה הייתה להיראות עיר העתיד נאום | צילום: שטארסטוק)
אולם הבטחות לחוד ומציאות לחוד. על פי דיווחים ב"בלומברג" האמריקאי וב"גרדיאן" הבריטי, העיר הגרנדיוזית הולכת ומצטמצמת למה שכלכלן אמריקאי העריך כ"עוד עיר בסעודיה".
לפי ההערכה החדשה, פרויקט נאום, שתקציבו עמד על טריליון וחצי דולר, עשוי להצטמצם למאות מיליוני דולרים בלבד. גם שטח העיר יתכווץ ל-2.4 ק"מ בלבד מתוך 500 הק"מ המתוכננים, ומספר התושבים יעמוד רק על כ-300 אלף.
2 צפייה בגלריה
yk13897362
yk13897362
יורש העצר הסעודי בן־סלמאן | צילום: EVELYN HOCKSTEIN , אי־אף־פי
גם לישראל הייתה נגיעה עקיפה לפרויקט: בנובמבר 2020 הגיע ראש הממשלה נתניהו במטוס פרטי, יחד עם ראש המוסד דאז יוסי כהן, לפגישה עם בן סלמן בעיר הנבנית. כשהתחילו לצאת הדלפות מהצד הישראלי על המפגש החשאי, סעודיה יצאה מכליה מרוב זעם ואף הכחישה את קיום המפגש. אולם מה שתיסכל את הסעודים לא פחות היה העובדה ש"המדליף הישראלי לא טרח להביע אפילו מילה אחת של התפעלות מהעיר נאום".