אחרי חודשים של מאבקים פוליטיים חסרי תקדים, חתם אתמול נשיא ארצות-הברית, ג'ו ביידן, על חבילת סיוע גלובלית רחבת היקף, שבתוכה כ-14 מיליארד דולרים שמיועדים לסיוע ישיר לישראל.
סך חבילת הסיוע כולה עומד על 95 מיליארד דולרים, כשלמזרח התיכון מיועדים 26.2 מיליארד. כמעט עשרה מיליארד הם לטובת סיוע הומניטרי לאוכלוסיות פגיעות ופליטים, כולל מיליארד דולרים לעזה, ועוד כשני מיליארדים לתחזוק צורכי הכוחות האמריקאיים באזור.
הסיוע הישיר לישראל (ראו איור) עומד על 14.6 מיליארד דולרים ש-5.5 מיליארד מתוכם יוקצו לחידוש מערכות ההגנה האווירית כיפת ברזל וקלע דוד; 1.2 מיליארד יופנו לטובת מגן אור, מערכת הגנה אווירית מבוססת לייזר להתמודדות עם רקטות קצרות טווח, שעדיין נמצאת בפיתוח; 4.4 מיליארד מיועדים לחידוש מערכות הגנה אחרות וצרכים נוספים, ו-3.5 מיליארד לרכישת מערכות נשק מתקדמות.
"רק לפני עשרה ימים איראן שלחה יותר מ-100 מל"טים לישראל", אמר אתמול הנשיא ביידן, אחרי שחתם על חוק הסיוע החדש. "זו הייתה התקפה חסרת תקדים אחרי שנים שבהן איראן תומכת בחמאס, בחיזבאללה ובשלוחותיה האחרות. החבילה הזו תעזור להגנה האווירית של ישראל והיא מבהירה שוב את המחויבות המוחלטת שלי לישראל. במקביל, החוק הזה מגביר באופן משמעותי את הסיוע ההומניטרי לחפים מפשע בעזה שסובלים מהמלחמה הזו שחמאס התחיל. ישראל חייבת להבטיח שכל הסיוע הזה יגיע לעזה בלי דחייה. המטרה שלנו נשארה להחזיר את החטופים, להביא להפסקת אש ולקדם שלום באזור".
בליל המתקפה האיראנית, שבמהלכו נורו יותר מ-350 פריטים על ישראל, נעשה שימוש גדול בכל מערכות ההגנה האווירית. מחירי המיירטים במערכות אלה מרקיעי שחקים. מחיר מיירט חץ נע בין שניים-שלושה מיליון דולר; מחיר מיירט פטריוט הוא כמיליון דולר, ומחיר מיירט כיפת ברזל נע בין 50–150 אלף דולרים.
על רקע אישור הסיוע לישראל, בסוף השבוע צפוי מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן להגיע לסעודיה כדי לסגור את עסקת הנורמליזציה מול ישראל. בלינקן שוקל להגיע לאחר מכן לישראל, אך זה לא סופי. בעיני האמריקאים הדד-ליין לסגירת הנורמליזציה עם סעודיה הוא סוף מאי או תחילת יוני, בגלל הצורך לאשר בקונגרס את הסכם ההגנה. קיימת אפשרות שאם אכן האמריקאים יסכמו את העסקה, הם יציגו אותה בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וידרשו תשובה. בעסקה כזו קיים גם מרכיב פלסטיני שנוגע ליום שאחרי וגם דרישה הצהרתית לחזון שתי המדינות. בנוסף, על רקע ההתחממות בצפון, שליחו של ביידן, עמוס הוכשטיין, צפוי להגיע לישראל בימים הקרובים כדי לנסות לקדם את ההסדר שלו באזור.
החלק המרכזי בחבילת הסיוע שאישר ביידן אתמול, יותר מ-60 מיליארד דולרים, מיועד לאוקראינה. "זהו יום טוב לאמריקה ולעולם. זה רגע היסטורי", אמר ביידן. "אמריקה עומדת לצד חבריה. אנחנו לא משתחווים לאף דיקטטור, ובוודאי שלא לפוטין".