הפתיחה הייתה יחסית רגועה, אבל אחרי שלושה ימים של ניצחונות ביתיים ומעט מדי אקשן, פלייאוף ה-NBA התעורר אתמול לפנות בוקר לתחייה עם שתי גניבות ביתיות ראשונות.
1 צפייה בגלריה
yk13898804
yk13898804
(דונצ'יץ' | צילום: EPA/ALLISON DINNER)
אינדיאנה המוכשרת (6 במזרח) בערה במילווקי (3) עם 108:125 והשוותה ל-1:1, ובמשחק המאוחר דאלאס (5 במערב) גירדה 93:96 באל-איי על הקליפרס (4). הסדרה הזו סומנה מראש כמרתקת ביותר בסיבוב הראשון, שתי קבוצות מעולות עם חלומות אליפות לגיטימיים. ואולי זו הפעם האחרונה שלוקה דונצ'יץ' יהיה במצב הזה בדאלאס לפני שישבור את הכלים.
יותר מתמיד, לוקה הרוויח השנה את הזכות להיבחר ל-MVP. זה לא יקרה – שמו הוכרז בשלישייה הסופית, אבל כל הבאזז הוא סביב ניקולה יוקיץ' מדנבר (כרגיל) ושיי גילג'ס-אלכסנדר שלקח את אוקלהומה סיטי למקום הראשון במערב בעונה מפוארת. מגיע לסלובני הרבה יותר קרדיט. שנתו השישית ב-NBA הובילה אותו לתואר מלך הסלים, עם שיא קריירה של 33.9 נקודות, והוא התקרב לממוצע טריפל-דאבל עם 9.8 אסיסטים ו-9.2 ריבאונדים. האחוזים משלוש היו הגבוהים בקריירה בפער גדול, 38.2, וזה משמעותי עבור שחקן שזורק יותר מעשר פעמים במשחק. אחרי כמה עונות אדירות בליגה, הוא הראה בגיל 25 שיש לו עוד המון מקום להתפתח.
אז למה זה הסתיים רק במקום החמישי במערב ובדרך שנראית קשה מאוד לאליפות? כי כל מה שדאלאס מנסה לספק לו מאז שהגיע לליגה לא ממלא את הצרכים. בשתיים מבין שש עונותיו בליגה הוא כלל לא הגיע לפלייאוף; הוא ניצח רק בשתי סדרות בקריירה, שתיהן ב-2022 שהסתיימה בעלייה לגמר המערב; בשאר המקרים הוא בכלל לא עבר את הסיבוב הראשון – פעמיים שבהן נכנע לקליפרס, עם סגל פחות חזק מזה שבו הקבוצה מלוס-אנג'לס מחזיקה כיום. לאורך המסלול, ג'ייסון קיד החליף את ריק קרלייל כמאמן, קיירי ארווינג צורף כסופרסטאר עם ניסיון, ובפברואר האחרון הסגל אפילו חוזק בשתי עסקאות מצוינות שביצעו המאבריקס. אבל דונצ'יץ' פלוס כל השאר עדיין לא מספיקים מול הקבוצות האמיתיות שמחכות מדי שנה בפלייאוף. אלו שמחוברות, עמוקות, בעלות אופי חזק.

בעיה רצינית בצבע

דונצ'יץ' מביא את התרומה הקבועה. בשני המשחקים מול הקליפרס הוא סיים עם אחוזים זהים מהשדה (11 מ-26), מה שהסתכם ב-33 ו-32 נקודות. רוצים יותר מזה? בניצחון אתמול, שלושת כוכבי הקליפרס – קוואי לנארד שחזר מפציעה, ג'יימס הארדן ופול ג'ורג' – קלעו יחד אפס נקודות בהתקפות שבהן לוקה שמר על אחד מהם! הוא ייתן מה שדרוש ממנו, לפעמים קצת יותר, לפעמים הרבה יותר, אבל לא בכל משחק יהיה אפשר להחביא את הבעיה הרצינית בצבע (איביצה זובאץ מהקליפרס חוגג על הסנטרים של דאלאס), לא בכל משחק פי-ג'יי וושינגטון הצעיר ייתן ערך מוסף, ולא בכל משחק השלשות ייכנסו ב-42 אחוזים. אחרי כל ההתאמות שנעשו עבור דונצ'יץ' במשך שש שנים, עדיין אין לו ספסל שאפשר לצאת איתו לקרב או שחקני משנה אמינים.
דונצ'יץ' התבגר מאוד ויודע להנהיג יותר מתמיד, אבל הפתיל הקצר עוד ממתין לרגע הנכון. אם חצי מהקריירה שלו תוכתם בהדחות סיבוב ראשון מול הקליפרס, בקיץ הוא עוד יכול להגיד לדאלאס שמבחינתו הרומן נגמר.