בתום יממה סוערת של משא ומתן והצבת אולטימטומים, אוניברסיטת קולומביה הודיעה כי לא תפנה בכוח את מחאת הסטודנטים הפרו-פלסטינים בקמפוס שלה בניו-יורק במשך 48 השעות הקרובות לפחות. זאת לאחר שנציגי המחאה והמוסד הסכימו על פשרה זמנית. "עשינו התקדמות חשובה ולאור דיאלוג בונה זה האוניברסיטה תמשיך בשיחות עם הסטודנטים במשך 48 השעות הקרובות", נמסר מטעם האוניברסיטה.
3 צפייה בגלריה
yk13898816
yk13898816
(עיר האוהלים על מדשאות האוניברסיטה | צילום: גטי, Stephanie Keith)
טרם הארכת האולטימטום, נשלח מכתב לנשיאת האוניברסיטה, שעליו חתומים 260 פרופסורים במוסד היוקרתי, 50 אנשי צוות הוראה, 265 סטודנטים, 967 בוגרים, 454 הורים של תלמידים ו-2,005 תושבי השכונה שבה נמצא הקמפוס. במכתב, שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", החותמים קראו לנשיאה ולהנהלת האוניברסיטה לפנות את הסטודנטים הפרו-פלסטינים מהקמפוס, כמו גם לפטר אנשי סגל שתמכו בהם ואף הכריחו סטודנטים להשתתף במחאה. החותמים גם דורשים לספק לסטודנטים ולאנשי סגל יהודים אבטחה אישית שתלווה אותם לכיתות.
לפי המכתב יש מספר "פזמונים וכרזות שנצפו במהלך הימים האחרונים בקמפוס ובסמוך אליו. בין היתר, 'אל-קסאם אתה עושה אותנו גאים, הרוג חייל נוסף עכשיו'; 'לשרוף את תל-אביב עד היסוד!'; ‘לעולם אל תשכח את 7 באוקטובר. זה יקרה לא עוד פעם אחת, לא עוד חמש פעמים, לא עשר, לא 100, לא 1,000, אלא 10,000 פעמים! 7 באוקטובר הולך להיות כל יום בשבילך'".
3 צפייה בגלריה
yk13898811
yk13898811
"יהודים מותקפים בכל מקום". שילה כץ
הקהילה היהודית בארצות-הברית המומה מהאירועים הקשים האלו באוניברסיטה, וראשיה מתארים את ההתפרצות הנוכחית כשיא של אנטישמיות. מנכ"ל הוועד היהודי-אמריקאי שהגיע לביקור בישראל טד דויטש פנה במכתב לנשיאת אוניברסיטת קולומביה וקרא לה לאסור מיד את ההפגנות האנטישמיות ולאכוף את חוקי הקמפוס. "המצב הפך להיות דחוף, עם איומים באלימות נגד סטודנטים יהודים כמו גם קריאות להסתה והאדרת אלימות נגד יהודים ותמיכה בטרור. מחאות אלו הפכו את קולומביה למקום שבו לסטודנטים יהודים יש סיבה לחשוש לביטחונם וממנו רבים בורחים בפחד".
הרב ריק ג'ייקובס, נשיא האיגוד ליהדות רפורמית בארה"ב, אמר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet: "במיטבן, אוניברסיטאות הן מעבדות של רעיונות ומרחבים לוויכוחים חזקים. זה טרגי שבקולומביה וביותר מדי בתי ספר אחרים המפגינים מעוניינים יותר לחנוק רעיונות ודיונים, מה שהופך את בית הספר שלהם במקרה הטוב ללא רצוי ובמקרה הרע ללא בטוח עבור סטודנטים וסגל יהודים בגלוי. חלק מהמפגינים נגד ישראל פלטו דברי שנאה אנטישמיים נבזיים שגרמו לסטודנטים יהודים להרגיש מאוימים פיזית. למנהלים יש אחריות חיונית להגן על הקהילה שלהם, כולל חברים יהודים בקהילה שלהם. למרבה הצער, אוניברסיטת קולומביה נכשלה באחריות הבסיסית הזו".
3 צפייה בגלריה
yk13898810
yk13898810
"אוניברסיטת קולומביה נכשלה". הרב ריק ג'ייקובס | צילום: נועם גלאי
שיילה כץ, נשיאת ארגון הנשים היהודי הותיק NCJW, פרוגרסיבית וידידה של ישראל, צייצה: "יהודים מותקפים ברחובות, בקמפוסים, בשדות תעופה, בבתים שלנו ובבתי כנסת. שום מקום לא מרגיש בטוח. אנו זקוקים למי שטוענים שהם חברים שלנו כדי לגנות בלהט ובאופן חד-משמעי את האנטישמיות. שתיקה אינה ניטרליות; זו שותפות. בבקשה תעמוד איתנו". הנדבן היהודי רוברט קראפט אף הודיע בחג שהחליט למשוך את תמיכתו הכספית מאוניברסיטת קולומביה. "איבדתי את האמון ביכולתו של בית הספר להגן על תלמידיו על רקע הפגנות נגד ישראל. "בית הספר שאני כל כך אוהב הוא כבר לא מוסד שאני מכיר", אמר הבעלים של הניו אינגלנד פטריוטס ובוגר קולומביה. "אני עצוב מאוד על השנאה הארסית שממשיכה לצמוח בקמפוסים וברחבי ארצנו".