סערה עוברת בחודשים האחרונים על המגזר העסקי בישראל, בעקבות החלטת רשות המסים להיאבק בשיטה חדשה נגד תופעת החשבוניות הפיקטיביות שהלכה והחמירה בשנים האחרונות. ב-5 במאי הקרוב ייכנס לתוקף "חוק החשבוניות", לפיו כל עסקה שתבוצע בכל מקום ובכל תחום בישראל בין בתי עסק, בשווי של 25,000 שקל ומעלה, תדרוש ממועד זה ואילך אישור מראש של רשות המסים.
כל ניסיונותיהם החוזרים ונשנים, כולל בשבועות האחרונים, של ראשי הארגונים במגזר העסקי לדחות את כניסת החוק לתוקף ואף למנוע את הכנסתו לספר החוקים – נכשלו. טענתם, שמדובר בבירוקרטיה עצומה, שתהווה נטל עצום על כל העסקים בישראל, לא סייעה לבטל את "הגזירה", ככינוי בעלי העסקים לחוק החדש.
1 צפייה בגלריה
yk13899040
yk13899040
(צילום: Andrey Popov, שאטרסטור)
בחודש האחרון נעשה הניסיון האחרון לדחות את הפעלת החוק לשנת 2025 או לפחות עד חודש אוקטובר השנה, בעיקר בשל המלחמה, אולם הדרישה, בישיבה מיוחדת עם בכירי משרד האוצר ורשות המסים, של ראשי המגזר העסקי, התאחדות התעשיינים, לשכות רואי החשבון ויועצי המס וארגוני העצמאים – נדחו סופית על ידי ראשי משרד האוצר. "לא תהיה עוד דחייה וזה סופי", הבהירו בכירי האוצר בגיבוי של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. הפגיעה בקופת המדינה, בימי גירעון עצום בתקציב, צפויה לרדת כבר השנה במאות מיליוני שקלים, כתוצאה מהפעלת החוק.
רק בחודשים האחרונים נחשפו אלפי חשבוניות כאלה, בערך של יותר ממיליארד שקלים, כאשר חברות שונות, בעלי עסקים ובעיקר כאלה הקשורים לארגוני פשיעה, ניסו להונות את שלטונות המס ולעשות רווחים של מאות מיליוני שקלים, כתוצאה מהצגת חשבוניות פיקטיביות על חברות ופעולות שכלל לא היו קיימות.
כעת – המועד הוא סופי ונקבע בחוק. מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', אמר בימים האחרונים ל"ממון" כי "לא תהיה עוד דחייה מעבר ל-5 במאי. החוק הזה ימנע את המשך ההונאה באמצעות חשבונות פיקטיביים והוא מהחשובים שחוקקו כאן בעת האחרונה למניעת עבריינות מס".
מהו בכלל מודל חשבוניות ישראל?
תכליתו היא להיאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות על ידי הנפקת מספרי הקצאה לחשבוניות שמפיקים עוסקים לעוסקים אחרים, וקביעה כי לא ניתן לנכות את המע"מ המופיע בחשבונית שמעל לסכום מסוים, ללא קיומו של מספר הקצאה.
מה בעצם משתנה החל מ-5 במאי, כבר בעוד 10 ימים?
החל מתאריך זה, עוסק שקיבל חשבונית מס מעוסק אחר בסכום גבוה מ-25,000 שקל לפני מע"מ לא יוכל לנכות את המע"מ הגלום בחשבונית אם אין לה מספר הקצאה. הסכום המינימלי שהחל ממנו תחול החובה לקבל מספר הקצאה יירד בהדרגה מידי שנה – ל-20,000 שקל ב-2025, 15,000 שקל ב-2026, 10,000 שקל ב-2027 ו-5,000 שקל ב-2028. בשלב ראשון, כל בקשה למספר הקצאה תיענה בחיוב. החל מ-1 בינואר 2025, רשות המסים תתחיל לבחון כל בקשה, ותסרב להעניק מספר הקצאה במקרים שבהם עולה חשד כי מדובר בעסקה פיקטיבית.
איך יתבצע התהליך של קבלת מספר הקצאה?
מדובר בתהליך המתבצע מיידית, בדומה לתהליך אישור עסקה בכרטיס אשראי. אם מנפיק החשבונית עובד עם תוכנת הנהלת חשבונות שקשורה למערכות של רשות המסים, כל שעליו לעשות הוא להירשם באזור האישי באתר רשות המסים ולהיכנס לתוכנה עם שם המשתמש והסיסמא המשמשים אותו לצורך כניסה לאזור האישי באתר רשות המסים. במקרה כזה כל חשבונית שהוא ינפיק תעבור תהליך בדיקה ואישור מול רשות המסים ותופק עם מספר ההקצאה מוטבע עליה. אם מנפיק החשבונית משתמש בפנקס חשבוניות ידני, עליו להירשם לאזור האישי באתר רשות המסים ולהיכנס ליישום הייעודי שפותח לשם כך. שם יוכל למלא את פרטי החשבונית ולבקש עבורה מספר הקצאה ולרשום את המספר שהתקבל על גבי החשבונית בכתב יד.
מדוע חייבים להזדהות כדי להפיק או לאשר מספר הקצאה?
אחת הדרכים להפצת חשבוניות פיקטיביות היא על ידי זיוף חשבוניות של עוסקים אחרים, ללא ידיעתם. לכן, נדבך חיוני ביישום מודל חשבוניות ישראל הוא יצירת חובת ההזדהות בקבלת מספר הקצאה. חובת ההזדהות מספקת לעוסק הגנה מפני היכולת של גורמים זרים להתחזות אליו ולהנפיק חשבוניות על שם העסק שלו.
רק בעל העסק יכול להפיק חשבוניות עם מספרי הקצאה?
לא. בעל העסק יכול להסמיך כל אדם בגיר לקבל מספרי הקצאה בשמו (עובד, מנהל חשבונות), על ידי כניסה לאזור האישי ובחירה באפשרות "הרשאה לפעולות דיגיטליות". מי שהוסמך יצטרך להירשם באזור האישי ולאשר שהוא מסכים לקבל את ההסמכה.
מה יקרה אם רשות המסים תסרב להעניק מספר ההקצאה?
האפשרות שרשות המסים תסרב לתת מספר הקצאה תיכנס לתוקף רק בינואר 2025. לאחר מכן, אם התקבל סירוב, העסקה עדיין יכולה להתבצע, אולם הלקוח לא יוכל לנכות את המע"מ הכלול בה ללא מספר הקצאה. במקרים מסוימים, רשות המסים תאשר לצדדים לבצע את העסקה תוך העברת חבות המס ללקוח (חשבונית עצמית).
מהן בכלל חשבוניות פיקטיביות וכיצד מספר הקצאה מסייע להיאבק בתופעה?
חשבוניות פיקטיביות הן חשבוניות שמתארות עסקה שלא התרחשה בפועל. מטרת הפצתן היא לאפשר למקבל החשבונית לנכות את המע"מ הכלול וכך להפחית את חבות המס שלו, או לאפשר להתכסות על הוצאות שאינו מעוניין להצהיר עליהן בפני רשויות המס, כמו העסקת עובדים באופן לא חוקי, למשל. הפצת חשבוניות פיקטיביות גורמת לקופת המדינה נזק כספי של מיליארדי שקלים מדי שנה. בנוסף, היא פוגעת בחברה בכך שהיא מעניקה כסות למגוון פעילויות לא חוקיות ומהווה אפיק הכנסה חשוב לארגוני פשיעה וארגוני טרור, אשר מוכרים חשבוניות פיקטיביות לעסקים, ומשתמשים ברווחים שהם מפיקים מכך כדי לממן את פעילותם. הקושי המרכזי במאבק בתופעה הוא שרשויות האכיפה מזהות את העבירות רק לאחר שהנזק הכלכלי לקופת המדינה כבר נגרם. חיוב מספר הקצאה כתנאי לניכוי המע"מ יעביר את מוקד האכיפה מסיכול למניעה.