שר המשפטים יריב לוין פירסם בתחילת השבוע תזכיר חוק שצפוי לצמצם באופן משמעותי את השימוש לרעה בתובענות ייצוגיות, שמביא בין היתר לפגיעה בבעלי העסקים הקטנים. לפי התיקון המוצע, בתביעות כנגד עסק קטן יהיה חייב התובע לפנות קודם לנתבע. אם העסק יתקן את ההפרה, לא ניתן יהיה להגיש תובענה ייצוגית נגדו, והפונה יתוגמל על פנייתו.
התזכיר מיישם את מסקנות הדוח המקיף של "הצוות הבין-משרדי לבחינת תיקונים בחוק תובענות ייצוגיות", שהובל על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס, ושפורסם לפני כשנה.
על פי משרד המשפטים מספר התובענות הייצוגיות הגיע בשנה שעברה לשיא של 2,836 תובענות ייצוגיות, לפי נתוני הנהלת בתי המשפט. מהדוח עלה כי רק 22% מהתובענות הייצוגיות שהוגשו בשנים האחרונות הסתיימו בתוצאה שמיטיבה עם הקבוצה המיוצגת וכי 60% מהתיקים הסתיימו בהסתלקות התובע מההליך.
כיום, יש תופעה של תובענות ייצוגיות המוגשות עם דרישה לפיצוי במיליוני שקלים ומסתיימות בהתחייבות של העסק לתקן את ההפרה לעתיד ותשלום סכום כסף כשכר טרחה לתובע ועורך דינו. בהודעת משרד המשפטים נטען כי "במקרים רבים מדובר בטעויות בתום לב של העסקים הקטנים שלא מכירים את כל הוראות הרגולציה. תביעות אלו מוגשות עם דרישה לפיצוי של מיליוני שקלים. לעסקים אלו אין ייעוץ משפטי שוטף והם צריכים לשכור עורכי דין על מנת לטפל בתביעה גם אם בסופו של דברים היא לא מתקבלת, כך שלתביעות אלו יש השלכות מרחיקות לכת על העסקים הקטנים".
החוק צפוי להגביל את שכר הטרחה של עורכי הדין ויאפשר הטלת הוצאות משפט עליהם אם הגישו או ניהלו תובענות בחוסר תום לב. נטען כי החוק ימנע מצב של "תובעים סדרתיים" בכך שיגביל מספר התובענות הייצוגיות לתובע ייצוגי בשנה.