"אמא, אבא, ליבי ואורלי. אני אוהב אתכם מאוד, אני מתגעגע אליכם מאוד, ואני חושב עליכם בכל יום שאני נמצא פה": במילים אלו סיים החטוף הירש גולדברג-פולין את הסרטון שפירסם אתמול חמאס, שהוא למעשה אות חיים ראשון מהשבי של הצעיר שנחטף מהמסיבת הנובה ב-7 באוקטובר, אחרי שנפצע וידו השמאלית נקטעה. לא ברור מתי צולם הסרטון, שבו אכן רואים את ידו הקטועה, אך הירש מציין בו כי חלפו "כמעט 200 ימים" מאז נחטף ומתייחס לחג הפסח.
2 צפייה בגלריה
yk13898564
yk13898564
(הרש גולדברג־פולין, מתוך הסרטון שפורסם אתמול)
בסרטון קורא הירש (23) לממשלה לשחרר אותו ואת יתר החטופים, ותוכן הדברים הוכתב לו על ידי שוביו, כחלק מהטרור הפסיכולוגי של ארגון הטרור. הוריו, ג'ון ורייצ'ל גולדברג-פולין, הגיבו אמש: "לראות את הסרטון של הירש מציף אותנו ברגשות. הוקל לנו לראות אותו בחיים, אך אנו מודאגים גם מבריאותו ורווחתו, כמו גם מבריאותם של כל בני הערובה האחרים וכל מי שסובל באזור זה. אנחנו מתחננים לכל המנהיגים שניהלו משא ומתן עד היום - קטאר, מצרים, ארה"ב, חמאס וישראל: תהיו אמיצים, תתערבו, נצלו את הרגע הזה ותעשו עסקה כדי לאחד את כולנו עם אהובינו ולסיים את הסבל באזור הזה. הירש, שמענו את קולך לראשונה מזה 201 ימים ואם אתה יכול לשמוע אותנו, אנחנו אומרים לך, אנחנו אוהבים אותך, תהיה חזק, תשרוד".
ממטה משפחות החטופים נמסר: "זעקתו של הירש היא זעקתם של כל החטופים - הזמן שלהם נגמר. למדינת ישראל אין עוד זמן לבזבז, יש לשים את החטופים בראש, בלעדיהם למדינת ישראל לא תהיה תקומה ולא יהיה ניצחון. יש להחזיר את כולם הביתה - החיים לשיקום, הנרצחים לקבורה בכבוד".
אמש, לאחר פרסום הסרטון, מאות מפגינים השליכו חזיזים והבעירו מדורות ברחוב עזה, מחוץ למעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. במקום נרשמו עימותים בין השוטרים למוחים ושני מפגינים נעצרו בחשד להבערת אש והפרת סדר.
בהפגנה השתתפו אוהדים של קבוצת הפועל ירושלים, שאותה אוהד הירש, וארגון האוהדים "הבריגדה" היה שותף בארגונה. חלק מהמוחים אף הגיעו רעולי פנים לאזור המחאה. בעמוד הקבוצה ברשת X נכתב אחרי פרסום הסרטון: "אין זמן לבזבז. עכשיו!" לצד תמונתו של הירש. הצעירים תועדו רצים ומביאים עוד ועוד קרטונים למדורות - כ-200 מטרים מהכניסה לבית ראש הממשלה.
בהמשך, מאות מפגינים התאספו ברחוב קינג ג’ורג סביב מבנה שבו שהה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וקראו לו לצאת. השר, שהתעקש לצאת בליווי משטרה ולא לעזוב את המקום בדרך חלופית בגלל המפגינים, יצא לבסוף מהמבנה מנופף בחיוך - בזמן שסביבו מתעמתים השוטרים עם המוחים.
2 צפייה בגלריה
yk13899215
yk13899215
"אין זמן לבזבז". מפגינים מחוץ לבית ראש הממשלה, אמש | צילום: אלכס קולומויסקי
הירש הוא ישראלי בעל אזרחות אמריקאית. סגן דובר מחלקת המדינה ודנט פאטל התייחס במהלך תדרוך לעיתונאים לסרטון שהפיץ חמאס, ואמר: "אנחנו בוחנים את אמינות הסרטון. אם הוא אמיתי זו עוד דוגמה לכך שחמאס מעדיף להחזיק בחטופים במקום לסיים את המלחמה ולסיים את המצוקה של האזרחים בעזה".
פאטל הדגיש: "יש עסקה על השולחן - שחררו את החולים, הזקנים והנשים ותהיה הפסקת אש. כל המצב הזה לא מקובל עלינו. מאז 7 באוקטובר הדגשנו שכל חטוף צריך להשתחרר. העולם שכח אולי שחמאס הוא זה שהתחיל את המלחמה והוא זה שיכול לסיים אותה. הרש צריך להיות עם המשפחה שלו ואנחנו, כולל הנשיא ביידן, לא ננוח לרגע עד שזה יקרה".
בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס היום ב-15:30 אחרי 12 ימים שבהם לא התכנס. לפניו יתכנס קבינט ניהול המלחמה לישיבה שנייה השבוע, אחרי הישיבה שהתקיימה ביום ראשון. שרי קבינט המלחמה ידונו בדרכים להתניע את המגעים לעסקת חטופים למרות הקשיים והמשך המלחמה בעזה. ההערכה בישראל היא שפעולה ברפיח, שבה ידון בין היתר הקבינט המדיני-ביטחוני, תגביר את הלחץ על חמאס ותקדם את הסיכויים לעסקה.
השבוע הוצגו רעיונות יצירתיים חדשים לשבירת המבוי הסתום במו”מ. אלו למעשה מתווים חדשים שיכולים להיות בסיס למו"מ עם חמאס, ומדובר, בין השאר, על גישה שכוללת מנופי לחץ של ישראל. בישראל ישנה הבנה שיש להעביר את מרכז הכובד של המגעים מקטאר למצרים, וזאת לאור האכזבה מהתפקיד שמילאה קטאר - שמושקעת בהישרדותו של חמאס, לא מפעילה את מנופי הלחץ הנדרשים, לא איימה בגירוש ההנהגה ולא סגרה חשבונות בנק.
גורם מדיני ישראלי אומר כי מי שלא מאפשר את עסקת החטופים הוא חמאס. לדבריו, "גם ארה"ב אומרת את זה, בלינקן אמר את זה בכבודו ובעצמו. לבוא ולהאשים את ישראל זה אבסורד. ישראל מוכנה לעשות הכל, כולל לשחרר מחבלים עם דם על הידיים ולאפשר חזרת אוכלוסייה לצפון עזה. אבל אסור לשכוח שמדובר בארגון טרור אכזרי. כל בקשה שהוצגה בפני ישראל נענתה בחיוב, אבל יש גבול. חמאס פשוט לא רציניים. הם לא רוצים להיפרד מהקלף הכי חשוב - החטופים".
על הרקע הזה גם רואים בישראל את הסרטון שפורסם אתמול. לפי גורמים מדיניים, "המטרה שלו היא לייצר לחץ פנימי בישראל. המסרים בסרטון מופנים נגד נתניהו והממשלה. האסטרטגיה של חמאס היא לייצר כאוס פנימי ואם אפשר להביא לפירוק הממשלה".
אתמול סיפר היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן כי הנשיא ג'ו ביידן נפגש עם אביגיל עידן בת ה-4, שנחטפה ב-7 באוקטובר לאחר ששני הוריה נרצחו, ושוחררה בעסקת החטופים. אביגיל היא אזרחית אמריקאית, וביידן דאג לשלומה והזכיר אותה פעמים רבות בזמן שהייתה בשבי.