"אנחנו כמובן לא נראה את הסרטון", אמר רפי רשף בחדשות קשת, לאחר שדיווח על הסרטון שפרסם חמאס ובו מופיע הירש גולדברג-פולין, שנחטף ב-7 באוקטובר. מבחינת המגיש, שכמו רבים ורבות מעמיתיו עונד סיכת הזדהות צהובה על דש חולצתו, זה נשמע כאילו הוא מנסה להרגיע את הצופים והצופות: אפילו לא התלבטנו אם לחסוך מכם את התוכן המטריד. אצלנו זה פשיטא.
אבל למה, בעצם? מה כל כך ברור במדיניות שלפיה אסור בתכלית האיסור לשתף את הציבור בתוכן שעונה על ההגדרות הכי בסיסיות של "חדשות" (חדש, מעניין, חשוב)? איך, למרות שחלפו 201 ימים, שבהם מי יודע כמה חטופים וחטופות נמקו למוות במנהרות, לא התעורר ברשף הצורך להטיל ספק ב"כמובן" הזה? מישהו הכניס את "לא תראה סרטונים" לתורה ולא גילו? זה הדיבר ה-11?
ניתן לומר שבתחילת הגיהינום הזה עוד היה טעם, גם אם קלוש, מאחורי הטיעון שלפיו הסרטונים מהווים "טרור פסיכולוגי" שאין לשתף עימו פעולה. אמנם גם באותם ימים מאבק המשפחות סוקר בהרחבה ובאהדה, במטרה לגרום לתגובה רגשית שתפעיל לחץ על הממשלה להגיע להסכם, אבל הסרטונים היו חומר אכזרי ומורט עצבים במיוחד. אולם מאז חלפו עשרות דיווחים על "אופטימיות" שנגמרו במפח נפש, והחשש לחיי אלו שטרם שוחררו הלך והכביד. העדויות הזוועתיות הצטברו. החרדה המשתקת מ"טרור פסיכולוגי" לא עזרה לאלעד קציר ז"ל ומשפחתו, כשהתברר שהוא מת ונקבר בעזה אחרי שכבר תועד פעמיים (!) כשהוא חי.
בכלל, אחרי חצי שנה אולי ראוי לפרגן קצת יותר לאינטליגנציה של הישראלים והישראליות. רשף, לדוגמה, הכריז בגאון שהוא "כמובן" לא מראה את הסרטון ומיד ביקש תגובה על עצם קיומו מהאורחת, מירב לשם-גונן, אמא של רומי החטופה. היא הופתעה ובקושי הצליחה להוציא מילה מהפה מרוב התרגשות. או אז רשף חזר לאייטם המקורי: פוסט שמירב כתבה ושמדמיין את שובה של בתה. הוא ביקש ממנה לקרוא חלק ממנו והיא דמעה והשתנקה. המצלמה סגרה אט-אט על פניה כדי להדגיש את הסבל והיגון.
אכן, זה בשום פנים ואופן לא "טרור פסיכולוגי". אבל זאת בוודאי מניפולציה פסיכולוגית, פר-אקסלנס, והיא משודרת בגרסאות שונות מספר פעמים ביום. מדוע היא לגיטימית וסרטון שבו רואים ושומעים חטוף לא משודר בחדשות 12 למרות אישור המשפחה? למה האחד הוא חלק טבעי מהטקס של שידורי המלחמה והאחר הוא "כמובן שלא נראה"? אם רשף ואחרים לא מוצאים לנכון לפתוח מחדש את הסוגיה, אולי עדיף שיאפסנו גם את הסיכה הצהובה: היא לא יותר מאקססורי.

בקטנה

ב"אזור מלחמה" של חדשות רשת התקיים דיון בשאלת האחריות וההתפטרות של בכירים בצה"ל ובשב"כ, אבל לכתבת ליאור ורוצלבסקי הייתה תלונה מקורית: "בכל התמונות... רואים את כל ראשי הצבא ואת ראש השב"כ ולא רואים את ראש המוסד". רביב דרוקר אמר שהמוסד לא קשור למח־ דל 7 באוקטובר, אבל היא התעקשה: "אין חמאס בסוריה? אין חמאס באיראן? אין חמאס בקטאר?" ובכן, אם זאת רמת הטיעונים שמשמי־ עים בתוכנית אקטואליה מרכזית, כנראה שבעיקר אין ממש סטנדר־ טים בחדשות ערוץ 13 .